На спонсорите с благодарност
/ брой: 197
Отшумяха и последните акорди на Банско джаз фест, който за пореден път всяка вечер събираше многохилядна публика на площад "Н. Вапцаров". За да го има вече 15 години това станало толкова популярно събитие и сред меломаните, и сред музиканти от много страни по света, естествено, голям принос имат финансовите благодетели. В продължение на 12 години основният спонсор на фестивала е Първа инвестиционна банка. Безплатните спектакли са изключителна придобивка за зрителите, като се знаят цените на билетите за концерт само на един чуждестранен състав или изпълнител у нас - от 50 до 100 и нагоре лева, а в случая се представят по 4 групи на вечер. Държавата все няма достатъчно пари за култура - тя не й е приоритет и не влиза в потребителската кошница, според която се определят жизненоважните нужди на населението. Обаче хората, освен че трябва да си плащат сметките и данъците и да се хранят, имат и духовни потребности, които искат да задоволяват. Доказват го дори само няколко примера от последните месеци. На безплатните прожекции на филмираните оперни спектакли с участието на известни български певци в Дома на киното в най-големите юлски жеги в салона нямаше къде игла да хвърлиш. Трите вечери на A до Z фестивал през юни в Докторската градина, който беше със свободен вход, бяха много посетени. Празниците на камерната класическа музика на откритата сцена в парка "Заимов" през август се радваха на голям интерес. Петъчните концерти в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" с вход свободен имат своята постоянна възторжена публика. Безплатният спектакъл на "Турандот" на "Царевец" от "Сцена на вековете" по случай 5-годишнината от възстановяването на фестивала под открито небе беше разкошен подарък за меломаните. И още, и още...
Много подобни събития за духовна наслада и развлечение не могат да се осъществят без помощта на банки, фирми, предприятия, фондации, които да спонсорират проявите и да дадат стабилно рамо на организаторите. В същото време в медиите зорко се следи да не се промъкне в публикациите някое име на фирма. Защото било реклама. В резултат на което често можем да прочетем информация от рода: "Известна банка/фирма е съорганизатор на еди-коя си проява в известен столичен салон". В нея само името на артиста може да се узнае със сигурност, но ако някой иска да отиде да гледа/слуша - трябва да положи много усилия, за да се възползва от тази информация.
В същото време едва ли клиентите и доходите на фирмите-спонсори ще се увеличат неимоверно от споменаването им точно в този контекст. Но пък твърде е вероятно други заможни българи да се подсетят и те да извършат подобно добро дело - от любов към изкуството и за радост на хората с по-малки от техните възможности. Имената на такива спомоществователи трябва да се огласяват, защото самите те в повечето случаи нищо не печелят от жеста си. Правят го за собствена сметка и удоволствие. Наистина в днешните пазарни времена е логично, че всеки има своя интерес. И ако процедурите по закона за меценатството бъдат максимално облекчени, за да може той наистина "да стимулира физическите и юридическите лица да подпомагат развитието на българската култура", сигурно и други интелигентни богати хора по-често ще подават ръка на изкуството и културата. От което ще спечелим всички.