22 Октомври 2019вторник23:30 ч.

Проф. д-р Синтия Булик

Здраве

Изследователи идентифицират генетични варианти на анорексията

Ново мащабно проучване, публикувано в Nature Genetics, идентифицира осем генетични варианта, свързани с анорексия нервоза. Произходът на това сериозно заболяване, изглежда, е както метаболитен, така и психиатричен, смятат учените от Медицинското училище в университета в Северна Каролина (UNC).

Проучването заключава, че анорексия нервоза може да бъде "метабо-психиатрично разстройство" и ще бъде важно да се вземат предвид както метаболичните, така и психологическите рискови фактори при проучване на нови възможности за лечение на това потенциално смъртоносно заболяване.

Анорексия нервоза е животозастрашаващо заболяване, характеризиращо се с опасно ниско телесно тегло, интензивен страх от наддаване на тегло и липса на признаване на сериозността на ниското телесно тегло. Анорексия нервоза има най-високата смъртност сред психичните заболявания, категорични са от  Националния център за върхови постижения за нарушения в храненето (National Center of Excellence for Eating Disorders).

"Досега нашият фокус беше върху психологическите аспекти на анорексия нервоза. Но нашите констатации ни насърчават да осветим ролята на метаболизма, за да разберем защо индивидите с анорексия често се връщат към опасно ниското тегло, дори и след терапевтично възстановяване", заяви главният изследовател проф. д-р Синтия М. Булик, ръководител на Центъра за върхови постижения за разстройства в храненето на UNC. За изследването Булик и многонационална група от над 100 изследователи комбинират данни, събрани от инициативата за генетиката на анорексия нервоза (ANGI) и работната група за нарушения в храненето на консорциума на психиатричната геномика (PGC-ED). Наборът от данни включва 16 992 случая на анорексия нервоза и 55 525 контролни случая от 17 страни в Северна Америка, Европа и Австралия.

Според изводите на учените генетичната основа на анорексия нервоза се припокрива с други психични разстройства, като обсесивно-компулсивно разстройство, депресия, тревожност и шизофрения.

Д-р Гером Брин от Кралския колеж в Лондон, който ръководи проучването, казва, че резултатите предполагат, че генетичните изследвания на хранителни разстройства могат да доведат до нови мощни улики за техните причини и да променят начина, по който се подхожда към заболяването и се лекува.

БСП поиска общините да поемат комуналните услуги