23 Ноември 2025неделя04:26 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Художник с открита гражданска позиция

100 години от рождението на Марко Бехар

/ брой: 143

автор:Йонко Бонов

visibility 3779

Навършиха се сто години от рождението на големия български художник-антифашист Марко Бехар. В продължение на четиридесет години той се утвърждава като майстор на графиката, карикатурата и живописта. Автор е на изразителни социални сатири, с които изразява дълбоките класови контрасти в страната ни през 30-те и 40-те години на миналия век. Създава смели образци в областта на политическата карикатура, както и експресивни графични цикли, в които се отразява обреченото на живот и смърт партизанско движение, както и непримиримата борба за справедливост на работническата класа. "Творбите му - изключителни като художествена сила и наситени с изострена гражданска съвест - ще останат в съкровищницата на българското изкуство" - отбелязва в монографията си, издадена през 1987 г., посветена на Марко Бехар, проф. Иван Маразов.
В пластическо отношение изкуството му се разделя условно на два периода - от 1933 до 1949 г. и от 1955 до 1973 г.
Първоначално художникът сътрудничи на вестник "Жупел", а по-късно и на вестник "Стършел", на който става и заместник главен редактор. Централен образ в неговите произведения е отруденият човек, който, лишен от средства за производство, е принуден да изкарва горчивия си залък като наемен работник. Марко Бехар изобразява едни от най-силните образци на социалистическия реализъм, в които лицето на пролетариата е представено с въздействаща художествена изразителност.
Художникът пресъздава с цялата сила на своята сатирична дарба образа на Хитлер, откривайки като негов по-ранен паралел и предшественик в родната ни политика Александър Цанков.
На прицел на сатиричната му изобличителност са грубата полицейщина, сляпото за човешкото страдание самодоволство на фабриканта, попската алчност. Художникът си служи често пъти в своето изкуство със символи, алегории, метафори. Събирателният образ на капитализма в изкуството му е с чудовищно обемно туловище, с огромен нос, облещени очи, дебели бузи, едри космати ръце, изразяващи неговата ненаситност. Антипод на този образ е работникът - с изострени черти на лицето, върху които е изписан недоимъкът, но и решимостта му да преобрази несправедливо устроения свят. Стражарят пък се отличава с безизразна свирепост, масивно тяло, подковани ботуши, за да мачкат по заповед непокорния пролетариат.
Създава стотици рисунки, в които представя с експресивна въздейственост недоимъка и човешката мъка, изписани върху лицата на деца. Художникът използва майсторски изразителните възможности на черно-бялата графична техника.
Марко Бехар е роден на 12 март 1914 г. в село Каяджик (сега Скалица), Ямболско. Изразява своята открита гражданска позиция в хиляди рисунки, графики и карикатури. През 1935 г. се включва в Дружеството на новите художници, което възприема като своя естетическа програма социалистическия реализъм, наричан по цензурни съображения "художествен реализъм".
През 1949 г. Марко Бехар е приет за член на Съюза на българските художници. Заминава за Ленинград, днес Санкт Петербург, за да учи кавалетна графика в Института за изобразителни изкуства "И. Е. Репин". Завършва го през 1955 г., за да започне вторият му творчески период. Създава няколко графични цикъла, сред които са "Еврейски бедствия", "Политически лагери" (1944), "Минало" (1956-1959), "Партизански дневник" (1958-1962), "Човешкото тяло", "Любов и отмъщение", "Биография". Прави серия рисунки, сухи игли и литографии. Години наред работи в Израел, Италия и Франция. Предимно през втория си творчески период сътворява около триста живописни платна - портрети и композиции, в които основен обект е човешкото тяло.
Марко Бехар напуска земния свят на 15 септември 1973 г. в София, завещавайки характерното си изкуство, в което изразява открито своите граждански и естетически позиции.

 

Държавата си търси пълните такси за летище София

автор:Дума

visibility 8118

/ брой: 219

Предлагат нови правила при продажба и регистрация на кола

автор:Дума

visibility 6095

/ брой: 219

Отлагат с 6 месеца по-високите такси на БАБХ

автор:Дума

visibility 6085

/ брой: 219

Европа прие на нож плана за Украйна

автор:Дума

visibility 6339

/ брой: 219

Румъния е удвоила вноса от Русия

автор:Дума

visibility 6302

/ брой: 219

България вече страда от климатичните промени

автор:Дума

visibility 6176

/ брой: 219

Откриха Паметник на Васил Левски в Италия

автор:Дума

visibility 6205

/ брой: 219

Великият

автор:Александър Симов

visibility 5360

/ брой: 219

Квалификациите за Мондиал 2026

автор:Дума

visibility 6774

/ брой: 219

Молекулна политика

автор:Юри Михалков

visibility 3935

/ брой: 219

Капитулация за Киев и безпрецедентен контрол за Русия

автор:Дума

visibility 7436

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ