14 Юли 2025понеделник01:15 ч.

Учени:

Историята продължава да е политика

Според наши и руски историци победата над фашизма в българските учебници не се обяснява еднозначно

/ брой: 105

автор:Велиана Христова

visibility 96

Историята беше и продължава и днес да е политика, заяви акад. Георги Марков вчера при откриването на кръгла маса в синдиката на българските учители по темата за отразяването на Втората световна война в учебниците по история. Във форума участва и екип руски историци от Института за стратегически изследвания при руския президент, автори на изследване за мястото на Великата отечествена война на Русия в учебниците и съзнанието на учениците в славянските страни. Проучването е издадено в книгата "Ще ви разкажа за войната..."
Учебниците в бившите социалистически страни продължават да са продукт на идеологиите, а споровете около Втората световна война не намаляват, а се изострят, отбеляза ст.н.с. Оксана Петровская. Според нея дори в Русия, където действат 40 учебника по история, има различни трактовки по някои теми от войната, макар там да се запазва предишното отношение към нея. Според Петровская ученици, родители и учители в Русия са уморени от учебникарския плурализъм и дори вече има решение да бъде написан единен учебник за страната за всеки клас. 
Повечето от бившите соцстрани са направили радикални трансформации в своето отношение към Втората световна война и акцентите в учебниците са изместени от георизма и победата към бедствието война. Повечето учебници са продукт на нови идеологии и са написани с предубеждение по отношение на Русия, твърди Петровская. В Полша и Чехия дори съжаляват, че ги е освободила Съветската армия, а не САЩ. В книгата са анализирани 8 български учебника по история за Х и ХI клас. В тях няма единна трактовка за някои теми като желанието на Русия да смени Версайската система и сключването на пакта Рибентроп-Молотов, а в някои учебници събитията на Източния фронт са силно свити за сметка на Западния фронт. Според руските и българските историци, участници във форума, в учебниците в България много слабо е застъпено партизанското движение и българската съпротива срещу фашизма. Според проф. Марин Калонкин при национален ученически конкурс за войната през 2010 г. някои учители се страхували да кажат, че някои деца са писали за партизаните и съпротивата. Във всички учебници Русия е обявена за тоталитарна държава с терористично управление, а комунистите в България са неизменно агенти на Москва. Според Калонкин българските деца не са запознати с много теми от войната и победата на Девети май 1945 г. Две българки, завършили в Австрия пък, не можели да разберат защо колегите им там ги нападат постоянно, че "българите са фашисти, били са на страната на Хитлер". 
Преди се говореше само за партизанското движение, сега не се говори нищо и младите поколения не знаят какво е това и какво празнуваме на Девети май, каза проф. Искра Баева. Една журналистка попита защо при обсъждането се говори на руски, което не се е случвало, когато работният език е английски. Това е проблем на образователната ни система, каза проф. Баева. 

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 6278

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 4301

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 4970

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 5859

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 4296

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 4369

/ брой: 126

Тупик

visibility 5941

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 5209

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 6125

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 6065

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ