11 Юли 2025петък10:59 ч.

И вълкът сит, и агнето... го няма

/ брой: 292

автор:Мая Йовановска

visibility 978

Почти в самото начало на железничарската стачка, която продължи цели 24 дни, синдикатите бяха готови на всичко, за да постигнат това, което искаха. Защото, както самите те заявяваха, това, за което се борят, е не само заради работниците, а преди всичко заради хората в тая държава. Мисля, на всички е ясно, че компанията е от национално значение. Този вид транспорт не е голям замърсител, какъвто е например автотранспортът. А и ЕС ни задължава да увеличим железопътния транспорт като дял от общия. Но какво от това, правителството на Бойко Борисов си има свои приоритети.
Профсъюзите дори заявиха, че ако не бъдат изпълнени исканията им, по-добре управляващите да си припомнят резултата от стачката през 1919 г., продължила 55 дни, след която си е заминало правителството. Позицията им изглеждаше непреклонна. Сегашната стачка продължи около два пъти по-малко, но бе все пак достойно дълга за браншови протест в най-новата ни история. Правителството не си замина, но дали синдикатите постигнаха това, за което се бореха?
Преди започването на стачката, а и в началото й синдикатите нямаха диалог с ръководството на БДЖ, защото, както те твърдяха, няма как да имаш диалог с хора, дето не разбират от железница. Твърдяха, че чрез плана за спасяване на дружеството ръководството всъщност готви превръщането на железницата в атракцион, след като иска да закрие 150 влака, и то без да има изготвен анализ. Крайният резултат е, че се съкращават не 150, а 138 влака. Е, голям келепир!
С това не искам да омаловажа ролята на синдикатите, но според министъра от железницата трябва да остане една "малка железница". И така май прогнозите на професионалистите, че БДЖ ще бъде само едно атракционно влакче, ще се сбъднат. Другото искане - да бъде подписан Колективен трудов договор, стана, но в него има ли го онова, за което твърдяха, че се борят протестиращите? Отговорът е - не. Защото, както вчера стана ясно, железничарите хем ще имат по-кратък отпуск, хем обезщетенията им ще са по-ниски. Даже в КТД не била включена като страна една от синдикалните организации. Означава ли това разцепване на профсъюзите? Защото в началото те бяха единни.
А онова, за което още от миналата година настояваха - да бъде сменено некомпетентното ръководство на железницата, случи ли се? И тук отговорът е - не. За сметка на това планираното съкращение на 2000 души от БДЖ остава в сила. А печелившите "Товарни превози" ще бъдат приватизирани от когото трябва. И какво стана в крайна сметка: И вълкът сит, и агнето... го няма. Остава само да се надяваме, че тези, дето протестираха, ръководството няма да ги подгони. Ама и това никак не ми се вярва.
Не е малко все пак, че железничарите удържаха 24 дни протести. И дано това събуди обществото ни и повлече крак.
 

Обиски в енергетиката заради договора с "Боташ"

автор:Дума

visibility 3557

/ брой: 125

Въвеждат пълен контрол върху шофьорските курсове

автор:Дума

visibility 6193

/ брой: 125

Обявите за работа намаляват

автор:Дума

visibility 5808

/ брой: 125

Едва 31% от българите са чували за европроекти

автор:Дума

visibility 6288

/ брой: 125

Македонският език отхвърлен в Страсбург

автор:Дума

visibility 3236

/ брой: 125

Санчес с мерки против корупцията в Испания

автор:Дума

visibility 5885

/ брой: 125

Арестуваха заподозрян за терор в Германия

автор:Дума

visibility 3176

/ брой: 125

Единение

автор:Александър Симов

visibility 5821

/ брой: 125

За убеждаването

автор:Първан Симеонов

visibility 3770

/ брой: 125

Пет препоръки към България от ЕС

автор:Дума

visibility 2423

/ брой: 125

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ