Любов, надежда и забрава в подземния свят
Стайко Мурджев поставя в Пловдив пиесата на Сара Рул за Орфей и Евридика
/ брой: 30
През вековете Античният мит за Орфей и Евридика, вдъхновявал през вековете много музиканти, театрали и кинематографисти, очевидно продължава да провокира въображението и на съвременните автори, в търсенето на вечни истини и прозрения. Най-новото сценично превъплъщение на мита за всемогъщата любов и тайните на подземния свят е пиесата на американката Сара Рул със заглавие "Евридика в подземния свят". На камерната сцена на Пловдивския театър историята за нежната Евридика и нейното пътешествие в подземното царство е представена от режисьора Стайко Мурджев и е разположена в затворена с решетка-завеса пред сцената, сценична среда, създадена от Марина Райчинова. Зад решетката обаче е създаден един вълшебен свят от движение, танц, пламенно изречени или само прошепнати думи, циркови номера и въздушна акробатика, музика, мултимедия, впечатляващи с внушението си костюми и грим.
Сара Рул използва основните елементи от мита, за да общува на друго, театрално ниво с починалия си баща и вероятно затова създава образа на всеопрощаващия баща на Евридика и изправя героинята си пред драматичния избор дали да последва в другия свят любимия си Орфей, който идва да я отведе със себе си, или да остане при любимия си баща. Така и проблематиката, и внушението на спектакъла се концентрира върху Евридика - тя трябва да избира, да обича, да разлюбва, да помни и да забравя, да се съмнява и да се доверява.
В постановката на Стайко Мурджев лиричната Евридика е Луиза Григорова, нейният любим Орфей, изцяло отдаден на музиката, е Петко Веселинов, мъдрият баща е Стефан Попов, а хорът на камъните-пазачи на отвъдния свят, който със своите речитативи придава своеобразния ритъм на спектакъла, се изпълнява от Мариана Йотова, Радина Думанян, Боряна Братоева и Тодор Дърлянов. Важна и стойностна в това представление е ролята на костюмите и грима дело на Марина Райчинова, а също и на авторската музика на Петър Дундаков, изпълнението на сценична пластика и цирковите номера на Бенита Примо, мултимедията и интерактивната среда, дело на Петко Танчев, видеоинсталацията на Георги Вачев, както и вокалното изпълнение на Гергана Димитрова и китарата на Росен Балкански.
Срещата на баща и дъщеря - Стефан Попов и Луиза Григорова
Камъните-пазачи на подземния свят и Евридика