ГЕРБ лъжат, че на кабинета „Станишев” са спирани европари
Кабинетът на Станишев подготви построяването на магистралите,а Борисов можеше да направи повече, заявиха от БСП
/ брой: 278
Абсолютна лъжа е, че на предишното правителство са спирани еврофондовете, заяви депутатът от Коалиция за България Димчо Михалевски на брифинг в парламента вчера. За доказателство той представи справка от финансовото министерство. Михалевски припомни, че за малко са били спрени плащания по предприсъединителните програми ФАР и ИСПА, но скоро след това са били пуснати. По нито една оперативна програма не са налагани санкции, програмите са в изпълнение, има сключени договори, поясни той и се позова на писмени отговори на министри от този кабинет.
"До миналия месец по ОП "Транспорт" са изплатени 598 млн. евро. Само проектите, които предишното правителство е изготвило за 2008 и 2009 г., са на стойност 200 млн. евро и те в момента се реализират. Нека правителството на ГЕРБ да посочи само един проект, по който те са започнали подготовката", призова Михалевски. Заради бързането им да осигурят по-бързо парите, се създаде пълен хаос в приоритетите, коментира той. "Изводът е, че има тотален дисбаланс на системата, губене на средствата заради забавяне на проекти по ИСПА и прехвърлянето им в ОП "Транспорт" за закупуване на влакове за метрото в София. Има сериозна неразбория при приоритетизиране на транспортните коридори, които минават през България", подчерта Михалевски.
Кабинетът на Сергей Станишев пусна в експлоатация 133 км магистрални участъци, а на Борисов те са около 174 км, изтъкна Петър Мутафчиев. По думите му трябва да се има предвид обаче, че стартът на правителствата на Станишев и на Борисов беше много различен като подготвеност на проектите и като финансиране. При управлението на тройната коалиция бяха пусни в експлоатация участъци по трасетата на "Хемус", "Тракия", "Марица" и "Струма" и 4 км от Околовръстния път на София. Максималното, което евентуално ще може да постигне Борисов като пускане в експлоатация до края на мандата на ГЕРБ, ще бъде около 174 км при неимоверно по-добри възможности, заяви Мутафчиев. "Имаме съпоставими числа. Борисов можеше да направи много повече. Трябваше да завърши магистрала "Марица" до края на мандата, а Лот 2 на "Струма" трябваше вече да е в крайна фаза на изпълнение", добави той. По думите му съпоставката при другите пътища обаче е коренно различна. Правителството на Станишев успя да извърши пълна рехабилитация на над 1/3 от републиканската пътна мрежа, над 6840 км, докато това правителство с всички усилия няма да надхвърли 1900 км, т.е. 3,5 пъти по-малко", подчертаха депутатите от БСП.
Димчо Михалевски и Петър Мутафчиев благодариха на Бойко Борисов за инициативата да изпрати на Сергей Станишев части от лентите, които реже при откриване на инфраструктурни обекти. Двамата бяха категорични, че предишното правителство е дало добрата възможност за построяването не само на магистралите, но и на останалите пътища.