29 Март 2024петък07:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Стоян Проданов:

И дизелът, и бензинът може да са по-евтини

Как производствената такса за петрола в България е най-висока, след като имаме едни от най-ниските заплати, пита бившият депутат от Коалиция за България

/ брой: 67

автор:Мая Йовановска

visibility 1382

СТОЯН ПРОДАНОВ е роден през 1953 г. в с. Зимница, Ямболска област. С висше инженерно образование. Депутат от Коалиция за България в 40-ото НС от избирателен район Ямбол. Като народен представител участва в парламентарната комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство и в комисията по земеделие. Сега, както и преди влизането в парламента като депутат, се занимава с бизнес. Владее руски и немски език. Женен, с две деца.


След поскъпването на храните дойде ред и на бензина, от повишаването на който, ясно е, ще следва ново вдигане на цените. По отношение на горивата процесите са международни, ала се породи едно "но" от нашенски, местен характер.    
Управляващите хвърлиха бомбата, че ще искат от ЕК да разреши намаляване на акциза върху горивата. И макар че министърът на финансите Дянков отиде заради това чак до Брюксел, оттам не му дадоха зелена светлина. Преди дни той лансира друга идея. Че варианти за намаляване на цените може да се търсят с евентуални промени в съдържанието на биокомпонента в горивата. Междувременно се разрази задочен спор между министъра на икономиката Трайчо Трайков и ръководството на "Лукойл". Това стана, след като, първо, от рафинерията заявиха, че работят на загуба въпреки високите цени на горивата. По-късно министърът коментира, че за цената, на която беше продадена рафинерията, с удоволствие държавата би си я купила отново. По повод изявленията на Трайков за дела на нефта в цената на горивата, от "Лукойл" попитаха на свой ред дали министърът изобщо може да смята.    
Какво се случва през това време обаче? Чрез социалната мрежа Фейсбук граждани за пореден път организират за 27 март национален протест в цялата страна срещу високите цени на горивата. Хората се заканват да правят блокади, а под един от спотовете, който тече заедно с обявата за протеста на адрес http://gorivo.net/, под портрета на икономическия министър пише: "Трайчо Трайков на наша страна!"



- Правителството заяви, че би могло да вземе мерки по отношение цените на горивата. Това възможно ли е?
- Възможно е. Правителството може спокойно да премахне този, според мен, неправилен Закон за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата. Според него досега се изискваше в дизеловото гориво 2% да са екогориво или т.нар. биодизел. А от 1 май процентът трябва да се увеличи до 4 на сто. Това не е изискване на Европа или на евродиректива и няма необходимост нашата държава да го прави. Защото горивото, в което се влага биодизел, е с влошено качество и го оскъпява. Това оскъпяване в момента е между 6 и 8 стотинки на литър.
- По къкъв начин се влошава качеството?
- Намалява коефициентът на полезно действие на двигателя, най-общо казано.
- А каква би могла да е причината, след като няма такова изискване от ЕС?
- Според мен това е направено чисто лобистки, за да може някой, който си е построил завод или заводи по някаква програма, да си продава биогоривото.
- За голям производител на биогориво ли би могло да става въпрос?
- Има един голям и той е приближен до ръководството на "Лукойл".
- Какво е съотношението между цените на бензина у нас и в другите европейски страни?
- Цената на нашия бензин се движи в горе-долу нормални граници, обаче дизелът ни е необосновано скъп - цената му е с 20-30% по-висока от тази на бензина. Никъде в света няма такова нещо. Трябва напълно да се премахне наличието на биодизел в дизеловото гориво. От 1 май на всяка колонка на бензиностанциите в страната ще трябва да се предлага смес от 96% минерален дизел и 4% биодизел. Това още повече ще утежни нещата. С тази добавка дизелът ще бъде с до 16 ст. на литър по-скъп. Сега е моментът държавата да вземе решение и да преустанови тази практика. Когато това се правеше преди години, беше в период, когато се даваха мрачни прогнози, че петролът щял да свърши до 2020 г. Тези прогнози вече ги няма. Периодът е разсрочен някъде до 2100 г., така че не е сериозно отсега да вземаме мерки за свършването на петрола.
В нито една европейска страна акцизът на дизела и бензина не е един и същ. Акцизът на дизела навсякъде в Европа е с по-малка ставка. Заради това има разлика, и то доста голяма, в цената. Така че държавата може спокойно да коригира ставката само на дизеловото гориво.
- Какво е потреблението на дизел у нас?
- Това е масовото гориво. Транспортните средства, които возят стоки, са с двигатели с дизел. Подобна мярка, от която ще последва понижаване цената на дизела, ще повлияе положително върху цените на доста стоки. Тогава и инфлационният индекс ще се движи с по-ниско темпо. Обратният сценарий - повишаване цената на дизела, би довел до негативни процеси - ускоряване на инфлацията, поскъпване и на стоките.
Не можем да повлияем на международните цени, защото петролът се търгува на борсите. Проблемите в арабския свят, в Либия, съдействат за увеличаване цената на петрола и това е очевадно. Но можем у нас да влияем в известен смисъл на тези процеси. Държавата има право да реагира, тъй като в България в момента има установен монопол. Когато една държава развива пазарно стопанство, за да бъде то реално, не бива да се допуска монополизиране на определени сектори. В момента търговията с горивата е абсолютен монопол. И след като е монопол, монополистът почти прави каквото си иска. Залагат се високи производствени разходи. Има официална листа на "Нефтохим". Може да се направи сравнение с производствените такси в румънската и германската рафинерия. Как производствената такса за петрола в България е най-висока, след като имаме едни от най-ниските заплати?
- Например в Германия минималната заплата е около 1200 евро, а българската е 120 евро...
- А вие допускате ли, че в "Нефтохим" някой взема заплата като минималната за Германия? Възнагражденията в нефтопреработвателната индустрия са доста високи. В Германия сигурно един нефтопреработвател, който у нас, предполагам, взема не повече от 400-500 евро, там получава 2000 евро най-малко. Тогава как да си обясним високата преработвателна цена на петрола в нашата рафинерия? Тя е по-висока от цената в близките до нас държави от ЕС, при положение че нашата електроенергия е по-евтина и заплатите ни са по-ниски. Значи има нещо, което е некоректно.
- Породи се спор тези дни между министъра на икономиката Трайчо Трайков и ръководството на "Лукойл", а и премиерът се включи...
- Премиерът "скастри" министъра, че не било негова работа да прави подобни коментари. Как да не е негова работа? Той е министър на икономиката и енергетиката. Трайков направо каза, че цената на производителя е висока. Каза го ясно и категорично. Защо така го "скастри" премирът? Защо не го "скастри" за нещо друго?
- Какво бихте препоръчали на тези, от които зависият нещата?
- Три са стъпките, които може и трябва незабавно да се направят. Да се махне компонентът биодизел, който е абсолютно ненужен в момента. Да се регулира ставката на акциза на дизела, за да бъде по-ниска от тази на бензина, което е коректно и нормално. И да се инициират разговори с "Лукойл" и "Нефтохим", за да се прецизира тяхната производствена такса и разходите за преработка, т.нар. производствени разходи. Последните може спокойно да се преизчислят. Ако тези три стъпки бъдат направени, по мои разчети цената на бензина може да се намали с 30 до 40 стотинки на литър без сътресения. Възможно е да има поскъпване на петрола, но въпреки това тези 30-40 ст. на литър може да ги няма в цената, което ще бъда коректно към българските граждани и производители.
- А какво да правят земеделските производители, които са го закъсали?
- Бяхме приели поправка в Закона за акцизите и данъчните складове, по силата на която възстановявахме акциза за горивата на земеделските производители. Това не беше по евродиректива, ние още от 1 юли 2006 г. го бяхме въвели и това действаше до 2009 г. През същата тази 2009-а с промяната на закона промениха този текст за възстановяването на акциза, като обаче обещаха на земеделците, че ще заложат тази възможност в общите субсидии, т.нар. национални доплащания. Но не го сториха. Това е и една от причините, поради които в момента земеделците от страната излязоха на протести. Аз съм автор на тази поправка. Запознат съм в детайли както с въвеждането й, така и с нейното премахване. Когато премахнаха тази възможност, излъгаха земеделците, че ще им дадат парите от националното доплащане.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ