28 Март 2024четвъртък15:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Няколко думи

Миражът "Хемус"

/ брой: 109

автор:Евгени Гаврилов

visibility 248

Обещах да си отида от политиката, когато магистрала "Хемус" е готова. Това са думи отпреди година и половина на доскорошния премиер. Той вече почти е слязъл от политическата сцена, но аутобанът, който е надежда за цяла Северна България, все още остава мираж. Досега 47 години се оказаха недостатъчни за завършването му. През 1974 г. Тодор Живков е направил първата копка на пътното съоръжение. 47 години по-късно то пак е доникъде.

Доскорошният нов Тато непрекъснато обещаваше цялостното трасе от София до Варна да бъде готово до 2024 г. Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г., обичаше да казва Борисов, инспектирайки поредния строителен участък. Сега "Хемус" бе инспектирана и от регионалния министър Виолета Комитова (вж статията "Комитова започна проверки на магистрала "Хемус"). Там ситуацията общо взето е ясна. След многократни отлагания тунелът "Витиня" бе отворен, но бе затворен друг тунел. Затова "Хемус" е бавна и постоянно задръстена. Да не говорим, че участъкът от Жерково до Ботевград е в постоянен ремонт, а той трябва просто да бъде направен изцяло наново.

Но, ако е само "Хемус", здраве му кажи. Оказа се, че има селски пътища, за които при управлението на ГЕРБ са плащани над 1 млн. лв. на километър.

Пътен възел "Белокопитово" бе силно оскъпен и закъснял. Тунелът в Кресненското дефиле се оказа близо 14 пъти по-скъп от най-дългия тунел в света - Лердалския в Норвегия. "Златна" бе и 19-километровата автомагистрала "Люлин", чиято средна цена е 9,6 млн. евро за километър. Това са само няколко примера, които показват начина, по който се усвояват европейски и национални средства за инфраструктура у нас.

Порочната практика при изграждането на инфраструктурни проекти у нас започва още при процедурите по възлагането на обществените поръчки и завършва с гаранционната поддръжка на изградените обекти. Съмненията, че проектите се печелят от избрани фирми, се засилват от публичните данни за концентрация на повечето поръчки в малко на брой изпълнители. Ако някоя от въпросните компании не разполага с необходимия ресурс от техника и персонал, наема подизпълнители. Това е забранено при финансирани с евросредства проекти, но ограничението се заобикаля с договори за наем на хора и техника. Доказва го и одитът на "Автомагистрали" ЕАД, което получи близо милиард и половина лева да изгради 134 км от "Хемус".

И докато доскоро смятахме, че пътищата ни са евтини и затова са с по-ниско качество, то в последните години цената на километър нова магистрала е скочила в пъти. През 2010 г. поръчки се изпълняваха за между 2 и 3 млн. евро на километър. Днес цената на 1 км магистрала е между 4,2 и 6,7 млн. евро.

Преди години се разигра трагикомичен фарс, при който строителни фирми, близки до властта, изкараха на протест в София тежка техника срещу искането на опозицията за независим анализ на качеството на магистралите. Малко след това протестиращите получиха като награда обществени поръчки без конкурси. Такава се оказа и днешната практика около "Хемус". Поне 800 млн. лв. е изплатила държавната "Автомагистрали" на частни фирми за пътни отсечки, по които дори няма разрешение за строеж. Значителна част от поръчките, които "Автомагистрали" е получила от АПИ, са превъзложени и "изпълнителят по договорите е заменен", което е в разрез със закона.

Това са само част от скандалните констатации на Сметната палата. Одитният доклад потвърди публичната тайна, че при строителството на магистрали се заобикаля законът и непрозрачно и безотчетно доскоро се превъзлагаха проекти за милиарди на "любими" фирми. Това дава отговор на въпроса защо "Хемус" още е химера.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 218

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 243

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 194

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 218

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ