23 Октомври 2025четвъртък04:57 ч.

На близо 11 000 въпроса отговаряла НЗОК за 2 години

По време на епидемичната обстановка хората най-често питали за прегледи и лекарства

/ брой: 76

автор:Аида Ованес

visibility 1398

Аида Ованес



Зеленият телефон на НЗОК 080014800 и стационарните телефони са най-често използвани от здравноосигурените за информиране за правата и задълженията им. През 2020 г. запитванията са били 33 982, а през 2021 г. - 34 152, става ясно от отговор на НЗОК на запитване на ДУМА. От касата са отговорили през двете години и на над 7200 въпроса на телефоните и над 3700 въпроса в рубриката "Онлайн консултации".
След средата на март 2020 г. се увеличават въпросите за режима на предписване и отпускане на лекарства, удължаване на протоколите за лечение на хронично болни, както и за приема в болница на пациенти с различни заболявания, в това число и с КОВИД-19. По-късно значително намаляват въпросите за лекарствата по протокол, защото вече е улеснен режимът за отпускането им. След извънредното положение и с въвеждането на епидемичната обстановка зачестяват въпроси дали личният лекар може да издаде направление за PCR на един и същи пациент два пъти за месец, защо след като НЗОК вече поема стойността на изследването, но здравноосигурените продължават да плащат за него.
Когато през 2020 г. детските и женските консултации се отвориха и бе възстановена имунизацията на децата, здравноосигурените търсят НЗОК и по тези въпроси.
Правят впечатление запитванията, свързани с отказа за хоспитализация по клинични пътеки за рехабилитация и физиотерапия, въпреки че те влизаха в изключенията, когато бе прекратен  плановият прием.
Едни от най-често задаваните въпроси са свързани с наблюдението на онкоболните. От НЗОК коментират, че очевидно не се обяснява на болните на какви прегледи и изследвания имат право, дори да са диспансеризирани в болница или в Комплексен онкологичен център. Много често пациентите са препращани при личните им лекари с искане да им бъдат издавани направления за консултации със специалист, което би трябвало да се извършва в самите болници или КОЦ.
През 2020 г. от НЗОК са отговорили на 34 жалби и на 92 писмени запитвания по електронната поща. Жалбите през 2021 г. са 37, а писмените запитвания - 155. "Жалбите са свързани с казуси от Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор. Гражданите са подавали сигнали срещу определени нарушения в здравната система", коментират от НЗОК. Писмените запитвания най-често са дали наличната диагноза освобождава здравноосигурения от потребителска такса, трябва ли да се плащат определени консумативи при операция по дадена клинична пътека, оплаквания за прекъснати осигурителни права при платени вноски и други.

Такситата в София поскъпват с 18,6%

автор:Дума

visibility 2733

/ брой: 197

Бюджетният дефицит на България стигна 3% през 2024 г.

автор:Дума

visibility 2728

/ брой: 197

Търсенето на жилища изпреварва предлагането

автор:Дума

visibility 2941

/ брой: 197

45% от чиновниците у нас обядват за над 10 лв.

автор:Дума

visibility 2667

/ брой: 197

Кремъл: Няма дата за среща Путин - Тръмп

автор:Дума

visibility 2810

/ брой: 197

Австрия и Швеция засилват мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 3092

/ брой: 197

Испания възобнови дебата за смяната на часа

автор:Дума

visibility 2855

/ брой: 197

Колумбия отзова посланика си в САЩ

автор:Дума

visibility 3006

/ брой: 197

Пиротехника

автор:Александър Симов

visibility 2512

/ брой: 197

Голямата картина

visibility 2675

/ брой: 197

Предсказуем резултат

visibility 2653

/ брой: 197

Младите гласове за пътя на България

автор:Дума

visibility 2784

/ брой: 197

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ