04 Август 2021сряда03:44 ч.

Снимка RodiShutterstock

Здраве

Не прекарвайте още една нощ в мятане в леглото

Изненадващи решения срещу безсънието

/ брой: 96

автор:Аида Паникян

visibility 1065

Никой не е застрахован срещу безсънието, невъзможността да се заспи или липсата на спокоен сън. Всичко това измъчва страдащите не само през нощта, но слага печата си и в дните им - сънливост, чувство на тревожност, раздразнителност, забравяне или неспособност за концентрация. Да не забравяме колко много катастрофи стават на пътя заради недоспали шофьори, причина за колко много трудови злополуки е недоспиването.

Въпреки че това е най-честото нарушение на съня, безсънието всъщност не е разстройство, а по-скоро е симптом, твърдят експертите от Медицинското училище в Харвард. Затова намирането на лечение изисква разкриване на причината - стресови събития, лека депресия или тревожно разстройство... Когато основната причина се лекува успешно, безсънието обикновено изчезва. 

Безсънието може да предизвика порочен кръг. След като преживеят няколко безсънни нощи, някои хора започват да свързват спалнята с... будуване. Дрямката, пиенето на кафе или алкохол вечер, липсата на движение на въздух само подхранват проблема, твърдят експертите. Наблюденията им показват, че продължителното безсъние причинява безпокойството по отношение на самото безсъние и последствията от него стават основната причина за... безсънието.

Обикновено страдащите от безсъние прекарват повече време в леглото, надявайки се това да доведе до заспиване. Всъщност прекарването на по-малко време в леглото - техника, известна като ограничаване на съня, насърчава по-спокойния сън и възстановява ролята на спалнята като място за почивка, вместо стая за мъчения, казват учените. Докато се научите да заспите бързо и да спите спокойно, времето в леглото бавно се удължава до получаване на пълноценен сън.

Някои специалисти по сън предлагат да се започне с 6 часа. Задаването на твърдо време за събуждане сутрин работи най-добре. Ако алармата е настроена за 7 часа сутринта, например, шестчасово ограничение означава, че колкото и да ви се спи, трябва да останете будни до 1 часа след полунощ. След като спите добре през определените шест часа, можете да добавите още 15-30 минути, след това повторете процеса, докато не получите здравословен сън.

Ето някои препоръки и на британския експерт по съня Карл Ролисон. Той припомня, че има два основни хронотипа: сутрешни чучулиги и нощни сови. Чучулигите си лягат и стават рано, а при совите е обратното.  

- Не се насилвайте да спите цяла нощ, ако сте чучулига. Не лягайте в леглото си в 21 ч., ако сте бухал. 

- Отървете се от всякаква техника (лаптоп, смартфон, телевизор) поне час преди лягане и затъмнете максимално спалнята си. Това дава на мозъка ясен сигнал да започне да произвежда хормона на съня мелатонин.

- Разположете леглото си така, че на сутринта в очите ви да попада възможно най-много светлина - това спира производството на мелатонин.

Янаки Стоилов обжалва отказа за отстраняването на Гешев

автор:Дума

visibility 206

/ брой: 148

ИТН представи кандидатите за министрите

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 148

Над 200 пожара избухнаха за денонощие

автор:Дума

visibility 188

/ брой: 148

Спешни медици се разграничиха от протест

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 148

Ценови удар

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 148

ЕБВР придоби дял в концесионера на летище София

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 148

С над 30 на сто поскъпна токът за бизнеса

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 148

Почивката ни излиза с 10-15% по-скъпа

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 148

САЩ гонят още 24 руски дипломати

автор:Дума

visibility 232

/ брой: 148

Грузинци призоваха Путин за рестарт на отношенията

автор:Дума

visibility 219

/ брой: 148

Протест в Прищина пред посолството на Албания

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 148

Кратки новини

автор:Дума

visibility 186

/ брой: 148

За цената на зелето

автор:Мая Йовановска

visibility 225

/ брой: 148

Цената на тока няма да се регулира от 2024 г.

автор:Евгени Гаврилов

visibility 196

/ брой: 148

Щом номерът минава

автор:Владимир Георгиев

visibility 197

/ брой: 148

Непонятно!

visibility 201

/ брой: 148

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ