04 Май 2024събота00:16 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Когато шестицата от матура не е равна на... шестица от матура

Как Софийският университет привилегирова едни ученици за сметка на други

/ брой: 105

автор:Дума

visibility 1328

Александра МАРКАРЯН,  Оф нюз




Възможно ли е да сте лауреат от олимпиада и да не успеете да се класирате в желаната специалност в университет, защото друг е с предимство? Или шестицата ви от матура да не е равна на шестицата от матура на друг кандидат-студент, защото той е завършил еди-какво-си училище, а вие сте си избрали не толкова "елитно"? Да, не само, че е възможно, а е самата реалност в Софийския университет тази година.

Къде е проблемът?

В начина, по който се формира балът за прием в редица специалности. Взема се оценката от държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по даден предмет, който обаче се умножава по различни коефициенти в зависимост от това дали този предмет е изучаван като профилиращ в училище, или е изучаван в общообразователната подготовка. Какво значи това? Ако учите в профилирана гимназия, може да си изберете математика за профилиращ предмет и да държите втора задължителна матура (първата е по български език и литература за всички, независимо от вида училище) по математика. Но ако учите в професионална, нямате шанс за това. Защо? Защото учите специални предмети и държавният ви изпит е за придобиване на професионална квалификация по професията, която сте учили в училище. И ако решите да кандидатствате, например, с математика и държите допълнително матура по математика, коефициентът, по който ще се умножи оценката ви, ще е по-нисък от коефициента, по който ще се умножи оценката на училия математика като профилиращ предмет.

Пример

Харесали сте специалност "Софтуерно инженерство" в СУ. Може да кандидатствате с кандидатстудентски изпит на Софийския университет или с матура. Във втория случай балът се образува по следния начин: взема се оценката от матурата по математика или информатика и се умножава по 3,25, ако сте учили съответния предмет като профилиращ във втория гимназиален етап (11 и 12 клас). Ако предметът не е бил профилиращ, а сте го учили в общообразователната си подготовка, оценката се умножава по коефициент 2,5. И в двата случая се прибавя оценката по математика от дипломата за средно образование. И така, ако оценката от матурата е 5,00 и имате шестица в дипломата, в първия случай балът ви ще е 22,25, а във втория - 18,5, въпреки същите изходни оценки.
Езиковите и математическите гимназии са привилигеровани не само по отношение на професионалните, но дори спрямо кандидатстващите с приемните изпити на СУ. Оценката от изпита по математика се умножава по коефициент 3 и ако вземем същите оценки, балът става 21.
Аналогично е положението и с други специалности. Например, решили сте да кандидатствате "Молекулярна биология". Трябва ви матура по биология. Ако предметът е изучаван като профилиращ, оценката се умножава по коефициент 3. Ако е изучаван в общообразователната подготовка, коефициентът е 2.
Проблем няма там, където изискуемата матура е общата за всички - по български език и литература. Например, ако сте решили да се преборите за "Право" или "Международни отношения", ще ви трябват оценката от матурата по български и тя ще бъде умножена по коефициент 3, каквото и училище да сте завършили, и общият успех от дипломата за средно образование.
Ако сте избрали "Стопанско управление", също няма да имате проблем. Там има различни коефициенти, но не и неравно третиране на кандидатите по вид училище.

Лауреатите

Ако описаното дотук поражда недоумение, още по-озадачаващо е третирането на гордостта за всеки випуск: учениците лауреати от национални и международни олимпиади; момчета и момичета, които са блестящи в знанията си, доказали са го в национална или международна конкуренция и се броят на пръстите на едната ръка. Е, на тях им се признава оценка Отличен (6) от съответния конкурсен изпит, съгласно утвърдените със заповед на министъра на образованието Правила за организиране и провеждане на ученическите олимпиади и на националните състезания в държавните, в общинските, в частните училища и в чуждестранните училища на територията на Република България.
"Излиза, че дори да изкара оценка 6.00 на национален кръг на национална олимпиада или на някоя международна, синът ми пак ще е с по-нисък бал от децата от профилирани гимназии. Това вече е дъно на дъното", коментира ядосано пред Оф нюз майка на гимназист и учител и сравни правилата с "дискриминация на черни и бели".
"Друга тотална несправедливост е фактът, че въпросните оценки на олимпиадите се завишават изкуствено за момичетата и момче с 400 изкарани точки се приравнява на момиче с 60 т., само защото второто е момиче", допълва тя.
Жената пише до националния омбудсман Диана Ковачева през април, но отговорът е разочароващ. Ковачева признава, че са постъпили и други жалби и запитвания на ученици, учители и родители заради балообразуването, но отказва да се намеси. В изложението си пише, че е отправила препоръка към министъра на образованието за изясняване на правилата, но че "съгласно Закона за висшето образование висшите училища се ползват с автономия, която включва академични свободи, академично самоуправление и неприкосновеност. Автономията на висшето училище не може да се нарушава чрез намеса в дейността на училището, освен в случаите, изрично посочени в закон. Както разбирате, намесата в случая е извън нормативно установената компетентност на омбудсмана."
Някой обаче може и това е Комисията за защита от дискриминация, която, ако бъде сезирана или се самосезира и излезе с решение, че е налице дискриминация, може да издаде задължително предписание за промяна на правилата.

Отговор от СУ

Потърсихме СУ с въпроси, като дадохме конкретни примери за неравно според нас третиране на кандидати, завършили профилирани и професионални училища. Оттам ни разясниха правилата си за прием, но де факто нито потвърдиха, че има проблем, нито поеха ангажимент за решаването му.
Отговорът им гласи:
Държавните зрелостни изпити (ДЗИ), които участват в балообразуването с по-висок коефициент, са задължителните ДЗИ (независимо от вида на училището - за професионална или профилираща подготовка). Задължителните ДЗИ са две за всички видове училища и се полагат от всички зрелостници, с което получават и диплома за завършено средно образование.
Държавните зрелостни изпити, които участват в балообразуването с по-нисък коефициент, са допълнителните ДЗИ. На тях зрелостниците могат да се явят по желание и не са задължителни за завършването на средното образование и получаването на дипломата. (Именно такива обаче полагат завършилите професионални училища, защото задължителните държавни изпити са два - по български език и литература и за професия. Те нямат избор - ако искат да положат матура по общообразователен предмет, различен от българския, трябва да държат допълнителна матура, тоест по желание. Да, дипломирането им в училище не зависи от третата матура, но приемът им в СУ - да - бел. ред.)
При образуването на състезателния бал за голяма част от специалностите в СУ е предоставена възможност за избор между алтернативни компоненти - ДЗИ, кандидатстудентски изпит по съответен предмет, признати оценки на лауреати и първенци на международни и национални олимпиади и състезания и др. При наличие на повече от една балообразуваща оценка по даден предмет за формирането на бала за специалността се взима по-високата. Ако нямат оценка от ДЗИ за дадена специалност, кандидатите могат да се явят на кандидатстудентски изпит (в примера с математиката обаче видяхме, че дори и с изпит балът е по-нисък от този на завършил профилирана гимназия при равни други условия - бел. ред.). Ако имат оценка от ДЗИ за дадена специалност и се явят и на кандидатстудентски изпит, състезателният бал ще се формира с по-високия резултат.
За почти всички специалности на Софийския университет са дадени всички възможности за образуване на състезателен бал с оценки, които кандидатите имат (ДЗИ) или ще получат на кандидатстудентските изпити.
За специалностите от регулираните професии (Право, Медицина, Фармация) балообразуването е регламентирано в държавни наредби и приемът на студенти се осъществява само по този ред.
Оценките на лауреатите и на първенците от международни и национални олимпиади се признават като резултати от съответен кандидатстудентски изпит и участват в балообразуването с коефициент 3. (И този коефициент е по-нисък в дадения неколкократно пример с математиката и приема във Факултета по математика и информатика).

Със съкращения

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 1053

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 973

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 1095

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1085

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1031

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 1236

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1056

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 1176

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ