Министърка не знае дали се охранява Шипка
Търговска верига за хранителни стоки ще спасява рушащия се паметник
/ брой: 109
Министърът на туризма Николина Ангелкова призна вчера, че не е запозната дали паметникът на Шипка се охранява, и веднага след това заедно с министъра на земеделието Десислава Танева даде старт на национална благотворителна кампания за реставрация на монумента. Кампанията е инициирана от мултинационална верига за хранителни стоки с над 100 магазина у нас.
Миналата година медиите алармираха за опасността от сваляне на охраната на паметника на Шипка и музея към него. Тогава МС внесе в парламента предложения за изменения на Закона за МВР, в които се предвиждаше охраната, която е за сметка на МВР, да отпадне. Тогава бе констатирана и кражба на обекта, заради което министърът на културата написа писмо до тогавашния министър на вътрешните работи с молба опазването на историческата светиня за всеки българин да продължи да се извършва от МВР. За опазването на паметника са необходими около 190 хиляди лева. В момента монументът продължава да се охранява от патрули на МВР.
Сегашната инициатива ще бъде част от кампания за 100-те туристически обекта у нас. Веригата ще поръча фланелки, които ще се продават в техните магазини и 1 лв. всяка ще отива за реставрацията. Ще има отчисления и от продажбата на млечни продукти за определен период от време в полза на реставрацията. Предвижда се също благотворителен концерт с надслов "Звезди пеят за България" в зала "Арена Армеец" с билети от 5 лв., на който ще пеят Поли Генова, Веселин Маринов и др.
Инициаторите и представителите на министерствата засега нямат представа какви средства ще са необходими за реставрацията на паметника на Шипка. Тепърва ще се правят проекти, няма точна експертиза и какви пари ще бъдат събрани по кампанията.
За мен е изключително важно, че има такива социално отговорни компании, които са загрижени да подпомагат развитието на нашата страна, в случая - аспекта културно-исторически туризъм и възстановяването на знакови паметници, продължи министър Ангелкова. На въпрос не е ли срамно българската държава да няма средства за поддържането на такива емблематични обекти като паметника на Шипка, а да разчита на мултинационални компании да вършат нейната работа, Ангелкова поясни: "Изключително важно е да имаме публично-частно партньорство с всяка национално отговорна компания - част от работата на Министерството на туризма е именно развитие и активна работа".