29 Април 2024понеделник16:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Ескалатори, траволатори...

Съоръженията в столичното метро продължават да се развалят често, а ремонтът им обикновено тече седмици

/ брой: 192

автор:Деси Велева

visibility 1646

- Ще стане ли?

- Ще стане. След седмица.

- Каква е причината? От 20 дни гледам, че все си стои така...

- Продължавай да гледаш!

Безрезултатният разговор е между пътник, тръгнал към метростанцията "Интер експо център-Цариградско шосе" и работник, опитващ да ремонтира траволатора в тунела, който свързва метрото със столичния квартал "Дружба" 2. От диалога не лъха много надежда, а няколко дни по-късно картината е същата. Минаващите през дългия над 150 метра тунел, за да стигнат до станцията, седмици наред гледат извадените чаркове да се търкалят около неработещото съоръжение. Отвертки, ролки, въжета, вериги, шайби и всякакви резервни части лежат разхвърляни, а разглобената движеща се пътека е зейнала да погълне всеки неразумен, който реши да прекрачи ограничителната лента. Периодично в шахтата под траволатора се бъхтят различни работници, от които не струи оптимизъм. Иде ти да ги освободиш от тегобата на безнадеждния ремонт, да ги пратиш по живо, по здраво и да зарежеш завинаги (не)ходещата пътека. Защото това не е нито първата, нито последната авария на съоръжението, което трябва да придвижи малко по-бързо пътуващите до метростанцията. За всеки ремонт са нужни дни, седмици, месец. Минаващите през тунела твърдят, че инсталацията е била в работещ режим по-малко време, отколкото в почивка. Същото е положението с ескалатора и асансьора на станция "Дружба". 

Столичани добре помнят, че преди години в продължение на месеци бяха блокирани и траволаторите на по-централна метростанция - "Софийски университет "Свети Климент Охрински", в тунела към Орлов мост. Тогава обяснението бе, че се чакат важни части, за които се обявява обществена поръчка. Всъщност, неработещи асансьори, ескалатори и траволатори са характерна картина за първи и втори метродиаметри, а вече - и за най-новия трети. Докато подвижните пътеки не са най-големият проблем при придвижването, не така стоят нещата с асансьорите и ескалаторите. Често майки с бебешки колички или хора с физически проблеми се катерят по обикновените стълбища заради неработещи съоръжения.

Най-честите оправдания на "Метрополитен" са натовареността на инсталациите, 18-часовият им режим на работа или липсата на резервни части. За всички съоръжения общинското дружество е сключило договори за абонаментна поддръжка със специализирани и лицензирани фирми. Те се подбират след процедура по обществена поръчка. Което автоматично би трябвало да значи, че всичко с ремонтите ще е наред. Уви, практиката показва точно обратното - те се бавят по някой път рекордно дълго.

Само за тази година дружеството "Метрополитен" е обявило две обществени поръчки за техническа поддръжка на устройствата. Първата процедура засяга извънгаранционния ремонт, доставката и монтажа на резервни части за 70 асансьора и 1 платформа за инвалиди по първа и втора линия. Втората част на търга е за ремонта на 72 ескалатора и 3 траволатора отново по двете стари линии. Цялата обществена поръчка предвижда изпълнителят да се грижи за около половината от действащите съоръжения по двата метродиаметъра срещу 2,5 млн. лева без ДДС за следващите три години. Договорът е подписан с фирмата "Уникен", която ще получава по 400 лева на месец за поддръжка на един ескалатор, както и по 900 лева на траволатор. За да следи изправността на един асансьор, "Уникен" ще взема по 240 лева на месец.

В договора изрично е записано, че един асансьор трябва да се поправи до 24 часа след аварията му, а ако това е невъзможно, се съставя протокол и срокът се удължава до 3 дни. Столичани обаче рядко стават свидетели на подобна добросъвестност.

Фирмата "Уникен" е победител и във втората обществена поръчка за тази година. Тя е за абонаментно сервизно обслужване на асансьори от първи и трети диаметър и на ескалатори от трети, които обаче са в гаранция. 70 от асансьорите са от новата линия, а един - от старата. От третия лъч ще се следят 93 ескалатора. Съоръженията ще се ремонтират за сметка на изпълнителя, а договорът е за пет години.

Десетки хиляди левове е получила същата фирма за поддръжката на съоръжения през 2019 г. Този път конкурсът е бил за 29 асансьора и 26 ескалатора по първа и втора линия. За първите фирмата е взела 100 000 лева, за вторите - близо 190 000 лева.

Дружеството "Метрополитен" е направило още една обществена поръчка през 2018 г. за абонаментно сервизно обслужване в гаранционен срок на 6 ескалатора и 9 асансьора при метростанции "Витоша" и "Люлин". Тя отново е спечелена от... "Уникен".

Би трябвало такава утвърдена фирма да може по-лесно да се справя с всички пътнически инсталации, а контролът на общината да е по-завишен. В действителност не е лесно да работят едновременно всички 304 съоръжения по старите линии и още над 150 по новата. Но нали затова са поставени - за да обслужват пътуващите, а не да стоят с дежурните бележки и ленти за неизправност. Единствената положителна страна на неработещите съоръжения е, че подпомагат здравето на столичани. Те подобряват физическата си активност безплатно, катерят стълби, вместо да ходят на фитнес. Само дето обувките им се амортизират.

4-часова спасителна акция в Пирин

автор:Дума

visibility 56

С Велики понеделник започва Страстната седмица

автор:Дума

visibility 90

БСП ще отбележи 1 май – Ден на труда

автор:Дума

visibility 95

БСП успя да запази работните места в мините

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 81

"Боташ" не иска прекратяване на споразумението с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 81

Новите двуетажни влакове пристигат през 2026 г.

автор:Дума

visibility 246

/ брой: 81

Fitch очаква политическата криза пак да отложи еврото

автор:Дума

visibility 208

/ брой: 81

Хиляди испанци подкрепиха Санчес

автор:Дума

visibility 211

/ брой: 81

Нелегални мигранти с менте лични карти

автор:Дума

visibility 234

/ брой: 81

САЩ и Китай трябва да са партньори

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 81

Накратко

автор:Дума

visibility 190

/ брой: 81

Загинал на работа

автор:Аида Паникян

visibility 224

/ брой: 81

Маските паднаха

visibility 218

/ брой: 81

Украйна – камикадзе на САЩ

автор:Юри Михалков

visibility 210

/ брой: 81

БСП е алтернатива за развитието на България

автор:Дума

visibility 230

/ брой: 81

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ