Храни поскъпват с тока наесен
Цената на хляба ще скочи с над 9%, ще има значително увеличение и при олиото, прогнозират производители
/ брой: 217
След като стана ясно, че от 1 октомври токът ще поскъпне с до 10 на сто, хлебари прогнозираха, че няма как и цената на хляба да не тръгне нагоре.
Този път поскъпването ще започне още от нивата и няма да е само с 9%, обясни пред Дарик председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България Марияна Кукушева. Оскъпяването ще се натрупва лавинообразно, тъй като като хлебарите не работят с първичната суровина, а с преработена вече суровина - брашно. Не към 1, но към 30 октомври вече по рафтовете на немалко хлебарници и специализирани обекти за хляб ще има корекция на цената на хляба и не очакваме да бъде просто 9 на сто, каза Кукушева, като допълни, че засега няма как да се изчисли какво ще е повишението.
Тя допълни, че скокът в цената на тока ще увеличи и сивия сектор, който заедно с двойната надценка на дистрибуторите е голямата пречка пред развитието на легалните фирми. "Хлябът не скача от фурната директно в торбата на потребителя. Някой го доставя и реализира в търговската мрежа. Този някой се нарича дистрибутор. Българският потребител купува хляба на почти двойно завишена доставна цена от търговските обекти", каза Кукушева.
Именно за да се намалят злоупотребите с цената на хляба, хлебопроизводителите ще поискат Националната агенция по приходите (НАП) и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) да създадат регистър на дистрибуторите на хляб.
Поскъпването на тока ще се отрази и на крайните цени на олиото. Това потвърди изпълнителният директор на Сдружението на производителите на растителни масла Марияна Чолакова.
"Ако има значително повишаване на цената на електроенергията, неминуемо ще има промяна и в себестойността на произвежданото масло, респективно и върху неговата крайна продажна цена. Но това са предположения. Когато се увеличи за всички цената на тока, това моментално ще повлияе на цената на всички онези допълнителни спомагателни материали, които влагаме в производството на бутилираните масла. То ще повлияе също на цената примерно на пластмасовата бутилка, на етикета, на кашоните. Всичко това в крайна сметка след това ще рефлектира върху крайната цена", каза тя с уговорката, че засега не може да се ангажира с прогноза за това с колко.
Все пак добрата новина е, че няма да има криза за олио заради наводнeнията и унищожената реколта. Основен проблем и за този сектор според Чолакова остава не лошото време тази година, а разрастването на сивия сектор.