14 Юли 2020вторник00:50 ч.

Етиката при пазаруване в Англия

Хората се стремят да купуват храни и дрехи, при чието производство наетите не са експлоатирани

/ брой: 74

автор:Галя Кларк

visibility 3234

Потребителите във Великобритания култивират ново поведение при избор на храни, дрехи и други стоки. Етиката при купуването на храни се промени, вече мнозина се замислят какво стои зад стоката - замърсяване на околна среда при производството й, експлоатация на детски труд в третия свят или заплащане на жълти стотинки на черноработници в неразвитите страни. Това поведение да избираш храни, произведени здравословно, при опазване на околната среда и при добро заплащане на човешкия труд в третия свят, е разпространено главно сред средната класа. И това е логично. Британците на социални помощи, които едва свързват двата края, едва ли се замислят дали купуват кафето евтино, защото е експлоатиран труд на колумбийски деца, дали купуват евтини китайски стоки, защото за производството им са заплатени стотинки на китайските работници. Пък и да се замислят, бюджетът им просто не може да позволи по-скъпи яйца, кафе, дрехи и пр.
Етиката при пазаруване има няколко аспекта. Единият е свързан с производството, при което липсва експлоатация на труда. Така върху шоколадите, кафето, какаото, дори виното, на определени вериги магазини има надпис Fair trade. Например кооперативните фирми, собственици на вериги магазини Co-op и Anglia Co-operative предлагат такива стоки. Така купувачът винаги е сигурен, че

на производителите е заплатено достойно

Това обаче оскъпява крайната цена на продукта. Така потребителят плаща малко повече, отколкото за подобна стока без подобен надпис. При липсата на надпис е почти сигурно, че производителите на какао в африканската държава Гана например са заплатени мизерно и са експлоатирани.
През март две седмици бяха посветени на Fair Trade в училищата. На децата беше обяснявано за отговорното поведение и морал при пазаруване. В специален сайт те се учат как като пазаруват стоки със знака на Феър трейд, помагат на конкретни хора в третия свят да се хранят, децата им да ходят на училище, да имат пари за лекарства. Чай, захар, кафе, какао, вино, банани, козметика, рози... под знака на "честната търговия" са много от наличните стоки. Децата разбират, че пазарувайки етично, помагат за световната борба с бедността. Идеята на организаторите на кампанията е, че обикновената търговия не е в полза на бедните по света и затова се налага Феър трейд. Според кампанията, насочена към деца и възрастни, стъпка по стъпка нещата могат да се променят. Така фермерите и работниците производители получават по-добри заплати и по-безопасни условия на работа, и дори нещо отгоре - с тези допълнителни средства се инвестира в

проекти за подобряване на живота

на цялата им общност. Децата се приканени да купуват на майките си шоколадови бонбони и цветя за Деня на майката от Феър трейд. Приканени са да поканят приятелка на кафе "феър трейд", да организират дегустация на шоколад със знака "феър трейд" в училище, да настояват в местните магазини да се продават повече стоки от Феър трейд.
Организаторите на двете седмици кампания се надяват детските инициативи да стигнат 1,5 милиона "стъпки" до края на тази година, колкото са фермерите и работниците в системата на Феър трейд. А те са в 63 страни - като Кения, Индия и т.н... В цяла Великобритания ще се провеждат различни акции. Например в градчето Фейкънъм ще има модно ревю, посветено на памука, а в Улвърхамптън - вино дегустация от Феър трейд. В някои училища кооперативни вериги като Anglia Co-operative раздават банани на децата и представят в залата на училището селекция от "феър трейд" продукти. Целта е децата да разберат, че техните връстници от третия свят не са такива щастливци - нямат училища, нямат болници, нямат дори прясна вода. 60% от фермерите и работниците, включени в системата, са в Африка. Най-силните шоколадови брандове са със знака на Феър трейд -  "Kit Kat" и "Cadbury". 3 от 10 банана, продадени в Англия, са "феър трейд". Само миналата година във Великобритания са организирани над 5000 събития, посветени на кампанията.
Заложеното в тази кампания противоречие обаче е, че бедняците в западните страни не могат да си позволят стоки "феър трейд" и пазаруват от евтини магазини, където не следват тази етична линия. Тоест британските бедни не могат да помагат на събратята си по света. Те получават помощи, т.е. имат достатъчно пари за храна, но имат затруднения при плащане на сметки. Изисква се много гражданска отговорност, за да пазаруват те по-скъпи стоки в името на солидарността.
 Има и други подобни кампании, като тази на "Shared Planet" - "Споделената планета". Скъпото кафе арабика на "Starbucks" например споделя нейните ценности на "Shared planet" - кафето е колумбийско, но 100% "отглеждано с отговорност и търгувано с етика".
Друг аспект на етиката в пазаруването е изискването стоките да са произведени така, че да не са замърсили силно околната среда,

да имат нисък коефициент на замърсяване

с въглероден диоксид - low carbon footprint. Това вече е цяла философия за начин на живот - гледа се дори къщите да са с нисък коефициент.
Все по-важен става този критерий - carbon foot prints - за храните. В него са включени всички показатели за замърсяване на околната среда - от метана от кравите, замърсяващ атмосферата, до газа, използван за отопление в магазините, и до горивото, използвано за производството на опаковки. Храните трябва да са с колкото може по-малко опаковки. Включено е и самолетното гориво за транспорт например на банани от Колумбия, на грозде от Южна Африка и аспержи от Перу. Много по-добри от гледна точка на опазване на околната среда са храните, превозвани с кораби. Местните домати имат по-висок carbon foot print в сравнение с внесените домати заради горивото, използвано за парниците през зимата. Оказва се, че за производството на 1 кг парникови домати се замърсява с 15 кг въглероден диоксид. В Обединеното кралство отглеждат 80 млн. домати в парници всяка година. Замърсяването е чрез газа за отопляване и за изпомпването на вода за напояване. Производителите тук си поставят задача да постигнат след няколко години "нулево замърсяване" - carbon zero. Ако пиете няколко години поред кафе лате всеки ден, помагате за натрупването на голямо замърсяване, твърдят специалистите. Вече големите вериги магазини започват да мислят в тази посока. Веригата TESCO например от три години насам лепи етикети на 500 от продуктите си за carbon foot и в следващите три години смятат да намалят максимално тези вредни емисии.
Намаляването на замърсяването на околната среда ще стане с намаляване на използваното гориво за производство на плодове и зеленчуци. Картофите, отглеждани местно, в самата Англия, са с нисък carbon foot.
В земеделието и животновъдството практиките изискват

да не се наврежда на околната среда

да не се използват химикали, изкуствени торове - за почвата и т.н. "Био" храните, наричани "органик" на Острова, също са по-скъпи от обикновените, при които не се използват консерванти, оцветители и овкусители. При производството им не се наврежда на природата, пък и се хапва естествена храна. Но тя пък е по-скъпа. Защото стандартите са много високи, за да има право производителят да залепи на храните си етикет "органик".
Грижата за околната среда, както и хуманното отношение към животните, предизвиква появата на нови етикети. Те са гаранция, че животните са отглеждани при добри условия, хранени са с добра храна. Често на месото има знак на RSPCA - Британското дружество за защита на животните. Дружеството е проверило дали съответната кланица работи с хуманни методи.
Етикетът "Red tractor" също означава високи стандарти при производството на яйца и пилета.
В България в момента е силно наболял въпросът с щастливите кокошки и повишените цени на яйцата. "Свободните" пилета наистина имат много по-добър живот от набутаните в свръхтесни клетчици. Съответно и месото и яйцата имат по-ценни качества. Добре е, че се мисли за подобряване на яйцата и пилешкото, но и цената трябва да се балансира, коментират купувачи. Ние искаме да кажем на хората как се произвежда храната им, твърдят производителите. Нужна е по-голяма прозрачност и по-добра информираност, призовават те.

Знакът "Червен трактор"

означава, че пилешкото и яйцата са произведени при безопасни условия, с добро отношение към птиците и защита на околната среда.
Фермите, чиято продукция има този знак, са управлявани от висококвалифицирани професионалисти, следващи националните стандарти за земеделски практики. Етикетът гарантира, че се купуват качествени пилета. Почти 95% от британското пилешко е с етикета на "Червен трактор", което означава, че е произведено от специално обучени производители, инспекциите във фермите са по два пъти на ден и се следва стриктна биобезопасност.
Освен при храните, етиката на пазаруване се проявява и при дрехите. И те вече имат етикети, които гарантират, че околната среда е пощадена, както и че хората, които са ги произвели, не са експлоатирани. Това е вече въпрос на  лична позиция, чрез начина си на консумиране човек изразява схващанията си, демонстрира социални и еко възгледи против безогледната експлоатация както на хората, така и на природата.


Най-скъпите пилета в света


Най-скъпите пилета в света са във френския регион Брес и струват над 15 евро килограма. Те са произведени при много специални условия. Poulet de Bresse произхожда от Брес в региона на Рона в Алпите. Тези пилета с леки кости, бели пера и сини крака са високо ценени от френските кулинари за вкусното и крехко месо. Отглеждат се в малки ферми при стриктно следване на стари традиции. Този вид пилета са защитени от френското и европейското законодателство от 1957 г. Всяка птица има на разположение минимум 10 кв. м. Храненето им е строго контролирано. Световните гурме специалисти казват, че са най-добрите пилета в света.

 

ЕЦБ определи допустимите отклонения в курса лев/евро

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 132

Без такса смет за закъсали фирми

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 132

Близо 30% е сривът в износа извън ЕС

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 132

Рекорд на заразени за ден в света

автор:Дума

visibility 114

/ брой: 132

Вучич отхвърли руска намеса

автор:Дума

visibility 116

/ брой: 132

Боеве между Армения и Азербайджан

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 132

Дуда печели на косъм

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 132

За "отслабването" на един вирус

автор:Аида Паникян

visibility 130

/ брой: 132

Датата

автор:Дума

visibility 89

/ брой: 132

Държавата на "Големите птици"

автор:Ина Михайлова

visibility 2151

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ