14 Юли 2025понеделник14:00 ч.

Новата Nissan Micra - три цилиндъра, компресор и мистър Милър

/ брой: 188

автор:Дума

visibility 2543

Три цилиндъра, механичен компресор и цикълът на мистър Милър. Тази комбинация навява мисъл за двигател на бъдещето или за поне този на концептуален автомобил. Да, ама не... както обичаше да се изразява един лесно сгъващ се в кръста журналист. Всичко това влиза в списъка с характеристики на моторното "сърце" на новия малък атомобил на Nissan - Micra!
Основното в цикъла на Милър е в това, че смукателните клапани се затварят доста по-късно, отколкото при класическия за моторите с вътрешно горене цикъл на Ото - вече при такта сгъстяване, заради което част от бензино-въздушната смес се избутва обратно в смукателния колектор. 
Двигатели, работещи по този цикъл, навремето правеше японската фирма Mazda, но те приключиха с изкарването от производство на модела Xedos 9. Нисанци днес използват отново комбинацията на хората на Mazda, но са добавили към мотора механичен компресор и система за директно впръскване на горивото, което я прави суперсъвременна. Това позволява вече в смукателния компресор да не се връща смес от гориво и въздух, а само въздух. Горивото при системата за директно впръскване навлиза в камерата от дюзите само когато клапаните са напълно затворени. По този начин моторът на Micra - HR12DDR, създаден на базата на стария атмосферен двигател с мощност 80 к.с. HR12DE вече е първият двигател, работещ по цикъла на Милър с директно впръскване на горивото.
Какво дава това?
Трицилиндровият мотор на новата Micra има много висока, особенно за двигател с принудително пълнене, степен на сгъстяване - 13,0:1. Това не бива да плаши собствениците. Досега само в случаите с двигатели Ото бяхме свикнали да не разделяме степента на сгъстяване с обратната й степен на разширение, защото там те са равни. Но в двигател, работещ по цикъла на Милър, те са различни - фактическата степен на сгъстяване в случая на новата Micra е около 10,6:1 (при 20-процентно избутване на сместта обратно), а степента на разширение на газовете по време на работния ход е 13:1. Именно тук е скрита тайната на по-високия КПД на цикъла на Милър - същото количество бензиново-въздушна смес, както при цикъла на Ото, след запалването си извършва повече работа. 
Към допълнителните преимущества на двигателите, работещи по цикъла на Милър, спадат още понижаване на помпените загуби при такта на смукване и на температурата на отработилите газове. В същото време с основните недостатъци на цикъла на Милър - ниска максимална мощност и нисък въртящ момент, се справя механичният компресор със съединител за автоматично изключване при малки натоварвания. В крайна сметка трицилиндровата "тройка" с ходов обем 1,2 литра на Micra почти не отстъпва по мощност на 1,5-литровия, четирицилиндров мотор на Mazda 2 например - 98 срещу 103 к.с. и го превъзхожда по "дърпане" - максималният въртящ момент на Micra е 143 Нютонметра срещу 137 при Mazda 2.
Трицилиндровият мотор е и с променливи фази на смукване и изпускане. За сметка на нанасяне чрез разпрашаване на диамантено-подобен въглероден слой върху гърбиците на разпределителния вал и сегментите на буталата, загубите при триенето им са намалени с цяла една трета.
Заедно с новия мотор работи и нов вариатор - XTronic CVT, който е снабден и допълнително с двустепенен планетарен механизъм - при скорост до 20 км/ч работи първата предавка, а след това втората. Това позволява да се увеличи допълнително диапазонът за регулиране на предавателните отношения до 7,3 срещу 5,3, например, при вариатора на кросовъра Murano и да се намалят размерите на ремъка и шайбите на вариатора. В крайна сметка трансмисията е станала с 13% по-лека, а загубите на триене в нея са се съкратили с една трета.
Ако по-рано въртящият момент вървеше по пътя - хидротрансформатор-съединител-водещ-воден диск на вариатора, то сега вместо съединителя след водената шайба е добавена тази двустепенна планетарна предавка.
Друго интересно решение е снабдяването на варианта на Micra c вариатор и със система "старт-стоп", което заедно с всичко описано по-горе осигурява среден разход на гориво от 3,8 л/100 км, а изхвърляният въглероден двуокис е едва 95 г/км, което е съпоставимо с характеристиките на двуцилиндровия турбомотор на бестселъра на Fiat - 500.
Новата Micra вече се прави в Индия и ще дебютира в Европа през следващата година. Освен повече от интересния двигател, работещ по цикъла на мистър Милър, в нея ще се монтират още нормален атмосферен мотор 1,6 л, както и 1,5-литров дизел.

Солени глоби за каране в аварийната лента

автор:Дума

visibility 77

/ брой: 127

Солени глоби за шофьорите, ако карат в аварийната лента

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 127

Oще 77,6 млн. лв. от Европа за социални електромобили

автор:Дума

visibility 79

/ брой: 127

Няма интерес към безплатните антибиотици за деца

автор:Дума

visibility 91

/ брой: 127

ЕК предвижда нов данък за големите компании

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 127

Получаваме 4,4 млрд. лв. по ПВУ

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 127

Три агенции повишиха кредитния рейтинг на България

автор:Дума

visibility 77

/ брой: 127

БНБ пуска първите златни монети в евро

автор:Дума

visibility 78

/ брой: 127

Геополитиката е в основата на враждата

автор:Дума

visibility 80

/ брой: 127

Атина се бори с хилядите мигранти

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 127

Лавров в Китай след пълна подкрепа от Ким

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 127

47 години не стигат

автор:Аида Паникян

visibility 67

/ брой: 127

Антибългаризъм

visibility 67

/ брой: 127

Игри на мита

автор:Таня Глухчева

visibility 73

/ брой: 127

Гаранция за европейското ни настояще и бъдеще

автор:Дума

visibility 82

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ