18 Февруари 2020вторник09:42 ч.

Изкуството да сгъваш оригинално, или вечното чудо оригами

Класическите изисквания предполагат използването само на един квадратен, равномерно боядисан лист, без да се употребява лепило и ножица

/ брой: 164

автор:Альона Нейкова

visibility 8251

Не едно столетие наброява историята на оригами - традиционното японско изкуство за създаване на фигурки от хартия. Сгъването на различни чудни модели много прилича на разгадаването на сложен ребус. Това не е просто забележителна развиваща игра за деца. Оригами е и един от първоизточниците на инженерната мисъл, и вдъхновението на архитектурния дизайн. Древното японско умение да се сътворяват необичайно красиви фигурки от хартия толкова много се е развило през вековете, че дори се е превърнало в самостоятелно изкуство. То дава безброй възможности на фантазията и не изисква специални средства. Един лист бяла хартия е достатъчен, за да се опита дори и дете да сгъне от него лодка, ракета или друга фигура от безкрайния свят на оригами. За малките модели и за големи композиции са подходящи и стари списания с картинки. Най-важно е желанието...
Никой не знае кой и кога точно е измислил оригами и как са били създадени неписаните правила за сгъване на хартиени модели. Съществува мнение, че това изкуство е по-старо дори от самата хартия, а първите фигурки са възникнали при изготвянето на традиционното японско облекло, богато на драперии.
Не всички обаче са съгласни оригами да се нарича японско. Китайците твърдят, че именно от древен Китай тръгват първите сведения за практикуването на изкуството за сгъване на фигурки от хартия. През 105 г. н.е. чиновник на име Цай Лун официално докладва на императора за създаването на специална технология за производството на хартия. Десетилетия наред под смъртна заплаха китайците пазят тайната на сътворяването на белия лист. Постепенно обаче странстващите монаси пренасят знанията си в Япония, където хартиената технология се усъвършенства и задминава китайската.
Първите сложни необичайни фигурки, сгънати от квадратен лист хартия, без да се използва ножица и лепило, се появяват най-напред в манастирите. А и как иначе, след като на японски думите "Бог" и "Хартия" звучат еднакво, макар и да се изписват с различни йероглифи.
Моделите от хартия имат за монасите символично значение, използват се в много религиозни церемонии, с тях се украсяват стените на храмовете, слагат се на жертвения огън. До ден днешен е запазена една от първите хартиени фигурки - кутийки "санбо", в които японците сервирали парчета риба и зеленчуци. Това обаче все още не може да бъде наречено изкуство. Но обикновеният лист хартия - доста ценен и скъп, носещ в себе си името на Бог, постепенно става важна част от живота на японците.
По времето на Камакура (1185-1333 г.) и Муромати (1333-1573 г.) оригами напуска границите на храмовете и стига до двореца на императорите. А когато масовото производство на хартията позволява да се намали цената й, изкуството на създаване на модели от нея прониква в бита и на средната класа. В онези времена умението да се забавляват дамите със сътворяване на хартиени фигурки се смята за знак на доброто възпитание. Пак тогава възниква и изкуството на сгъването на тайни писма. Използвайки уменията си, самураите го правят така, че само посветените могат да ги разгънат, без да ги наранят или разкъсат. Освен това хартиените модели често се използват по време на сватбени церемонии, украсяване на домовете или празнични шествия.
Постепенно оригами (този термин на японски буквално означава сгъната хартия и възниква чак през 1880 г.) се превръща в задължително занимание в много семейства в Страната на изгряващото слънце. Майките предават своите знания на дъщерите си, като им показват как се сгъват някои основни фигурки на предмети, животни, птици и цветя, които не са чак толкова многобройни. Цели поколения по свой собствен уникален начин допринасят за оригиналното умение да се превръща плоската хартия в чудно произведение. Древното изкуство непрекъснато се усъвършенства, като на потомците се предават тайните на най-изящните и изразителните модели.
Класическият начин предполага използването само на един квадратен, равномерно боядисан лист, без да се употребява лепило и ножица. И така оригами не само съществува векове наред, но и запазва първоначалната си техника. Съвременните форми на това изкуство обаче понякога нарушават изконните канони.
Сътворяването на фигурки от хартия става изключително популярно и извън границите на Изтока, като намира много нови почитатели в Америка и Европа. След Втората световна война Акиро Йошидзава решава изцяло да се посвети на оригами и неговото развитие и създава онова, което днес се нарича "оригамна азбука". Условните знаци, символи и графики, измислени от Акиро, позволяват да се запечата върху хартия процесът на сгъване на различните фигурки. Това забележително откритие превръща оригами в универсален международен език. И дори днес всички книги, посветени на хартиеното изкуство, използват оригамната азбука на Акиро Йошидзава.
За най-популярна разновидност се смята събирането на много дребни модули в една композиция - т.нар. модулно оригами. А най-често срещаният обект в него е кусудама - фигури с обемно тяло в балонообразна форма.
Сътворяването на прекрасни модели от хартия е популярно в цял свят. Оригами е чудесно средство за премахване на стреса, оригинален начин за запаметяване и просто увлекателно занимание.

Японското жеравче


Жителите на Страната на изгряващото слънце вярват, че ако някой подари на болен човек 1000 хартиени жеравчета, той ще оздравее. И до ден днешен в японски болници могат да се видят цели "ята" от чудните птици, закачени до леглата на пациенти, донесени им от колеги и роднини.
Преди повече от половин век светът бе потресен от историята на болно момиче - една от жертвите на бомбардировката над Хирошима. Родителите на девойчето са загинали, а тя се е намирала между живота и смъртта. Но все пак се е надявала, че ако направи 1000 жеравчета оригами, това ще помогне да се сбъдне желанието й и тя да оздравее. Болното момиче успяло да измайстори едва 644 фигурки...
Това се е случило през 1955-а, но десетки години по-късно хартиената фигурка на жеравче продължава да бъде символ на надеждата. И деца от цял свят все още изпращат направените от тях птици-оригами в музея на Хирошима. Там може да се види и колекцията, направена от малката Оксана Таракака от японския град Тояма. Тя със собствените си ръце е сгънала 1000 хартиени жеравчета, пожелавайки от сърце майка й да оздравее.

Фигурки от пари


Съвременното направление в оригами има и парично изражение. Наричат го мънигами - от английската дума money (пари). Понякога фигурките от купюри изглеждат доста странно, друг път са наистина прекрасни произведения на хартиеното изкуство.
Малките шедьоври от банкноти са не само красиви сувенири, но и може да се използват като оригинален подарък, който дори не изисква плик, за да се поднесе определената сума с повод и без повод. Тайната на мънигами е и в това, че те не се развалят, дълготрайни са и това произведение на хартиеното изкуство в труден момент лесно пак се превръща в реални пари и се използва по предназначение.
На някои наистина им е жал да разрушат красивата копюрна фигурка. Така че я "развалят" наистина само при крайна нужда.

 

Слънчево и топло

автор:Дума

visibility 0

КНСБ настоя за по-справедливо разпределение на ресурсите

автор:Дума

visibility 156

Българинът дава все повече пари за здраве

автор:Дума

visibility 163

/ брой: 33

Пламен Димитров: С 20% скача токът, ако спрем "Марица изток 2"

автор:Дума

visibility 184

/ брой: 33

Законът за водоснабдяването готов до средата на май

автор:Дума

visibility 122

/ брой: 33

Горанов пак ще тегли заем

автор:Дума

visibility 188

/ брой: 33

МЗХ праща подвижни мандри и кланици в планинските райони

автор:Дума

visibility 111

/ брой: 33

Стачка блокира транспорта и институциите в Атина

автор:Дума

visibility 121

Заразата в Ухан плъзнала от лаборатория

автор:Дума

visibility 288

/ брой: 33

Все повече македонци подкрепят договора с България

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 33

Лавров и Помпео преговаряха в Мюнхен

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 33

Кризата в журналистиката ни е без прецедент

автор:Велиана Христова

visibility 306

/ брой: 33

В помощ на прокуратурата

автор:Евгени Гаврилов

visibility 263

/ брой: 33

Датата

автор:Дума

visibility 111

/ брой: 33

Очакват ви 300 находки от дълбините на времето

автор:Велиана Христова

visibility 451

/ брой: 32

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ