20 Май 2024понеделник15:32 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

На какво се дължи икономическият бум на Китай

Делът на стоките с висока добавена стойност, които страната изнася, е над 25% за последните 5 г. и продължава да расте - един успешен модел за планова икономика

/ брой: 4

visibility 151

Боян Максимов


Данните, които излизат всеки ден за китайската икономика, не спират да изумяват много хора. Но на какво се дължат те, как успяват китайците - на тези въпроси много икономисти така и не дават обективен отговор, който би послужил като образец за политика.
Да гледате на Китай като на страна, която не изнася продукти с висока добавена стойност, а на такава, която има евтина работна ръка, заробена за машините по 60-72 часа седмично, е доста смешно. В Китай почти никой не работи повече от 48 часа седмично, 95% от трудещите се - дори повече от 40 часа седмично. Средната работна заплата се очаква през 2015 г. да задмине 800 долара.
Онзи ден попаднах на видео клипче, в статия на известен западен вестник и сайт, за това къде и как работели хора, произвеждащи компоненти и телефони на една известна американска компания с една ябълка за лого. Как работниците в тази фабрика заспивали на работните места от нечовешки труд. Това, естествено, доста ме разсмя. Имал съм възможността да обикалям фабрики и заводи в половин Китай, произвеждащи каквото се сетите, от които и европейски фирми да идват заявките. Имах възможността да гледам как и откъде излизат всички тези продукти, които днес купува цял свят. В Китай лятно време има 2 часа обедна почивка, зимата - час и половина. От деца всички китайци спят по обед, а улиците в провинциален Китай са празни. Изключения правят най-големите градове, но не навсякъде. И естествено, след кратък обеден сън работоспособността им в оставащите още 4 часа работа е доста по-висока. Не е като при нашата родна държавна администрация, която гледа с крив поглед часовника и оставащото до 17:00 време.     Естествено, в тази обедна почивка, компанията за която работят съответните служители, не може да им осигури спални помещения. Виждал съм как на цяла поточна линия всеки си спи върху кашони, дъски, чували с памук, по бюра, на специални шезлонгчета и столове за спане, на шевни машини, в колите, с възглавнички дори, след като са се наобядвали в столовата. А босовете на фабрики и големи компании ползват специални спални, изградени в задни помещения, към собствените им директорски офиси. Това просто е друг свят и който не го познава, лесно може да се манипулира, естествено, от добре познатите ни проамерикански кръгове, обрисувайки го като "деспотизъм и зъл диктаторски режим". 
Днес Китай

инвестира най-много в образованието

Очаквайте доста неща, които се водят известни марки и произвеждат в Китай, да бъдат погребани от китайски и други азиатски компании, които ще предложат същото качество в бъдеще. Китай и днес произвежда 3 вида качество - от най-евтиното за бита до най-качественото не само за самата държава, а и за онази част на развития свят, наречена Източна. Стана практика вече нито една технологична компания да не може да продава продукти на достъпна цена, ако не произвежда в Китай поне част от компонентите си. Там производството излиза по-евтино, макар трудът да е по-скъп от Източна Европа, а транспортът да отнема между 7 дни със самолет и 60 дни с кораб. Технологиите, технологичните линии и кадрите най-вече са в Китай. Човешкият фактор е мобилен И сега стотици висококвалифицирани кадри, работещи допреди само за американски и европейски брандове, които са ни известни, вече работят за китайски компании.
Китай инвестира силно и в енергетиката - нови 20 ядрени блока до 2020 г., нови газопроводи и благодарение на страните от шанхайската търговска организация ще има много евтин ток, газ и петрол. Не можем да игнорираме ниските цени на тези енергоносители като необходимост както за бизнеса, така и за домакинствата. Там домакинствата не емигрират, хора не се палят заради високи сметки.
Бизнесът, освен на евтина електроенергия, се радва и на петрол под 1 долар, когато си върне 18% ДДС. Скептицизъм относно икономическия растеж на Китай в дългосрочен план не липсва, когато виждаме демографския спад в страната и четем статии, писани в западния ни "развит свят". Но това пак е една недобре подплатена с данни пропаганда, която умишлено пести доста друга информация. Да, безспорно населението в Китай намалява и се състарява, но не можем да сравняваме този процес със случващото се в Япония, камо ли в България. Намалението обаче е системно, което и там е често дебатирано -  дали е правилна политиката за ограничаването на раждаемостта или не, или как леко да бъде либерализирана.
Има обаче и данни, които в Европа не са толкова добре познати. Това население става все по-грамотно, а ползващите английски език в КНР над 25-годишна възраст са едва 2%! Но Китай залага на доходоносното - производство и международна търговия - и затова днес знаещите английски език, които са под 25 г. възраст са вече 25%. Хиляди преподаватели от цял свят емигрираха в Китай през последните 10 г. и преподават английски. Китай стимулира подобни емигранти и не само. Професори, доценти от цял свят се радват на сърдечно посрещане и почит сред китайския народ. На преподавателите по принцип се гледа с огромно уважение. Това отдавна не е Китай от времето на Рейгън, в който някой работи за 30 долара цял месец. Народът става все по-грамотен и квалифициран, произвежда все по-голям и по-голям БВП на глава от населението.

Икономиката на Китай расте

страната убива конкуренцията си и засмуква нейните пазари посредством сайтове за продажби на едро и дребно, извоювани пазари в Африка и Азия, търговски площи, портове и транспортни канали, икономически връзки, споразумения и т.н. От години гради скоростни влакове с визия да стигат не само до крайните провинции, защото Китай е доста по-голям от ЕС, но и до Мадрид и Лондон един ден, където и днес се продават китайски стоки. А с тези скоростни влакове ще се избягват онези 20-60 дни плаване на контейнери със стоки по кораби. Така още преди 2050 г. те ще се доставят до ЕС само за 2-3 дни.
Китай има планове как да расте и за времето след 2100 г. Да разглеждате Китай, като Китай от времето на Рейгън и Мао сега е чисто безумие. Делът на стоките с висока добавена стойност, които Китай изнася, расте стабилно - с над 25% за последните 5г. и продължава да расте. А това, ако не е добър модел за планова икономика, здраве му кажи!
Все повече страни, дори от ЕС, изнасят камък, дърво, метал и каквото се сетите, които в Китай се преработват на скъпи продукти и се връщат с доста висока добавена стойност. Но Китай, когато изнася, възстановява и 18-те процента ДДС на производителите. Затова да имаш фабрика там, каквато вече имат и много българи, е разбираемо. Докато в България, дори само заради акцизи, енергийни лобисти и чужди корпорации да откриеш фабрика днес е пълно самоубийство.
Пред 20 години страната беше бедна, но лека-полека завзе световния пазар и уби конкуренцията си. Сега вече е нормално в Китай да вземат и над 800 долара средна работна заплата, а тя продължава да расте с поне 50 долара годишно, независимо, че все още половин милиард души сред по-възрастните се водят неграмотни и нискоквалифицирани. И днес всеки китаец, който познавам, завършил западно образование, се връща в родината си, след като си вземе дипломата от Австралия, САЩ, Англия и т.н., защото в нея го чакат поне 2000 долара месечно възнаграждение. Изобщо, при 1.4 милиарда население, виждаш, че за всеки китаец има работа. Накъдето се обърнеш - фабрики, заводи и

всичко бълва стоки за цял свят 

А в България някой отворил предприятие, в което щели да работят 100 души, и веднага го правят гръмка новина по телевизията, та премиерът чак реже ленти. Нищо, че вчера са съкратили други 200 човека в други фирми.
Ако ви кажа, че в Китай също страдат от липса на работна ръка, няма да ми повярвате, но е факт. Забелязва се такава тенденция и там на много места, или най-малкото вечната нужда от нови и нови квалифицирани кадри. А след като там имат също такива проблеми, да си дадем ние сметка какви хора ни управляват...
Литър бензин в Китай струва 1 долар, токът също е доста евтин. Лично аз плащах по 33 долара платих общо за 3 месеца за жилище от 50 кв. м. А тези пари, които си икономисват заводи и фабрики, след като държавата ги освободи от 18% ДДС за износа, остават в трудещите се, които също плащат на по-ниска цена ток, газ и бензин. Средната покупателната способност на населението в Китай е два пъти по-висока от тази в България.
И още нещо прави впечатление. В "лошия комунистически Китай" можеш да видиш само коли на не повече от 5 г., както и много повече лъскави немски и американски лимузини
В страната няма плосък данък. Няма ги монополистите-посредници като ЕРП-та и толкова много фотоволтаици на лобисти, но пък си развиват ядрена енергетика. Ама не били демократични! Е, и? Нали цял свят купува всичко "комунистическо", китайско.
Попътуваш ли със

скоростните влакове-стрели

в Китай, навсякъде виждаш как се инвестира и се строят нови пътища. Ставаш жив свидетел на  милионите тонове бетон, наливани в инфраструктура, магистрали, мостове, тунели и каквото още се сетиш. В промишлените части, най-вече в големите градове, има силно замърсяване на въздуха, но в Китай разпределените отровни газове на глава от населението пак са 4-5пъти по-малко, в сравнение с тези на средния американец. Иначе електромобилите и елкетромотопедите са масов транспорт за 70% от населението. Страната все пак инвестира и прокарва мерки за по-чист въздух, като също така увеличава рязко и вноса на газ от Азербайджан и Русия, който ще намалява в бъдеще вредното въздействие на другите петролни продукти, все още ползвани в Китай. Анализатори вече прогнозират, че в близките 10 г. страната ще се справи и с този най-голям свой проблем, като пак ще остане най-големият производител износител на стоки в света.

 

Енергетиката катастрофира при ГЕРБ и ПП-ДБ

автор:Дума

visibility 229

/ брой: 92

"Булгаргаз" продава капацитета си в турските терминали

автор:Дума

visibility 237

/ брой: 92

Харчим най-много за храна и жилище

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 92

Майдан в Грузия?

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 92

Косово подобрява социалното подпомагане

автор:Дума

visibility 221

/ брой: 92

Накратко

автор:Дума

visibility 188

/ брой: 92

Порои и наводнения в Западна Европа

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 92

Странни статистики

автор:Евгени Гаврилов

visibility 231

/ брой: 92

Не разпилявайте гласа си

автор:Дума

visibility 261

/ брой: 92

Проповедниците на лъжата

автор:Александър Симов

visibility 223

/ брой: 92

Не харесвам привилегиите на политиците

автор:Дума

visibility 259

/ брой: 92

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ