23 Април 2024вторник09:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Таланти и поклонници

Илон Мъск - фантазьор, мечтател или пророк

Вдъхновяващата история на предприемача-милиардер, който се осмелява да приближи бъдещето до човечеството... и успява

/ брой: 276

автор:Кристиела Симеонова

visibility 1961

Идеята за безусловен базов доход все повече започва да излиза от сферата на илюзиите. Проведените в редица страни пилотни проекти доказват, че ако получава от държавата определена минимална сума всеки месец, човек ще има възможността и сигурността да развие потенциала си. Няма да предпочете да лентяйства, както твърдят критиците на идеята. Икономисти дори я подкрепят, а ДУМА неведнъж е публикувала материали по темата.
Основна причина за необходимостта от въвеждането на безусловен доход е динамичното развитие на технологиите. Автоматизацията на работния процес води до съкращаване на много човешка сила. След време роботите ще изместят хората в доста сфери на труда, дори и в такива, за които преди сме смятали, че е немислимо. Ето например някои медийни компании вече използват изкуствен интелект за създаване на новинарско съдържание. Един изключително успешен технологичен предприемач, Илон Мъск, е на мнение, че в бъдеще ще е необходимо въвеждането на безусловен базов доход.
- Хората ще имат време да правят други неща, по-сложни неща, по-интересни неща - коментира той преди време пред американска телевизия. - Със сигурност ще имат повече свободно време. И тогава ще трябва да измислим как да се интегрираме със света и с бъдещето с обширен изкуствен интелект, обяснява Мъск и изтъква: "Има доста голяма вероятност да стигнем до универсален базов доход или нещо подобно."


"Съществуват огромни предразсъдъци срещу поемането на рискове. Всеки се опитва да оптимизира успеха си."
"Провалът е вариант. Ако нещата не се провалят, не си достатъчно иновативен"
"Обръщайте внимание на негативните отзиви и ги искайте... наистина е полезно"

Не за тази идея, която набира световна популярност, става дума обаче. А за един човек, който не се страхува да мечтае, и то в едри мащаби, за един работохолик, който се опитва не само да подобри живота тук, на Земята, но поглежда и извън нейните предели - към Червената планета. Илон Мъск е милиардерът мечтател, който строи ракети, прави електромобили, разработва свръхзвуков влак, лови енергия от слънцето и планира да създаде човешка цивилизация на Марс, при това съвсем реално бъдеще - през 2025 година.
- Иска ми се да умра с мисълта, че пред човечеството има светло бъдеще. Ако можем да си осигурим чиста енергия и да станем междупланетарна раса с устойчива цивилизация на друга планета, за да се справим с най-лошия сценарий, в който човешкото съзнание е заличено, тогава мисля, че ще бъде много хубаво - споделя стремленията си Мъск.
Една успешна идея е достатъчна. Това е заглавието на сборника на Рандъл Лейн под редакцията на сп. "Форбс", който събира в себе си 16 истории на безпрецедентен успех в света на технологичните иновации. Една от тях е на Мъск - основателя на първата компания за частни космически полети SрасеХ и пpoизвoдитeл нa лyкcoзни eлeктpoмoбили Теslа Моtоrs. А Мъск има повече от една успешна идея. Дали и най-амбициозната му - да колонизира Марс, ще се сбъдне?

От Претория до Силициевата долина

45-годишният Илон Рийв Мъск е роден в Претория, Република Южна Африка. Майка му, известен модел, е от канадско-английски произход. Баща му е британец, роден в Южна Африка, машинен инженер.
От най-ранна детска възраст Мъск постоянно бил с книга в ръцете си.
- Не беше нещо необичайно за него да чете десет часа на ден. През уикенда се случваше да прочете по две книги на ден", разказва брат му Кимбъл в биографията на Мъск - "Илон Мъск. Paypal, Tesla, SpaceX и походът към невероятното бъдеще", с автор Ашли Ван. Когато изчезнел от погледите на родителите си, те знаели къде да го открият - в близката книжарница, вперен в поредната книга, привлякла интереса му.
Израснал в инженерна среда, Илон Мъск обичал да прави модели на ракети, ходил до аграрни аптеки в Южна Африка, откъдето си набавял нужните съставки за ракетно гориво, смесвал ги и ги поставял в тръба. Изучавал самостоятелно компютърно програмиране и едва 11-годишен продал първия си софтуер - игра, наречена Blastar, за 500 долара. Мъск завършил физика и икономика.
На 17 години се преместил в Канада. Четири години по-късно вече бил в Университета в Пенсилвания. През 1995 г. отишъл в Калифорния, където в Станфорд трябвало да започне докторантура по приложна лингвистика, но издържал само два дни, тъй като предприемаческите му амбиции не му давали мира.
През същата година Илон Мъск създал компанията Zip2Corporation, която се занимава със софтуер за медийния пазар. През 1999 г. я продал за 307 млн. долара. През 1997 г. станал един от основателите на PayPal - компания за онлайн разплащания. Мъск бил акционерът с най-голям дял в нея, преди eBay да я купи за 1,5 млрд. долара. Две години по-късно станал съосновател на x.com - компания за онлайн финансови услуги и разплащания чрез електронна поща. Година по-късно компанията се сляла с друга, под името PayPal. През 2002 г. е закупена от eBay за 1,5 млрд. долара в акции, от които Мъск получил 165 млн. долара.
В живота на предприемача не липсват и трудните моменти, когато няма пари, за да купи коледни подаръци за близките си. Днес инвестира цялото си богатство в иновации от друго поколение. Не липсват и провалите, и спасяванията в последната минута.
Милиардерът обича високите обороти на работа, работи по 100 часа на седмица. Немислимо е да си представи, че ще лежи на някоя пейка, финансово обезпечен от проектите си.
- Ще полудея, трябва да вземам наистина сериозни медикаменти, казва Мъск.
Любимата му книга "Пътеводител на галактическия стопаджия" го е научила, че най-трудното е да измислиш въпроса, който трябва да зададеш, но щом го направиш, останалото е наистина лесно.

Безпилотните коли

През 2004 г. Илон Мъск инвестира в компанията за електромобили Tesla Motors, чийто главен изпълнителен директор е до днес.
Неотдавна от компанията заявиха, че правят сериозна крачка към пазара на напълно безпилотни коли. До края на 2017 г. всеки автомобил Tesla ще има ниво на автономия 5, което е най-високото ниво и означава нула взаимодействие от страна на водача, съобщи Илон Мъск. Настоящото поколение автопилот на Tesla е само подобрен круиз контрол, който просто може да задържи колата на пътя и да избягва автомобили отпред.
До края на следващата година ще бъде осъществено и автономно пътуване през цялата територия на САЩ. Мъск уточни, че в бъдеще Tesla автомобилът ще може да ви вземе от дома ви в Лос Анджелис и да ви остави на "Таймс скуеър" в Ню Йорк, а после да открие сам място за паркиране, където да изчака да го повикате. Както и сега, автопилотът се заплаща като екстра, която струва 8000 щатски долара.
Първите тестове на самоуправляващите се автомобили по американските пътища минават успешно. Но пък са регистрирани и фатални случаи с коли на Tesla на автопилот. Според Мъск автономните коли ще бъдат в пъти по-сигурни от сегашните.
Мъск е убеден, че компанията му може да създаде и летяща кола. Но трудната част, по думите му, е как да напривш летяща кола, която е супер безопасна и тиха.
- Защото ако се окаже голяма грешка, хората ще са ужасно недоволни, отбелязва иноваторът.

Поглед към слънцето

През 2006 г. Мъск, заедно със свои братовчеди, основава компанията за соларна енергия SolarCity. Основният мотив за тази инвестиция е желанието за принос в борбата с глобалното затопляне. Какъвто стои и зад работата на Tesla. Днес SolarCity е дъщерна компания на Tesla Motors.
Соларните покриви са поредният реализиран проект на Мъск. Идеята е малките покривни плоскости да заменят познатите соларни панели. Те ще се предлагат в четири варианта и на външен вид няма да се различават от останалите керемиди. Така че покривите няма да се променят особено, но ще придобият нови способности. Илон Мъск твърди, че новите соларни покриви няма да надхвърлят значително цената на обикновените. Убеден е, че след 1-2 десетилетия всяка къща ще е соларна.

От Марс ли идваш?

Ако ще избираш място, където да умреш, Марс може би не е лош вариант, твърди дръзкият мечтател, както го определят. Милиардерът дори има вече планове как ще функционира животът на Червената планета, където ще има "от заводи за желязо до пицарии".
- Смятам, че най-вероятната форма на управление на Марс е пряка демокрация, не представителна. Всички хора трябва да гласуват директно за всеки проблем. Мисля, че това е по-доброто решение, защото потенциалът на демокрацията е значително избледнял, коментира Мъск.
Компанията му SpaceX, създадена с около 100 млн. долара лични пари на Мъск през 2002 г., е с главен офис в Хоторн, предградие на Лос Анджелис. От двете страни на стената, преграждаща офиса на Мъск, висят две огромни снимки на Марс. Едната го показва такъв, какъвто е реално. На другата е такъв, какъвто го вижда технологичният предприемач в бъдеще - във вид, подходящ за човечеството.
Въпреки инцидента с избухване на ракета, наскоро компанията представи проекта си за междупланетен кораб, с който хората да достигат до Марс. Целият комплекс е по-голям от най-мощната ракета, която САЩ са създавали - Saturn V, с която хора достигнаха Луната. На стартовата площадка той ще се извисява на 122 метра, ще има 3,5 пъти по-голяма маса, 3,6 пъти по-голяма тяга при старта и всичко ще бъде за многократна употреба. Идеята е резервоарите да могат да се зареждат в орбита, а на Марс да се произвежда гориво за обратното пътуване.
Космическият апарат, с който хората ще пътуват и ще се спуснат на Марс, ще се захранва по пътя със соларни панели с мощност 200 киловата. Той ще е висок почти 50 метра, ще има диаметър 17 метра и ще пренася до 450 тона. Далечната цел е да се постигне пренос до 100 души на кораб.
Мъск изчислява, че пътуването от Земята до Марс ще отнема средно 115 дни. Що се отнася до разходите, милиардерът обясни, че ако се следва моделът на национална политика и бюджетни програми, днес изпращането на човек до Марс би струвало около 10 млрд. долара на астронавт.
- Не може да се създаде самоподдържаща се цивилизация, ако билетът струва 10 млрд. долара на човек - каза Мъск през септември на Международния конгрес по астронавтика в Гуадалахара, Мексико. За да колонизираме планетата, цената трябва да падне до тази на средна къща в САЩ., т.е. около 200 хил. долара. С кораб за многократна употреба цената ще се намали с 5 млн. процента, изчислява Илон Мъск. А цената е от ключово значение, за да се реализира проектът.
Според милиардера самоподдържащ се град на Червената планета с 1 милион жители би могъл да се изгради за 40 до 100 години, отбелязва ДПА.
Милиардерът обясни, че непилотиран кораб с нужното оборудване ще бъде изпратен на Марс, за да се построят съоръжения, които да произведат нужното за връщането на Земята гориво. SpaceX вече работи над оборудването за проекта.
Специални роботи-миньори ще участват в строителството на колонията на Марс, планира Мъск. Роботите ще помагат при създаването на херметични тунели, образуващи сложна подземна инфраструктура, които могат да се използват от индустрията. Кyпoли нa пoвъpxнocттa, подсилени с въглеродни нишки и стъкло, пък ще се превърнат в места за живеене. Водата на Марс ще се използва за производство на гориво чрез химична реакция. Въпросът е с количеството вода. Впоследствие на Марс щe бъдe изпpaтeн кocмичecки кopaб, нaтoвapeн cамо с нeoбxoдимoтo oбopyдвaнe зa изгpaждaнeтo нa зaвoд зa peaктивнo гopивo. По-късно първите инженери ще трябва да изградят пъpвoнaчaлнa бaзa и цялостен завод за ракетно гориво.
След години в обичаен може да се превърне въпросът "От Марс ли идваш?". За това мечтае и работи Мъск, който преди всичко е реалист:
- Шансът Марс да заприлича на Земята, докато съм жив, е нула. Добре де, не нула, но 0,001%, ако се предприемат драстични мерки.
Хора като Илон Мъск днес са твърде малко, но човечеството има отчаяна нужда именно от смелчаци и лудаци като тях, за да прогресира. А най-голямото пътуване за спасение на човечеството Мъск вече го е започнал.


Свръхзвуковите влакове



Успешно преминаха първите тествания на системата за свръхзвукови влакове Hyperloop. Тя използва вакуум, за да намали аеродинамичното съпротивление, което на теория позволява пътуване с голяма скорост и ниска консумация на енергия.
Koмпaниятa Hyperloop вeчe имa и cключeни дoгoвopи зa изгpaждaнeтo нa тaкaвa тpaнcпopтнa cиcтeмa мeждy Дyбaй и Aбy Дaби. Cпopeд изчиcлeниятa Нуреrlоор щe минaвa paзcтoяниeтo oт малко над 150 км мeждy двата града зa eдвa 12 минyти.

С изкуствения интелект викаме дявола


Мъск е сред критиците на перспективата за създаването на изкуствен интелект.
- Изграждането на изкуствен интелект е като призоваването на демон. Ние си мислим, че съзнанието, което ще създадем и което ще има безгранични възможности, включително и да ни унищожи, ще остане под наш контрол. Опасявам се, че нещата няма да станат така, както ни се иска - предупреждава Мъск. Според него е необходим още един дигитален слой към мозъка, за да не може изкуственият интелект да измести изцяло човека от мисленето и взимането на решения в бъдеще. Това е един от начините да се запази цивилизацията и същевременно да се намали рискът човекът да стане "домашна котка" на изкуствения интелект, смята Мъск.

Живеем в симулация?


- Трябва да се надяваме, че живеем в някаква симулация или своеобразна видео игра на друга цивилизация. Ако не е така, може катаклизъм да унищожи цивилизацията. Трябва или да създадем симулации, които са неразличими от реалността, или цивилизацията ще престане да съществува - смята Илон Мъск. Според него има шанс едно на милиард, че всъщност човечеството живее в симулация.

Не вярвам в напредъка!


- Не вярвам в напредъка. Всъщност, когато интервюирам потенциален служител и той или тя каже, че всичко е заради напредъка, възприемам го като лош знак. Проблемът е, че в голяма част от големите компании напредъкът се превръща в заместител на мисленето. Насърчават ви да се държите като чарк в сложна машина. Честно казано, това ви позволява да задържите хората, които не са умни и не толкова креативни.
 

Соларните покриви са поредният реализиран проект на Мъск
 

Дали колонизирането на Червената планета е само фантазия?
 

До края на 2017 г. всеки автомобил Tesla ще има най-високото ниво на автономия - 5

Токът за бита остава регулиран поне още година

автор:Дума

visibility 327

/ брой: 76

Поръчката за бързите влакове до морето "дерайлира"

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 76

ДАИ е с нов автопарк за над 6,3 млн. лв.

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 76

Фискалният резерв се оказа 10,9 милиарда лева

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 76

Канарските острови на бунт срещу туристите

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 76

2400 евро за раждане на дете в Гърция

автор:Дума

visibility 398

/ брой: 76

Задържан за бомбена заплаха в Дания

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 76

Накратко

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 76

Пълзяща цензура

автор:Нора Стоичкова

visibility 359

/ брой: 76

Ех, бедни Главчев...

visibility 419

/ брой: 76

Тръмп не е изход

visibility 313

/ брой: 76

Договорът с "Боташ" е един от най-корупционните

автор:Дума

visibility 363

/ брой: 76

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ