22 Юли 2025вторник01:18 ч.

Кубистът Емануил Попгенчев

Голяма изложба на известния художник на "Шипка" 6

/ брой: 82

автор:Борис Данков

visibility 3903

Може само да се съжалява, че тази изложба се открива post mortem, че преждевременно отишлият си от този свят художник не можа да свидетелства за своето завършено дело, което ни е завещал. А то не е никак малко! На целия първи етаж на "Шипка" 6 е подредена експозицията на Емануил Попгенчев, която дава цялостна представа за неговите художествени търсения. Подобно хомогенно присъствие - като стил и инвенция, като творческа последователност е почти рядкост в съвременното ни изкуство.
Емануил Попгенчев следва канона на кубизма, но създава истински национално и самобитно изкуство. Това доказва неговото оригинално творчество, което го отграничава от еклектичните подражания и артистични превъплъщения, претендиращи да бъдат създатели на "българския кубизъм".
Тази оригиналност се потвърждава от показаната колекция, в която е закодирано своеобразно опоетизиране на привидната повседневност; докосване до темата за смисъла и трагизма на битието; преклонение пред съвършенството, като част от хармонията на вселената. Така е в "Нощите на госпожиците от ГП" и "Тоалет", които излъчват дискретен аристократизъм; в "Докосване" и "Обичам те", откъдето струи нежен лиризъм; в "Моето семейство", чиято атмосфера ни приближава до интимния свят на твореца. "Самодивска нощ" и "Пастир" - творби, които доказват модерната превъплътимост на българската самобитност. Своеобразен апотеоз на орфизма е запечатан в "Звуците на арфата". Докато в "Зеленооки" и "Мечтата на гларуса", "Карнавал" художникът потвърждава своята неподправена виталност. Обратно - в работи като "Минало", "Стачка" и "Даваш ли, даваш, балканджи Йово" той демонстрира, че дори мащабни и "атрактивни" теми имат точно концептуално решение.
Роденият през 1942 г. в Габрово Емануил Попгенчев завършва специалността "Декоративно-монументална живопис" на НХА през 1967 г. Автор е на повече от 15 самостоятелни изложби, голяма част от които са били във Варна.
Може би поради всичко това роденият в Габрово художник, свързал съдбата си с Варна и рано отишлата си талантлива художничка Снежина Попгенчева, е смятан повече за варненец. Макар  със своето изкуство той за пореден път да доказва, че за истинския и безспорен талант няма регионални граници и концептуални ограничения. И още че подобна "сгъстена емоционална енергия", по думите на Светлин Русев, е неподвластна на "мимолетните конюнктурни съображения".
 

Бедността в България се увеличава през 2024 г.

автор:Дума

visibility 1833

/ брой: 132

Овцевъдите искат драконовски мерки срещу шарката

автор:Дума

visibility 1948

/ брой: 132

10% ръст на цените и приходите на хотелиерите

автор:Дума

visibility 2012

/ брой: 132

Украински дронове атакуваха Москва

автор:Дума

visibility 1626

/ брой: 132

Антиимигрантски протести във Варшава

автор:Дума

visibility 2035

/ брой: 132

Румъния не може да спаси наводнената солна мина

автор:Дума

visibility 1956

/ брой: 132

Накратко

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 132

Завръщането

автор:Александър Симов

visibility 2000

/ брой: 132

Диагноза

visibility 1920

/ брой: 132

Натиск върху съда

visibility 1953

/ брой: 132

Признателност към Апостола

visibility 1877

/ брой: 132

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ