29 Март 2024петък10:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Петър Мутафчиев:

Хора можеш да събереш, ако знаеш накъде ги водиш

БСП е готова за управление на държавата и гражданите трябва да са уверени в това, колкото и ГЕРБ да се опитват да прикриват и омаловажават ролята ни, казва депутатът от Коалиция за България

/ брой: 149

автор:Веселка Венкова

visibility 75

ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ е инженер металург по образование, завършил Химикотехнологичния и металургичен университет. 10 години работи в системата на БДЖ, бил е директор на Завода за спирачни съоръжения, общински съветник от листата на БСП в Първомай, председател на ОбС, председател на ОблС на БСП в Пловдивска област, депутат от Коалиция за България в 38-ото, 39-ото и 40-ото НС до избора му за министър на транспорта в кабинета "Станишев". Сега Петър Мутафчиев е народен представител в 41-ото НС и председател на Съвета по транспорт, информационни технологии и съобщения към НС на БСП.

- Пак горя влак в движение, жертви няма. Промени ли се жп секторът през последните две години, г-н Мутафчиев?
- Не може да се промени за две-три години! За съжаление през целия период на прехода нямаше ясна политика за инвестиции и развитие на жп транспорта. По тази причина разработихме нашите програми, в които ясно и категорично бе описано до 2017 г. какви инвестиции трябва да се направят, включително в локомотиви, вагони и пр. Използва се случаят, прераснал в скандал - по закупуването от БДЖ на използвани спални вагони, за да се спрат изцяло инвестициите в подвижен състав. Което отново, до голяма степен, ще постави железницата пред сериозни рискове по отношение на безопасността и сигурността. Затова задължение на всяко правителство е да направи необходимите инвестиции, за да можем да гарантираме на българските граждани сигурност и безопасност.
- Значи за последните две години не са купувани нови вагони и не е обезопасен превозът на пътниците?
- Инвестиционната програма, която ние започнахме в БДЖ, бе спряна. Целта ни беше до 2017 г. да подменим 60% от вагоните, което дълги години не беше правено, да се закупят още 25 мотриси. Предишното и нашето правителство закупихме общо 50 мотрисни влака, с което искахме да създадем добри условия за междуградския транспорт. Трябваше да се закупят и локомотиви за пътническия транспорт. Всичко това беше спряно, включително производството в България на нови пътнически вагони. Имаше подобна сделка, сключена между вагонните заводи и БДЖ с общо дружество, което създадоха. Бяхме отпуснали 40 млн. лв. за 40 такива вагона. И тази сделка беше одобрена от ЕК. За съжаление само започнатите по наше време бяха довършени - седем вагона, които в момента се използват в експресните влакове.
- Програма "Транспорт" на БСП, която представяте от миналата седмица, за какъв период от време е разчетена?
- Разработихме дългострочната си програма "България 2020", съобразена с приоритетите на ЕС до 2020 г. На нейна основа разработваме управленските си проекти, които са за по-кратък период - 5-6 години. В тях ще бъдат заложени проекти, които ще започнем в края на срока. Те ще бъдат заложени за следващ отрязък от време - до 2020 г.
- БСП има ли сериозни намерения да реализира тази програма?
- Не виждам друга политическа алтернатива, друга партия, която да опонира на ГЕРБ, освен БСП. Ние можем и сме готови за управление и гражданите трябва да са уверени в това, колкото и управляващите да се опитват да прикриват и да омаловажават ролята ни. Алтернатива имаше и на миналия вот, но избирателите пожелаха да усетят нещо ново, което им изглеждаше по-динамично, но се излъгаха. Сериозната управленска алтернатива е във всички сфери, не само в транспорта.
- Вие обърнахте гръб на партийното строителство в Пловдивско, но остават по-малко от 4 месеца до изборите. В колко общини е готова към този момент да спечели левицата?
- Нека първо приключим с номинациите, да се проведат конференциите и тогава конкретно ще говорим за целите, които си поставят общинските партийни организации в Пловдивска област. Резултатът трябва да е много по-добър от предишния, когато имахме кметове само в Карлово, Лъки, "Марица" и "Родопи" от 17 общини. На 12 балотажа загубихме с много малко гласове, защото БСП беше сама на онези избори. Трудно се печелят избори срещу всички останали. Надявам се сега с по-разумна и гъвкава коалиционна политика в областта да се постигне по-добър резултат.
- Което не пречи да дадете оценка за четиримата кметове, както и на Садовския, издигнат по коалиционна формула и отстранен от поста за нарушения...
- Оценките ги приемат конференциите, има различни мнения, но е факт, че голяма част от кметовете отново са посочени от партийните организации в общините, които са управлявали. Това говори за успешни мандати. В Садово кметът беше подкрепен от БСП.
- Какви са бъдещите коалиционни формули, върху които работите?
- Различни ще бъдат коалициите, правата са дадени на общинските партийни съвети, но в цялата Пловдивска област на първи и втори тур ще се търси различна подкрепа.
- На какъв принцип?
- На професионален, когато става дума за подкрепа на втори тур, което изключва днешните управляващи. Затова и ще се стремим да издигаме хора, които са се доказали, младежи, които вече имат опит в обществената дейност и са познати сред съгражданите си.
- Известен сте с това, че избягвате да оценявате управлението на Пловдив, но кой го превърна в нарицателно за "частна община" с олигархичен модел на управление?
- Не съм чувал такава оценка, а с намека, че БСП участва в нещо подобно не съм съгласен. БСП категорично не участва в подобни модели. Напротив. Бях от хората, които не бяха съгласни с коалицията, впоследствие и с влизането на БСП в управлението, но може би се излъгах. БСП успя да наложи няколко важни за гражданите решения - детските градини, опитите за решаването на транспортната схема и намаленията за пенсионерите, стремежът да се засили реализацията на проекти по европрограмите и благоустрояването на града. С идването на власт на ГЕРБ обаче Пловдив беше блокиран тотално - по отношение на инвестициите, които държавата беше задължена да направи във връзка с факта, че Пловдив пое на два пъти ангажимент за съхранение на отпадъците на София. Не се преведе нито лев, с което се блокира ремонтът на голяма част от улиците. Беше спрян с партийната "воля" на министър Дянков кредит, разрешен от Европейската инвестиционна банка, с който трябваше да се ремонтират второстепенните улици.
- Готова ли е левицата в Пловдив вече да предложи коалиционна формула преди изборите?
- С участието си в управлението на Пловдив БСП показа едно, че може да се правят коалиции и да се реализира управление при ясно поставени цели и задачи. По този начин могат да се изграждат и предизборните коалиции. Много е важно обаче пловдивчани да бъдат готови за това - да има състезание на идеи за развитието на града, а не надпревара с политически интриги.
- А има ли под тепетата персона, която би могла да консолидира не само левите избиратели?
- Личността не може да реши всички проблеми, тя е важна като фактор в управлението, който може да създаде екип, да подготви условия за изпълнение на една програма. Сега чувам извинителни обяснения от гласоподаватели на ГЕРБ, че Борисов нямал хора. Ами нали това е ролята на лидера, да успее да създаде екипа. Проблемите обикновено са в липсата на ясна програма. Хора можеш да събереш, ако знаеш накъде ги водиш. Нека, когато върви състезанието за Пловдив, да е ясно какво целят отделните политически формации и кандидати да направят за пловдивчани и да е ясно с кои хора ще реализират тази програма. Това е важно, те трябва да бъдат авторитетни, уважавани хора, каквито в БСП в Пловдив има.
- Защо левицата е толкова плаха в критиките си към управленито на ГЕРБ, защо само в отделни сектори се чуват гласове, защо се говори тихичко за пакта "Евро плюс", за харченето по неясни схеми на парите от резерва за оперативни програми, защо се тълкува превратно Законът за политическите партии по отношение на субсидиите? Защо левицата не е онова, което левите хора в България искат тя да бъде?
- Не мисля, че левицата и опозицията в парламента не изразяват настроенията на хората. Напротив. Впечатлението, което се създава като бегло засягане на основните проблеми, които изброявате, идва от затруднението на партиите в опозиция, включително на левицата, да представят ясно тези позиции пред обществото, от затормозените контакти с медиите.
- Имате ли готовност да подкрепите предложението на десницата депутатските консултантски договори да бъдат публикувани в сайта на парламента?
- След като е позволено народните представители да сключват подобни договори и да развиват подобна дейност, те са длъжни да посочат кои са фирмите и каква е консултацията, за да е ясно, че няма конфликт на интереси. Тук няма, мисля, търговска тайна, която да служи за оправдание на народните представители. Всеки, получил определени доходи, трябва да покаже откъде са те.
- Вие сте четвърти мандат народен представител. Имате ли случай, в който при обсъждането на даден закон някой народен представител да е напуснал залата с мотива "конфликт на интереси"?
- Имало е такива случаи на хора с компании в определен бранш при гласуване на закони да не участват в самия вот. Колко високо е било заявено това е друг въпрос, но съм бил свидетел на подобни случаи.
- За какво съжалява днес Петър Мутафчиев?
- Голямото ми разочарование е, че няма последователност в политическите действия и това създава проблеми на всички. Трябва да има у нас национални цели, които да се следват от всички, консенсус в името на българските граждани и България като европейска страна. Имам и надежда това да се случи, защото ако един политик и народен представител я няма, трябва да се откаже от тази си дейност.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 483

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 498

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 542

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 411

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 587

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 526

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 532

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ