Концесията на жп гарата в Пловдив - на прокурор
Договорът е грубо нарушен и може да се иска разтрогването му, твърди Петър Мутафчиев
/ брой: 168
Ще предоставя всички данни, с които разполагам, за концесията на жп гарата в Пловдив на прокуратурата, и с това ще приключа дейността си по тази сделка. Това каза на пресконференция в Пловдив депутатът от Коалиция за България Петър Мутафчиев, предаде "Фокус". Нека прокуратурата да прецени защитен ли е държавният интерес, постигнати ли са целите, нарушил ли е концесионерът договора и какви отговорности носят от ръководството на Национална компания "Железопътна инфраструктура", каза Мутафчиев.
Депутатът припомни, че преди две седмици е получил отговор от министъра на транспорта за това какви са целите на концесията на Централна гара и счита ли, че те са постигнати с подписания договор. И трите мои съмнения бяха потвърдени от отговора на министъра, каза Мутафчиев. В отговора министърът на транспорта Данаил Папазов е обявил, че целта на концесионирането е да се обезпечат достатъчно на брой свежи инвестиции от страна на частния сектор с възможността за въвеждане на нови технологии в управлението на жп гарата. Това дава отговор на друго мое предположение, че чрез строителната програма, в която се посочва направата на автогара и хотел, подобряването на използването на търговската част от подлезите, не се постига основната цел на тази концесията, обясни Петър Мутафчиев. В концесията няма инвестиция, която да касае жп транспорта. В строителната програма не са отделени конкретни средства за ремонт на приемното здание на жп гарата, което е паметник на културата. По думите му, до четвъртата година не е предвидено да се ремонтира приемната, което означава, че пътниците и работниците ще продължават да използват рушащата се сграда. Препотвърди се и съмнението ми колко средства ще получи българската държава и Национална компания "Железопътна инфраструктура" от тази концесия - общо 13 932 000 за 35 години, каза Мутафчиев. Това означава наем от 400 000 лева на година или 32 000 месечно. Предвидени са 11 милиона инвестиции, като нито лев допълнително няма да постъпи в българския бюджет. И едно сериозно съмнение - ако се извършат ремонти над договорените в концесионния договор, може да стане така, че те ще искат от едни бъдещи правителства приспадане на тази инвестиция от концесионните такси, обясни Мутафчиев. По думите му, това означава, че държавата дори може да е на загуба от тази сделка. Мутафчиев е питал министъра на транспорта кой е разрешил разрушаването на сградата на бившата Транспортна болница в Пловдив, без да се изключи от активите на железопътната компания. От отговора става ясно, че такова разрешение не е давано. Пледирах пред министъра, че с погиването на държавна собственост, която е заложена в концесията, е грубо нарушен договорът и може да се иска неговото разтрогване, каза още Петър Мутафчиев. Според него трябва да се търси обезщетение от концесионера за събарянето на сградата на бившата Транспортна болница, защото не са спазени законовите процедури. По думите му, от отговора на министъра на транспорта става ясно, че ще се санкционира концесионерът за допуснатото нарушение. За мен справедливото решение е разтрогване на концесията и ако се реши жп гарата отново да бъде отдадена, новите условия трябва да доведат до инвестиции в жп сектора, каза още Петър Мутафчиев.