"Годишнини 2015" в Добричката галерия
38 творби на 21 художници, творили по различно време, са подредени в зала 1
/ брой: 8
Изложбата "Годишнини 2015" от фонд "Графика" е подредена от вчера в ХГ - Добрич. Тя е първата проява на галерията за тази година и продължава традицията да бъдат отбелязани творците, навършващи кръгли годишнини. Публиката ще види рисунки, офорти, литографии на художници, с кръгли годишнини през 2015 г. Куратор e Недко Недков.
В зала 1 са събрани 38 работи на 21 художници. И тъй като всяка от тях е правена в различно време, зрителят неусетно може да се разходи в различни художествени и социални епохи. Елена Карамихайлова (1875-1961) е една от първите български художнички в следосвобожденска България. Завършила е американския "Робърт" колеж в Цариград, след това специализира живопис в Мюнхен. Тя е един от най-ярките български портретисти. В изложбата участва с рисунка. Васил Захариев (1895-1971) е представен с известните "Историческата Боянска църква" и "Маринчо Бимбелов-Страшния". Със своите дърворезби той прави връзката между традиционната възрожденска щампа и светската графика в началото на XX век. Мария Недкова (1925-2012) е популярна със своите графики, монотипия и рисунки с туш. Творбите й носят чистота на линията и лаконичност на щриха. В изложбата може да се види "Гербът на Париж" на известния български карикатурист Борис Димовски (1925-2007). Впечатляват също и офортът на Стефан Радков "Следобедно кафе II", "Съвременни притчи I" на Тодор Тачев, "Композиция с поздрав" на Петьо Маринов.
Интерес представляват трите погледа, които зрителят ще срещне в офортите на художниците, родени в Добруджа - Христо Градечлиев (1935- 2004), Христо Господинов (1945-2003) и рисунките на Валентин Карапетров-Каравальо. В "Овцевъди" и "Русалка" Градечлиев със замах и лекота изобразява тревожността и афористичността на времето, докато при Господинов преобладава космическото или по-скоро баладично възприятие на епохата, а при Каравальо светът представлява безобидна игра. Ако човек потърси импресията като глътка чист въздух, може да се спре на двата офорта на Светла Георгиева - "Птица" и "Новата дреха". Очарованието от току-що ставащото през прозореца (в едната графика) и в стаята (при другата) ще се запомни с носталгията на забравения спомен.