13 Юли 2025неделя00:16 ч.

На близо 11 000 въпроса отговаряла НЗОК за 2 години

По време на епидемичната обстановка хората най-често питали за прегледи и лекарства

/ брой: 76

автор:Аида Ованес

visibility 1230

Аида Ованес



Зеленият телефон на НЗОК 080014800 и стационарните телефони са най-често използвани от здравноосигурените за информиране за правата и задълженията им. През 2020 г. запитванията са били 33 982, а през 2021 г. - 34 152, става ясно от отговор на НЗОК на запитване на ДУМА. От касата са отговорили през двете години и на над 7200 въпроса на телефоните и над 3700 въпроса в рубриката "Онлайн консултации".
След средата на март 2020 г. се увеличават въпросите за режима на предписване и отпускане на лекарства, удължаване на протоколите за лечение на хронично болни, както и за приема в болница на пациенти с различни заболявания, в това число и с КОВИД-19. По-късно значително намаляват въпросите за лекарствата по протокол, защото вече е улеснен режимът за отпускането им. След извънредното положение и с въвеждането на епидемичната обстановка зачестяват въпроси дали личният лекар може да издаде направление за PCR на един и същи пациент два пъти за месец, защо след като НЗОК вече поема стойността на изследването, но здравноосигурените продължават да плащат за него.
Когато през 2020 г. детските и женските консултации се отвориха и бе възстановена имунизацията на децата, здравноосигурените търсят НЗОК и по тези въпроси.
Правят впечатление запитванията, свързани с отказа за хоспитализация по клинични пътеки за рехабилитация и физиотерапия, въпреки че те влизаха в изключенията, когато бе прекратен  плановият прием.
Едни от най-често задаваните въпроси са свързани с наблюдението на онкоболните. От НЗОК коментират, че очевидно не се обяснява на болните на какви прегледи и изследвания имат право, дори да са диспансеризирани в болница или в Комплексен онкологичен център. Много често пациентите са препращани при личните им лекари с искане да им бъдат издавани направления за консултации със специалист, което би трябвало да се извършва в самите болници или КОЦ.
През 2020 г. от НЗОК са отговорили на 34 жалби и на 92 писмени запитвания по електронната поща. Жалбите през 2021 г. са 37, а писмените запитвания - 155. "Жалбите са свързани с казуси от Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор. Гражданите са подавали сигнали срещу определени нарушения в здравната система", коментират от НЗОК. Писмените запитвания най-често са дали наличната диагноза освобождава здравноосигурения от потребителска такса, трябва ли да се плащат определени консумативи при операция по дадена клинична пътека, оплаквания за прекъснати осигурителни права при платени вноски и други.

Засилват контрола върху ЕРП-та

автор:Дума

visibility 4711

/ брой: 126

Нови правила при "Гражданска отговорност"

автор:Дума

visibility 2815

/ брой: 126

Горски служители блокираха пътя при Кресна

автор:Дума

visibility 3411

/ брой: 126

Еврокомисията оцеля

автор:Дума

visibility 4298

/ брой: 126

Мащабни горски пожари на Балканите

автор:Дума

visibility 2889

/ брой: 126

САЩ изпратиха оръжия за Украйна

автор:Дума

visibility 2961

/ брой: 126

Накратко

автор:Дума

visibility 4269

/ брой: 126

Тупик

visibility 4304

/ брой: 126

Измамите предстоят

visibility 3740

/ брой: 126

Европестене от разум

автор:Юри Михалков

visibility 4670

/ брой: 126

Копнеж по нови неща

visibility 4349

/ брой: 126

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ