Жельо Бойчев:
Хората не са част от дневния ред на властта
Не може да очакваме промяна в управлението на София, казва общинският съветник от БСП в СОС
/ брой: 258
ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ е роден през 1974 г. в София. Завършил е аграрна икономика и финансово-счетоводна дейност на фирмите в УHCC. Член е на НС на БСП и зам.-председател на софийската организация. Беше председател на групата на общинските съветници на БСП в Столичния общински съвет (СОС) през последния мандат. Избран за общински съветник на местни избори 2011.
Цитат:
Липсата на политическа култура в управляващите се наложи като крайно обезпокоителна тенденция
- Г-н Бойчев, какви са първите сигнали за бъдещата работа на Столичния общински съвет, които разчитате след конституирането му?
- За съжаление първото тържествено заседание на Столичния общински съвет не ме прави оптимист относно неговата работа през следващите четири години. Това, което се случи с поведението на ГЕРБ и с избора на Андрей Иванов за председател на СОС, показва, че няма как да очакваме промяна в начина, по който се формираше политика и по който работеше досега общинският съвет.
В рамките на четири години, когато Андрей Иванов беше председател на СОС и ГЕРБ имаше мнозинство, общинският съвет не успя да изпълни една от основните си функции - да бъде органът на местно самоуправление, който формира, провежда и отстоява политики за развитие на града. СОС през изминалите четири години се занимаваше с изключително дребни въпроси, с въпроси от оперативен характер. Всички по-големи и по-значими проблеми оставаха настрани, което означава, че хората не бяха и не са част от дневния ред на това управление, не са тема на властта. Столичният общински съвет беше превърнат в придатък и функция на администрацията на Столичната община, а законодателят е разписал по друг начин неговите правомощия и място.
Искахме в центъра на внимание и на дейност на общинския съвет да бъде общинската икономика. Това са десетки дружества в София, с десетки хиляди души, заети в тях, които предоставят услуги на столичани. Например транспортните дружества осигуряват услуга, от която столичани и гостите на София се нуждаят всекидневно. "Топлофикация" гарантира топлината в домовете на своите близо 400 хил. абонати. По никакъв начин работата на тези дружества, контролът върху тяхната дейност, оценката не бяха променени в рамките на изминалите четири години. Имахме заявка от управляващите, на думи, за промяна на философията и подхода в уреждането и управлението на общинската собственост. Нищо такова не се случи.
Притеснително в рамките на миналия мандат беше и ограничаването на възможността на опозицията да отправя питания към кмета на Столичната община и по този начин да контролира неговата дейност. Няма как да подкрепим подобен подход в управлението на българската столица. Няма как да не бъдем притеснени от избора на Андрей Иванов, който е лицето на СОС. Защото очакваме този подход и начин на работа да продължат. Затова си позволихме да направим алтернативно предложение за председател на СОС - Георги Кадиев. С което искахме ясно да покажем, че СОС може да работи по друг начин, може да формира политиката си на по-широка основа, на базата на търсене на по-широко съгласие, на по-голяма експертност, на мнения от гражданския сектор, браншовите организации и пр. Мнозинството наложи своята кандидатура, което не ми дава основание да съм оптимист за работата на СОС през следващия 4-годишен мандат.
В политиката има неписани правила, които понякога са по-важни и показателни за нивото на политическа култура на опонентите. Както в Народното събрание, така и в общинските съвети практиката налага заместниците на председателя да бъдат предлагани от различните политически сили. На първото заседание колегите от ГЕРБ, които имат мнозинство в СОС, не подкрепиха нашия кандидат в лицето на Георги Кадиев, след като ние гласувахме единодушно за предложенията и на ГЕРБ, и на Синята коалиция за зам.-председател на СОС. Всичко това не ме прави спокоен за следващите четири години. Явно такъв ще е и подходът, и маниерът на колегите от ГЕРБ. Липсата на политическа култура в управляващите се наложи като крайно обезпокоителна тенденция.
- Този "комфорт", който ГЕРБ си създава, се разширява още повече с подмяната на половината от районните кметове в столицата с нови лица - пак от ГЕРБ...
- По този въпрос имаме принципно разминаване. Когато левицата имаше мнозинство в НС и възможност да променя законодателството, въведохме избираемост на районните кметове. Според нас това е по-правилният подход - властта е по-близко до хората, има директен контакт, директен ангажимент. Постига се по-добър ефект. Избраните от хората районни кметове по-добре знаят проблемите, имат реални ангажименти към решаването им. Начинът, по който ГЕРБ промениха изборното законодателство и пристъпиха към назначение на свои хора за кметове, показва техния стремеж за усвояване на цялата власт. Като млада партия, която е създадена около властта, те показаха за краткото си съществуване досега, че нямат граници и усещане докъде да спрат. Позволявам си да им дам съвет на база на историята и на опита - властта, освен всичко друго, е и отговорност. Тя е преди всичко отговорност. Винаги по-устойчив и по-резултатен е бил подходът, когато тази отговорност е била споделяна с по-широк кръг хора, а не когато се е управлявало от позицията на силата и на принципа: "Спечелих - сега и завинаги!"
- Новият зам.-кмет на София Дончо Барбалов заяви, че всъщност ГЕРБ не се отказват от идеята за презониране на столицата. Темата беше особено драматична за софиянци преди месеци, когато благодарение на адекватната намеса на левицата бяха предотвратени сериозни проблеми.
- Очакваме Столичният общински съвет в бъдещите си решения по този въпрос наистина да стъпи на основата на сериозен анализ, който левите общински съветници поискахме преди няколко месеца. Липсата на този анализ доведе до грешно решение, което застраши данъчната кампания на София и постави изпълнението на приходната част от бюджета под въпрос. Няма по-голям управленски гаф, който може да се допусне. Благодарение на бързата реакция и намеса на левицата зам.-кметът Минко Герджиков беше отстранен и се превърна в изкупителна жертва. Надявам се, че колегите от ГЕРБ, след престоя си в местната власт, са се научили и този път ще има по-голямо качество в тяхната работа. Очаквам да видим наистина аргументирани предложения.
Левицата настоя във връзка с решението за презониране на столицата да бъде направен анализ и да се приложи различен подход при планирането на таксата за битовите отпадъци. Очакваме да видим дали ще бъде изпълнено това. По време на предизборната си кампания г-жа Фандъкова и колегите й от ГЕРБ непрекъснато декларираха, че са готови да приложат по-справедлив подход за начина, по който се определят таксите.
- Според последните данни София отново има проблем с приходната част в бюджета си за деветте месеца на 2011 г. Нека отбележим и още един факт, който за хората на г-жа Фандъкова е доста нелицеприятен: София наистина е договорила над 500 млн. лв. евросредства, но са усвоени едва малко над 20 млн. лв. Какъв е вашият коментар на тези факти?
- Предизборната ситуация не ни позволи да се запознаем в детайли с цифрите за деветте месеца на 2011 г. Но докладите и справките за изпълнението на бюджета за първото полугодие са показателни. Смути ме неизпълнението на инвестиционната програма на СО. Една от големите хвалби на ГЕРБ беше огромната инвестиционна програма, привлечените средства - около 600 млн. лв. Изпълнението към шестмесечието показва, че са усвоени и разходвани 34% от тях. Това означа две неща: първо, че много конкретни проблеми, които бяха заложени, няма да бъдат решени, няма да бъдат изпълнени конкретни обекти. Означава, че ние пропускаме една година. Тези факти имат и друг прочит: че нивото на работа е изключително ниско и неефективно, налице е нисък капацитет. В днешно време да имаш възможност да ползваш ресурси, да имаш достъп до тях, това да ти е разписано в бюджета и да не може да направиш процедурите, да усвоиш тези средства, е грехота. Неотговорно поведение. Това е едно от нещата, за които ще започнем сериозно да задаваме въпроси и да искаме обяснения от г-жа Фандъкова и екипа й. Тези факти ще бъдат акцент и в дебатите около проекта за бюджет на София за 2012 г. и финансовия отчет за 2011-а.
- Какви ще бъдат основните приоритети в работата на левите общински съветници в СОС през този мандат?
- Нашето поведение от последните четири години ще продължи и през новия мандат. Всичко, което е в посока решение на проблемите на софиянци, всичко, което виждаме като предложения, които ще подобрят качеството на живот в столицата, ще получава нашата подкрепа. И не само това. Отново ще правим предложения, ще имаме инициатива по редица въпроси и ще търсим постигането на положително за хората решение.
Имаме сериозно разминаване с колегите от ГЕРБ относно приоритетите, по които се работи в града. Ще предложим и ще настояваме образованието и здравеопазването да намерят своето подобаващо място в дейността на общината и във финансовата рамка, която предстои да бъде приета. Срещите с избиратели по време на предизборната кампания показаха, че сигурността е проблем за тях и ние ще предлагаме решения в тази област.
Поели сме ангажимент, както беше и през последните четири години, да следим внимателно как се харчи всеки лев от общинските пари, да следим внимателно дейността на кмета Йорданка Фандъкова и на целия й екип. Ще бъдем прецизни, внимателни и наблюдателни по отношение провеждането на процедурите за избор на изпълнители на общински проекти и поръчки и начина, по който се определят те. Имаше доста скандали през изминалия мандат, но се надявам ГЕРБ да са си извели поуките.