МОСВ дава на прокурор "Морска администрация"
Основният риск за околната среда е преодолян, горивото от кораба е източено, категоричен е екоминистърът
/ брой: 188
Министърът на околната среда и водите Асен Личев ще сезира прокуратурата за заседналия край Камен бряг кораб. Той е поръчал на служителите във ведомството да подготвят писмо с искане за разследване срещу "Морска администрация" по раздел "Престъпление срещу околната среда" от Наказателния кодекс. "Бяхме изправени пред две кризи - административна и екологична. Недопустимо е страна членка на ЕС да допусне кораб, който видимо отива към брега, натоварен с насипен карбамид, забранен от ЕС, да се превозва в този вид, да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и защитената зона "Яйлата". Неслучайно ги ползвам като мотив, за да ги дам на прокуратурата за разследване", мотивира се министърът. Ден по-рано директорът на изпълнителната агенция кап. Живко Петров бе уволнен от министъра на транспорта Христо Алексиев. На негово място ще бъде назначен Велислав Иванов.
Личев отново наблегна, че злополучната операция по пренасянето на товара не е била одобрена от МОСВ, а от "Морска администрация" самоволно са решили да променят плана. "Агенцията трябва да се реорганизира и да се оборудва с необходимите средства, а това, което липсва, трябва да се наеме и да се потърси помощ от съседни страни", каза министър Асен Личев. Според него все пак основният риск за околната среда вече е преодолян, защото горивото от кораба е източено. Личев е на мнение, че именно дизелът в резервоара е по-опасен от пренасяния карбамид на кораба. По-рано от Басейновата дирекция "Черноморски район" публикуваха резултатите от пробите, взети след неуспешния опит за разтоварване на азотните торове на 28 септември. Според тях количеството на уреята в морската вода е било четири пъти над допустимото. Вчерашните проби обаче били в норма, продължава да се прави непрекъснат мониторинг в радиус от 1 километър от кораба.
Казусът коментира и Борислав Гуцанов, бивш депутат от БСП, който обвини държавата в бездействие. Той предупреди, че сме на половин крачка от екологична катастрофа, при положение че има всички мощности това да бъде избегнато. Според него освобождаването на Живко Петров е очаквано, но вина трябва да понесат и двамата министри - на транспорта и на екологията. Гуцанов бе категоричен, че държавата отдавна е абдикирала от морското спасяване и индустрия, а провалът се дължи на неглижирането им.
В момента не се предприемат действия по изтегляне на кораба, а се правят планове в очакване на добро време.