15 Септември 2019неделя23:58 ч.

Кражби на шедьоври, или престъпления в името на изкуството

Крайно време е криминалните типове да разберат, че творбите на определени художници са неприкосновени, защото са част от културното наследство на човечеството

/ брой: 159

автор:Альона Нейкова

visibility 1639

Някои си мислят, че кражбите на произведения на изкуството от музеи и галерии са само сюжети на игрални филми като "Обирът на девицата" с Морган Фрийман, "Фалшификаторът" с Джон Траволта и др. Но това е дълбока заблуда: престъпления в света на изкуството се извършват не само често, но и със завидна упоритост, въпреки че голяма част от задигнатото нито може да се продаде бързо, нито пък лесно или на кого да е. Криминални типове обаче не се отказват и влизат в информационните хроники с гръмки, но нелепи грабежи на известни шедьоври.


Неразкритата тайна на
"Корабокрушение"


Истински смут предизвика информацията, че на търг на "Кристис" за 228,2 хил. долара бе продадена прочутата творба на Айвазовски, която е част от Националната картинна галерия в родния град на художника - Феодосия. Експертите са категорични, че подобна покупка е абсолютно невъзможна, тъй като за целта произведението би трябвало да е откраднато. А аукционна къща от ранга на световния лидер в пазара на изкуството не може да си позволи да организира наддаване за шедьовър, за който има дори най-малко съмнение, че е свързан с криминално деяние. Затова специалистите са на мнение, че всъщност става дума за друго платно на именития автор от частна колекция. Все пак Иван Константинович е един от най-плодовитите в своята сфера - създава около 4 хил. изображения на море, бури и корабокрушения. Така че тайната на въпросния сюжет така и остава неразгадана.


Патриотичният мотив за обира на
"Джоконда"

Италианецът Винченцо Перуджа, който през 1911 г. работи в Лувъра, е сигурен, че французите неправомерно са присвоили "Мона Лиза", затова решава да я върне в родината на автора. Служителят на прочутия музей удобно игнорира факта, че самият Леонардо да Винчи пристига с тази картина в Париж. Явно убедеността в правотата на възгледите помага на родолюбеца да извърши кражбата въпреки безпрецедентните мерки за сигурност. И две години сполучливо да укрива шедьовъра. Но го хващат, когато се свързва със световноизвестната галерия "Уфици", за да преговаря за цената на "Джоконда". Местната Темида обаче проявява снизхождение: вземайки предвид патриотичните мотиви на престъпника, съдът го праща в затвора за минимален срок, предвиден от закона за подобни деяния.


Куриозите с портрета
"Якоб де Гейн III"

С прочутата картина на Рембранд от 1632 г. са свързани едни от най-нелепите обири. Миниатюрните размери на творбата като че ли предизвикват обирджиите. Произведението дори влезе в Книгата с рекорди на Гинес като най-похищаваното в света - крадците се докопват до него цели 4 пъти, като проявяват завидна оригиналност. Например през 1986 г. престъпниците чупят стъкления покрив на музея, където се пази известната работа на нидерландския художник, слизат по въже, вземат шедьовъра и изчезват. Любопитно е, че никой нито веднъж не е арестуван или осъден за криминални прояви, свързани с портрета, защото винаги го връщат. Анонимно, разбира се. Но го оставят на какви ли не странни места: на гробището, в коша на велосипед, в такси, в багажно отделение...



Мафиотска дързост с
импресия на Моне

Кражбата от парижкия "Мармотан" се смята за една от най-наглите в историята: през 1985 г. деветима въоръжени с пистолети грабители посред бял ден нахлуват в музея, заплашват охраната и екскурзиантите, карат ги да легнат по очи на пода и свалят от стените девет картини, сред които е и известната творба на Клод Моне "Импресия, изгряващо слънце". Полицейското разследване стига до извода, че произведенията са задигнати по заповед на един от главатарите на италианската мафия, който решил, че ще може много изгодно да продаде шедьоврите. Но понеже кражбата е скандална, никой не се осмелява да купи творби с подобна репутация. Похитителите са принудени да се отърват от тях: безценните платна са открити през 1990 г. в изоставена къща на Корсика и са върнати в галерията.


Масовото похищение на
Винсент ван Гог

Цели 20 картини на стойност 200 млн. долара изчезват през 1991 г. от амстердамския музей на прочутия нидерландски представител на постимпресионизма. Крадците се възползват от небрежното отношение на администрацията на галерията към мерките за сигурност. Органите на реда разкриват, че престъпниците не само влезли безпрепятствено в сградата, но и прекарали в нея близо час, спокойно подбирайки какви творби да вземат, и напуснали мястото с колата на охраната. За щастие съвсем скоро шедьоврите на Винсент ван Гог са намерени, но три от тях, включително и "Житна нива с гарвани", са доста повредени заради съхраняване в неподходящи условия.


50-секундна игра с
"Викът" на Мунк


Да крадеш един от знаковите шедьоври на норвежкия художник-експресионист е равносилно на прокоба. Смята се, че творбата, пресъздаваща емоционално наситената трактовка на страданието, носи нещастие на притежателите й. Обаче явно не всички престъпници го знаят, иначе никога дори не биха доближили Националната галерия в Осло, където се пазят творби на Едвард Мунк. Въпреки всичко "Викът" изчезва от музея на 27 февруари 1997 г. - в деня на закриването на Олимпийските игри в Норвегия. За похищението на произведението, струващо 75 млн. долара, на престъпника са нужни едва 50 секунди (!): през това време той успява да влезе в залата през счупен прозорец, да свали картината от стената и да избяга, като оставя дори бележка с благодарности за това, че сградата се охранява толкова зле. Трябва да се отбележи, че сигнализацията все пак се е включила, но пазачите, които са гледали финалната церемония на международното спортно състезание, или не са чули алармата, или не са й обърнали внимание. Наглите типове, извършили кражбата, предлагали да върнат творбата срещу 1 млн. долара. Но никой не пожелал да преговаря с тях и скоро ги арестували. По ирония на съдбата се оказало, че един от членовете на бандата е професионален спортист.
Крайно време е криминалните типове да разберат, че тези и много други произведения са безценни за културното наследство на човечеството. И кражбите на шедьоври са равносилни на безсмислени опити да се унищожи част от историята на изкуството.

 

Манолова иска ревизия за отпадъците в София

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 177

Анелия Клисарова е кандидатът на БСП във Варна

автор:Павлета Давидова

visibility 88

/ брой: 177

Корнелия Нинова: ГЕРБ ги е страх от нас

автор:Павлета Давидова

visibility 94

/ брой: 177

Българите са най-недоволни от работата си

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 177

Обмислят енергиен данък за авиокомпаниите

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 177

Пускат юбилейна монета за БАН

автор:Дума

visibility 61

/ брой: 177

Национализират "Дунарит"

автор:Дума

visibility 50

/ брой: 177

Джонсън не бил вярвал в Брекзит

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 177

Йеменски бунтовници атакуваха саудитски рафинерии с дронове

автор:Дума

visibility 57

/ брой: 177

В САЩ нарочиха Корбин за човек на Русия и Иран

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 177

Киев подготвя спорни предложения за Донбас

автор:Дума

visibility 58

/ брой: 177

Малко ученици и учители, много промени за първия звънец

автор:Деси Велева

visibility 87

/ брой: 177

Лов на вещици

visibility 93

/ брой: 177

Медийна солидарност

автор:Павлета Давидова

visibility 83

/ брой: 177

Вечер на мъдрост и духовност

автор:Трифон Митев

visibility 60

/ брой: 177

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ