"Мерцедес" в ГАЗ
/ брой: 2
Кира Латухина
В ГАЗ живеят според японските принципи, заимствани от "Тойота". Наричат тези принципи "Кайдзен", т.е. "непрекъснато подобряване". Навсякъде по стените са разлепени плакати, призоваващи "да се намалява себестойността всекидневно" и "всички въпроси да се решават на производствената площадка". Директорът по производството Евгений Горинин илюстрира прогреса с разказа, че през 2003 г. 220 души са произвеждали на смяна 90 кабини.
"Показателите за качество бяха ужасяващи", спомня си той. Без дефекти излизали едва три процента от колите. През тази година обаче само от 100 коли имат дефект. Работят 80 души, на смяна се сглобяват по 240 кабини - налице е увеличаване на производителността.
В присъствието на премиера Владимир Путин ръководството на "Група ГАЗ" подписа споразумение с "Даймлер" за организирането на сглобяването на търговските автомобили "Mercedes-Benz Sprinter". Инвеститорите ще вложат 100 млн. евро.
"Добре помня дискусията за ГАЗ, когато съвсем сериозно и дори доста настойчиво се чуваха призиви и дори настоявания... предприятието да обяви фалит - отбеляза премиерът на заседанието за стратегията за развитието на автомобилното предприятие до 2020 година, което той направи, след като посети цеховете. - Днешното състояние на ГАЗ показва, че решението за подкрепа е било правилно". "Отрасълът наистина се възстановява - продължи той. - Има възможност от оперативно антикризисно реагиране да се премине към поставянето на системни дългосрочни задачи, свързани преди всичко с привличането на инвестиции".
Междувременно чуждите автомобилни концерни все по-активно усвояват руския пазар. "Техните предприятия - каза Путин - произвеждат всяка втора кола, сглобявана в страната ни". Почти всяка година се отваря нов завод.
Благодарение на държавната подкрепа производството на автомобили нарасна двойно - до 1,2 милиона коли. Увеличават се и продажбите. "Въпреки това ние решихме да дадем рамо на пазара", съобщи Путин.
За стимулиране на търсенето ще бъдат похарчени над 17 млрд. рубли. За кредитиране на гражданите, купуващи автомобили родно производство - 2,8 млрд. рубли. И 3,5 милиарда за купуване с отстъпка на нови коли в замяна на старите, предадени за рециклиране.
Премиерът също така поръча на министерствата да помислят за схеми за подкрепа при продажбите на камиони и автобуси и повдигна въпроса за производството. Наложеният преди пет години "таван" от 25 хиляди коли трябва да се вдигне, убеден е Путин, "иначе локализацията просто икономически е нецелесъобразна".
На руските автомобилостроители правителството ще помогне с пари: планира се да бъдат дадени 6,1 милиарда рубли за възстановяване на разходите за лихви по заеми, взети по време на кризата.