20 Септември 2019петък15:46 ч.

"Нишвил 2012" събра 50 групи и многохилядна публика

Важно е да дадем възможност на младите хора да формират своя вкус към качествената музика, казва Иван Благоевич, директор на популярния международен джаз фестивал в Сърбия

/ брой: 206

автор:Албена Безовска

visibility 3839

Жан-Люк Понти, Джон Патитучи, Мария Жоао са само част от известните музиканти, които представи "Нишвил 2012". Четири е числото, което дава много информация за събитието тази година - фестивалът се проведе в рамките на четири дни, на четири сцени, разположени в Ниш, и в общо четири града в Южна Сърбия, на които свириха по четири бенда от програмата. Афишът обхващаше около 50 групи. Сред тях - Лоло Мейер квинтет, Брюкселски джаз оркестър (със солистка М. Жоао), "Осибиса" (британски афро-бенд, основан през 1969 г.), нюйоркският квинтет "Опус 5", популярният през последната година проект Михаил Йосифов секстет и "Сентиментал суингърс". Почитателите на тази музика чуха и четири групи, познати от афиша на Международния джаз фестивал в Банско тази година - Алешандре Куня бенд, българския Олд голд бенд и Кристина Кирова, сръбския Ейот бенд, мултиинструменталиста Амир Гвирцман (но в Ниш заедно с Еден Бахар).
"Дублираното" присъствие на тези артисти не е случайно. От години д-р Емил Илиев (основател и организатор на феста в Банско) и Иван Благоевич (директор на "Нишвил") имат успешно сътрудничество. Така двата големи форума представиха Соломон Бърк, Кенди Дълфър, Марио Станчев и др.

Директорът на фестивала Иван Благоевич и ръководителят на Олд голд бенд Генчо Въртовски

Нишкият джаз фестивал има наистина забележителна история. Току-що завършилото издание е 29-о поред. А като "Нишвил" - 18-о. Промяната в името идва през 90-те години на м.в., когато директор става Иван Благоевич. Десетилетия концертите бяха на закрито - в една от залите на града. Сега две от сцените са сред естествения декор на Нишката крепост ("твърджава" на сръбски). Тя е построена през 1723 г., в периода на турското владичество, върху останки на римска и по-късна византийска крепост. Сравнително добре запазена, прекрасно поддържана като парк и място за развлечения, между огромните си стени тя е съхранила турска баня, джамия, оръжеен склад, както и четири големи крепостни порти.  Пресцентърът на фестивала се намира в галерия, пресъздаваща средновековен градеж. Освен пресконференциите там събираха публика и някои от съпътстващите събития. Особено впечатляваща беше фотоизложбата с колоритния наслов "Сръбски джаз, бре" ("Serbian Jazz, Bre!" на Иван Грилич). Както и представянето на две книги, свързани с историята и социалните измерения на джаза - едната от сръбски, другата от американски автор.  В програмата на фестивала бяха още две фотоизложби - "All that Jazz" и "Ziveti ot danas do sutra".
Още при откриването на "Нишвил" беше почетен легендарният сръбски певец и автор на музика Шабан Байрамович - с концерт на международния Шабан Байрамович трибют бенд. А наградата за цялостен принос (както бих превела сръбското "nagrada za zivotno delo") получи Миливой (Мича) Маркович - кларнетист, саксофонист, композитор и аранжор, журналист и дългогодишен редактор в Радио и телевизия Белград.
Концертите, джемсешъните в уютния вътрешен двор на Нишкия университет, както и всички останали събития правят програмата толкова наситена, че човек непрекъснато трябва да избира. Натоварен е и графикът на изпълнителите - повечето изпълнители свирят на няколко сцени. Например, българският Олд голд бенд с лидер Генчо Въртовски беше група-домакин на джемсешън, имаше вечерен концерт в крепостта, обеден на сцена "Матине". Беше и сред четирите групи, които свириха във Вранье - на първия джаз концерт в историята на малкото градче. Местните медии - радио и телевизия, предаваха концерта на живо. Останалите формации, зарадвали жителите на Вранье, бяха Лоло Мейер квинтет, "Осибиса" и  "Jazzbooka" - тийнейджърски бенд от Ниш. Момчетата от "Jazzbooka" свирят заедно от 2010 г. Събрали са се по идея на Иван Благоевич. Музикантите в него са между 16 и 18-годишни, ученици са в музикалното училище в града. Те откриха "Нишвил". Закри го Ейот бенд, чието създаване също е вдъхновено от директора на фестивала.
Иван Благоевич е завършил икономика. Като студент започва да организира театрални събития. Десет години е работил с аматьорски студентски трупи, с които е имал доста успешни изяви на фестивали. След това е подел свой частен бизнес. В един момент е организирал пет фестивала - за камерна музика, рокфестивал и др. Издавал е книги, но накрая се е концентрирал върху джаз фестивала.
"През годините настъпиха много промени, разказва г-н Благоевич. Просто започнахме да правим фестивала по нова концепция, търсейки ефекта на по-атрактивното, на спектакъла. Искахме да привлечем много повече хора. Започнахме да каним представители на най-различни стилове - би боп, мейнстрийм, фрий джаз, етно, поп и рок джаз. От 800 зрители преди време, достигнахме до 5000 на вечер. За фестивала са общо около 20 000 на главната сцена, на която тази година представяме 25 групи. Там се влиза с билети. Едновременно с това имаме няколко много добри формации, включени в безплатната програма, която сме подготвили за гражданите на Ниш. В Крепостта има още една сцена. Достъпът до нея е свободен, представени са 16 групи. Това, което отличава този фестивал от миналогодишния, са дванайсетте концерта в южните градове на Сърбия - по четири във Вранье, Лесковац и Пирот. Те са подарък от Министерството на икономиката и регионалното развитие и "Нишвил" за гражданите на Южна Сърбия. Бихме искали следващата година градовете да са десет. Струва ми се, че след като артистите вече са тук, платени са самолетни билети, хонорари и пр., би било истинска загуба да не използваме случая и да организираме концерти на места, в които досега или не е звучал джаз, или това се е случвало много рядко. Подбираме майстори на тази музика, които умеят да привличат аудиторията. От една страна, мислим за почитателите на джаза. От друга - сигурен съм, че е много важно да дадем възможност на младите хора да формират своя вкус към качествената музика именно чрез най-интересните програми от нашия афиш. Като прибавим фотографските изложби, представянето на книги, както и майсторските класове, мога спокойно да кажа, че всъщност градът е фестивал в момента. Плановете за догодина - бих искал да имаме още една сцена в Крепостта, която да е специално за блус.
Причината за разрастването на фестивала е преди всичко в това, че бюджетът ни се увеличи. Специални благодарности дължим на основния ни спонсор "Филип Морис". Градът също се включи активно. Достигнахме до 150 000 евро помощ от града, както и скромната помощ на Министерството на културата от 20 000. Като съберем всички спонсори, дарители и пр., сумата изглежда голяма - около 280 000 евро. За Ниш това е много, но за концепцията на европейски джаз фестивал, какъвто ние се стремим да бъдем, е смешно малко."
От 2005 г. фестивалът е придобил статут на представително събитие за града, което позволява планиране на все по-големи суми от бюджета. Помощ получава и от различни фирми и предприятия в Ниш - някои дават бусове, за да превозваме музикантите, таксиметровите фирми намаляват цените, ресторантите - също.
"Постепенно гражданите на Ниш започват да усещат фестивала като свой, продължава Иван Благоевич. Честно казано, постоянно надхвърляме бюджета. Стараем се да платим труда на музикантите, но осветители, озвучители понякога доста дълго чакат хонорарите си. Благодарение на тяхното търпение, фестивалът успява да разширява рамките си. Държавата не ни помага така, както очаквахме. Ние сме сред десетте най-важни фестивала в областта на изкуствата. При това сме единственият джаз фестивал. Ако искаме наистина да имаме събитие от световна величина, трябва ни поддръжката на централната власт или от европейските фондове, но Сърбия е в такава позиция, че още е далеч от европейските пари."
Както спомена и г-н Благоевич, през годините фестивалът организира безплатни уъркшопове за младите музиканти от средните училища. Идват млади ентусиасти и от Хърватия, Словения. Българското участие по традиция е сериозно. В Ниш са познати имената на "Зона Ц", "Акустична версия", Биг бенда на БНР, Стефка Оникян, Бенда на Вили Казасян, Хилда Казасян, Йълдъз Ибрахимова, Симеон Щерев, Антони Дончев, Любо Денев, Васил Петров. Може да се каже, че всички по-значими български групи са се изявявали в Ниш. Много топло приети и горещо аплодирани бяха и тазгодишните изяви на Мишо Йосифов и компания, както и Олд голд бенд. А в Пирот свири и "Манго дуенде". Как подбира нашите музиканти Иван Благоевич - посещава български джаз клубове и фестивали. Приема и приятелски препоръки. Мечтата му е Ниш да стане желана спирка за многобройните туристи, които минават покрай града на път за България, Гърция, Турция. "Магистралата, която минава оттук, е изключителна възможност тези хора да се отбият поне за ден на "Нишвил" и след това да продължат ваканцията си."
 

Пакетът "Мобилност" няма да се преразглежда

автор:Дума

visibility 219

/ брой: 181

Тол системата може да не тръгне и на 1 март

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 181

БДЖ отменя влакове, няма локомотиви

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 181

Вносните цигари задължително с дата на производството

автор:Дума

visibility 106

/ брой: 181

Париж подава ръка на Рим за мигрантите

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 181

Лаура Кьовеши става главен прокурор на ЕС

автор:Дума

visibility 225

/ брой: 181

САЩ правят коалиция в ООН срещу Иран

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 181

Нов Ньой?

автор:Юри Михалков

visibility 387

/ брой: 181

Връх на невинността

автор:Павлета Давидова

visibility 354

/ брой: 181

Много шум и... нищо

автор:Галина Младенова

visibility 262

/ брой: 181

Новите "Кучета" откриват сезона на Арт театър

автор:Надежда Ушева

visibility 194

/ брой: 181

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ