29 Април 2024понеделник13:06 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Марката Tatra закръгли век!

/ брой: 84

автор:Дума

visibility 1805

Tatra е стара автомобилна марка с щаб-квартира в чешкия град Копрживнице. Тя принадлежи на компанията Tatra Trucks, базирана в град Острава и е втората най-стара автомобилопроизводителна компания в света с непрекъсната история след френската Peugeot. Чешката компания е основана през 1850-а с името Ignatz Schustala & Comp., но през 1890-а е преименувана в Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft /NW/, която произвежда вагони и файтони. Използването на немски имена е следствие на принадлежността на Чехия към Австро-Унгарската империя. През 1897-а е произведен първият автомобил в Централна Европа - Prasident. През 1918-а името е отново сменено и става Koprivnicka vozovka a.s. Най-важният момент за марката Tatra настъпва през 1919-а, когато марката Nesselsdorfer е заменена с Tatra - името на планините Татра, разположени край чешко-полската, днес словашко-полската граница. 

През Втората световна война Tatra произвежда двигатели за камиони и танковe за Вермахта. 

В края на март 1919-а 10 автомобила излизат от вратите на фабриката в наскоро преименувания вследствие на обявяването на независимостта на Чехословакия град Копрживнице и носят името Tatra. Независимо че това не са изцяло нови модели, това събитие поставя началото на нова чешка автомобилна марка и компанията днес празнува вековния юбилей на името си. 

Чехословашката декларация за независимост от Австро-Унгарската империя през пролетта на 1919-а идва на вълната на събудения чешки национализъм, който принуждава NW да премести седалището си от Виена, където тя се базира от 1904-а, в Koпрживнице и да наеме нов мениджмънт, който пък от своя страна решава, че е време да се засили производството на автомобили. Водено от Леополд Пашинг, новото ръководство се свързва с конструктора Ханс Ледвинка и го моли да се включи в компанията, като предложи по-напредничави за времето си автомобили и конструкции.

Той и неговият инженерен екип подобряват двата предвоенни модела – 3,6-литровия, четирицилиндров Typ T и 5,3-литровия шестцилиндров Typ U - и двата модела са с моноблок двигател с полусферични горивни камери и горен разпределителен вал. Едно от подобренията на моделите - нови предни спирачки, налага тестово шофиране през зимата от Koпрживнице до Татранска Ломница, село в основата на някои от най-високите върхове в Татранските планини. Ян Новак, ръководител на автомобилния отдел на компанията, ги води по най-лошите възможни пътища. Автомобилите се изкачват над камъни, колелата им попадат в канавки. При приближаването към планините гумите им започват да затъват в дълбокия свеж сняг, но бързо са "обути" с вериги и успешно продължават. 

Тестовият шофьор Йозеф Вермиржовски разказва, че местните жители не можели да повярват, че колата е стигнала по покритите със сняг пътища до селото. "Това би било кола за Татрите!" - възкликнал някой и Новак решава, че "Татра" ще е отлична автомобилна марка и че името ще стои отлично и като лого на марката. 

На Ледвинка е заслугата за дизайна на първия изцяло Tatra автомобил, когато той се връща в компанията през 1921 г. Моделът е T-11 и с него идва прочутото носещо шаси тип "гръбначен стълб", като се запазва класическата компоновка с разположен отпред мотор и задно задвижване. Задното окачване е независимо, двигателят е двуцилиндров, боксер, с въздушно охлаждане. През 1927 г. марката Tatra става и име на цялата компания, а тя продължава да е жива и днес като производител на камиони. 

През 30-те години на миналия век Ледвинка и Фердинанд Порше имат редовни срещи за обмяна на опит и дискусии по разработките си. Порше казва за времето, когато работи над прочутия "бръмбар": "Понякога аз надничах над неговите рамене, понякога той." Няма никакво съмнение, че прочутият народен автомобил на австриеца носи доста от чертите на моделите на Tatra и по-специално на модела Tatra V570. Tatra 97 oт 1936-а има разположен отзад четирицилиндров боксеров двигател с въздушно охлаждане и задно задвижване, предлагащ място за четирима и багажно пространство под предния капак и зад задните седалки. За запознатите отблизо с "бръмбара" това звучи изключително познато... 

Явно и от Tatra навремето са се усетили за плагиата и завеждат дело срещу VW, но то е спряно с навлизането на Вермахта в Чехословакия. По същото време Tatra е принудена от окупаторите да спре производството на модела T97 и да започне производството на военновременна продукция. След войната е възобновено производството на леки автомобили, което спира през 1999-а. Компанията продължава живота си с производството на камиони, предимно с пълно задвижване по формулите от 4х4 дo 18x18. Световна слава на марката носи участието й в прочутото и най-тежко автомобилно състезание в света – рали Дакар, като фирменият пилот Карел Лопрес в периода 1988 –2001-ва печели ралито в категорията камиони цели шест пъти с модела Tatra 815.

От началото на XXI век известната чешка марка прави само товарни автомобили, но има опити това да се промени с плановете на Tatra да прави отново леки коли. И това няма да е новост в историята й – марката прави леки автомобили още от 1897 г., предимно от луксозния представителен клас. Последната й лека кола – от модела седан Tatra T700, слезе от конвейера през 1999 г. 

В по-новото време марката е известна с моделите си T613 (1974–1996) и T700 – 1996–1999 г. Това са големи над пет метра седани със задно разположени двигатели с въздушно охлаждане – V8, 4,4 л, като при варианта на серията 700 мощността му достигаше 234 к. с.

Много интересен, но почти непознат вариант е спортният модел MTX Tatra V8 - 1991–1992-ра, със средно разположен двигател Tatra V8, 3,9 л (306 к. с., 365 Нм). Автомобилът се ускоряваше от място до 100 км/ч за 5,6 секунди и развиваше максимална скорост от 265 км/ч. Били са събрани 200 поръчки, но заради финансови проблеми са построили само четири коли. 

Планираните два нови модела – голям представителен седан в стила на Tatra T87 от 1937 г. и по-компактен вариант в духа на Tatra T600 Tatraplan ще напомнят по вида си аеродинамичните модели със заден мотор от периода 1930-1950 г. Tatra не смята да разработва за тях собствена платформа, а да закупи агрегати от водещи автомобилни производители. 

За да отбележи подобаващо стогодишнината на марката си, Tatra ще е домакин в Копрживнице на фестивала "Дни на технологията". Той ще се проведе на терена на компанията в града със съдействието на техническия музей на марката - Tatra Technical Museum. Фестивалът ще се проведе на 8 и 9 юни. 

Опонентът ни е паралелната държава

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 81

1,3 млн. българи живеят с доходи под прага на бедност от 638 лв.

автор:Дума

visibility 171

/ брой: 81

Сключен е договор за шумоизолираща преграда над с. Чурек

автор:Дума

visibility 164

/ брой: 81

Българчетата са на първо място в света по пушене

автор:Дума

visibility 189

/ брой: 81

БСП успя да запази работните места в мините

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 81

"Боташ" не иска прекратяване на споразумението с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 81

Новите двуетажни влакове пристигат през 2026 г.

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 81

Fitch очаква политическата криза пак да отложи еврото

автор:Дума

visibility 148

/ брой: 81

Хиляди испанци подкрепиха Санчес

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 81

Нелегални мигранти с менте лични карти

автор:Дума

visibility 165

/ брой: 81

САЩ и Китай трябва да са партньори

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 81

Накратко

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 81

Загинал на работа

автор:Аида Паникян

visibility 145

/ брой: 81

Маските паднаха

visibility 145

/ брой: 81

Украйна – камикадзе на САЩ

автор:Юри Михалков

visibility 142

/ брой: 81

БСП е алтернатива за развитието на България

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 81

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ