18 Септември 2025четвъртък14:39 ч.

И вълкът сит, и агнето... го няма

/ брой: 292

автор:Мая Йовановска

visibility 1042

Почти в самото начало на железничарската стачка, която продължи цели 24 дни, синдикатите бяха готови на всичко, за да постигнат това, което искаха. Защото, както самите те заявяваха, това, за което се борят, е не само заради работниците, а преди всичко заради хората в тая държава. Мисля, на всички е ясно, че компанията е от национално значение. Този вид транспорт не е голям замърсител, какъвто е например автотранспортът. А и ЕС ни задължава да увеличим железопътния транспорт като дял от общия. Но какво от това, правителството на Бойко Борисов си има свои приоритети.
Профсъюзите дори заявиха, че ако не бъдат изпълнени исканията им, по-добре управляващите да си припомнят резултата от стачката през 1919 г., продължила 55 дни, след която си е заминало правителството. Позицията им изглеждаше непреклонна. Сегашната стачка продължи около два пъти по-малко, но бе все пак достойно дълга за браншови протест в най-новата ни история. Правителството не си замина, но дали синдикатите постигнаха това, за което се бореха?
Преди започването на стачката, а и в началото й синдикатите нямаха диалог с ръководството на БДЖ, защото, както те твърдяха, няма как да имаш диалог с хора, дето не разбират от железница. Твърдяха, че чрез плана за спасяване на дружеството ръководството всъщност готви превръщането на железницата в атракцион, след като иска да закрие 150 влака, и то без да има изготвен анализ. Крайният резултат е, че се съкращават не 150, а 138 влака. Е, голям келепир!
С това не искам да омаловажа ролята на синдикатите, но според министъра от железницата трябва да остане една "малка железница". И така май прогнозите на професионалистите, че БДЖ ще бъде само едно атракционно влакче, ще се сбъднат. Другото искане - да бъде подписан Колективен трудов договор, стана, но в него има ли го онова, за което твърдяха, че се борят протестиращите? Отговорът е - не. Защото, както вчера стана ясно, железничарите хем ще имат по-кратък отпуск, хем обезщетенията им ще са по-ниски. Даже в КТД не била включена като страна една от синдикалните организации. Означава ли това разцепване на профсъюзите? Защото в началото те бяха единни.
А онова, за което още от миналата година настояваха - да бъде сменено некомпетентното ръководство на железницата, случи ли се? И тук отговорът е - не. За сметка на това планираното съкращение на 2000 души от БДЖ остава в сила. А печелившите "Товарни превози" ще бъдат приватизирани от когото трябва. И какво стана в крайна сметка: И вълкът сит, и агнето... го няма. Остава само да се надяваме, че тези, дето протестираха, ръководството няма да ги подгони. Ама и това никак не ми се вярва.
Не е малко все пак, че железничарите удържаха 24 дни протести. И дано това събуди обществото ни и повлече крак.
 

Язовирите са 59% пълни, но загубите по мрежата стигат до 90%

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 174

Увеличават месечната докторантска стипендия

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 174

Кметът на Огняново нападнат и бит от хотелиер

автор:Дума

visibility 321

/ брой: 174

526 училища ще имат статут на иновативни през 2025/2026 г.

автор:Дума

visibility 399

/ брой: 174

КЗК с нови правомощия

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 174

Сиренето у нас е с 26% по-скъпо от средната европейска цена

автор:Дума

visibility 349

/ брой: 174

ДФЗ засече двойно декларирани 7420 декара

автор:Дума

visibility 289

/ брой: 174

По-евтино на море в Гърция през септември

автор:Дума

visibility 321

/ брой: 174

София също блокира санкции срещу Израел

автор:Дума

visibility 344

/ брой: 174

В Белгия се "изпират" 16 млрд. евро годишно

автор:Дума

visibility 322

/ брой: 174

Протести в Словакия срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 257

/ брой: 174

Парламентарна поезия

автор:Александър Симов

visibility 288

/ брой: 174

Правителството върши своята работа и резултатите вече са видими

автор:Дума

visibility 320

/ брой: 174

Пътят на забравата

автор:Евгений Белий

visibility 313

/ брой: 174

Гладиаторско меле

visibility 293

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ