25 Юли 2021неделя11:32 ч.

Баки Хюсеинов:

Новата стратегия не работи за трудова реализация на ромите

Докато правителството няма политическа воля да реши интеграционните проблеми, положителни резултати няма да има, казва бившият социален зам.-министър

/ брой: 265

автор:Аида Паникян

visibility 35

Баки Хюсеинов е роден през 1964 г. в с. Хърсово, област Шумен. Завършва Стопанската академия "Д. Ценов" в Свищов, магистър по икономика и счетоводство. Работил е в производството, бил е кмет на с. Църквица. Зам.- министър е в МТСП през 2005-2009 г. и е национален координатор на десетилетието на ромското включване 2005-2015 г.

Цитати:
"Сега повечето роми работят в сивата икономика, не плащат осигурителни вноски и няма да имат пенсионни права.
"Социалното подпомагане задържа социалнослабите в системата, вместо те да се реализират на пазара на труда

- Преди дни на национална среща бе представен и обсъден проектът за Национална стратегия за интегриране на ромите в България. С какво поредната стратегия би променила от утре живота на ромите, които нямат работа, на децата им, които не ходятна училище?
- Няма как ромите от утре да бъдат интегрирани и да живеят по добре. Не знам защо трябва да чакаме Европа да ни подскаже какви политики да бъдат реализирани за интеграция на ромите. За мен всички документи, които са приети досега, са много добри и още през 2007 г. България получи много висока оценка от международни неправителственни организации по приемане на закони, стратегии и планове. Не знам защо трябва да се занимаваме само с приемане на документи 22 години.
- Очевидно само документи не са достатъчни, за да стане по-добър животът на тези хора и те да се почувстват част от това общество...
- Въпросът за интеграцията не се решава само с приемането на стратегии и планове, а трябва да има и изпълнение. Трябва да има приемственост от правителствата и да продължават да работят по политиките и по това, което е постигнато от предишните правителства. Стратегията е проект, а това е много ранен етап на стратегията и нямаше смисъл да се вдига шум, защото предложените идеи няма как да са окончателен вариант. Документът трябва да мине през съгласувателна процедура през всички министерствата, да бъде обсъден от неправителствените организации и чак тогава да се приеме от Министерския съвет и Народното събрание. Документът е далече от истинска стратегия и обсъждането му тепърва предстои.
- По какво този документ е по-различен от приеманите досега?
- Твърде малко се различава от предишните приети документи досега. В проекта за стратегията липсват политики за реализиране на концепцията за гъвкавост и сигурност на трудовия пазар. Не видях и как ще премахнем неграмотността и как ще се повишава квалификацията, въпросите за учене през целия живот при ромите в унисон с Лисабонската стратегия. В документа не е засегнат и един много важен въпрос - за модернизирането на социалноосигурителните системи за защита на ромското население - социално осигуряване и социално подпомагане. Защото сега повечето роми работят в сивата икономика и не плащат осигурителни вноски, следователно няма да имат и пенсионни права. Нормативната уредба на социалното подпомагане е направена така, че социалнослабите да останат по-дълго време в системата, вместо да се реализират на пазара на труда. Първата Рамкова програма за равноправно интегриране на ромите в българското общество като такава изпълни макар и в ограничена степен своето предназначение.
- Какво у нас се различава от останалите европейски страни по отношение на ромите?
- От 2002 г. предвид започналите преговори за пълноправно членство на България в ЕС се направи огромен напредък във всички области на управлението и на обществения живот, което търпи непрекъснато развитие в условията на вече пълноправно членство на страната ни в Европейския съюз. Резултат на този процес са множество ефективно действащи стратегически и оперативни документи, които са насочени към подобряването на жизнения стандарт на всички групи в обществото, включително и на ромите.
Интеграцията на ромите изисква последователна и навременна политика. В България първо институционално изоставаме в сравнение с другите държави и правителството не показва политическа воля за решаването проблемите на ромите. Например в Румъния, Македония, Чехия, Унгария и други европейски държави има изпълнителен орган към Министерския съвет или назначени министри по интеграционни въпроси. В България на национално ниво има само консултативни органи, които консултират Министерския съвет и министерствата и са сформирани избирателно от неправителствени организации. Докато правителството не показва политическата воля и не създава изпълнителен орган по интеграционни въпроси, няма да има положителни резултати по интеграция. Следва да се изпълняват ангажиментите по вече приетите приоритети като образование, здравеопазване, заетост, жилищна политика и да се координират действията между институциите по изпълнението на задачите. Трябва да бъдат ангажирани областните управи, общините и местните неправителствени ромски организации за изпълнението на националните документи. Общинските съвети и кметовете сега на добра воля работят по интеграционни въпроси, а трябва да се инициира промяна в законодателството и местните органи на власт да бъдат ангажирани в този процес. Следва да се привлекат и повече неправителствени организации, без да се влага политически отенък. Ако политиките по съответните приоритети в стратегията не са финансово обезпечени, нищо няма да се случи.
В периода 2005-2009 г. изградихме основата за прилагане на интегриран подход, който е съобразен с хоризонталния принцип за защита от дискриминация и гарантиране на равните възможности за всички. Утвърден бе и принципът за работа с гражданското общество, положени бяха усилия и за взаимодействие с гражданите и осигуряването им с информация на местно ниво чрез семинарната методическа дейност, но след 2009 г. не се работеше по приоритетите на десетилетието и липсваше координационен механизъм между институциите. И сега се реализират политики по интеграция, но само от неправителствения сектор по приоритетите на Десетилетието на ромското включване. Стратегическа цел на правителството и всички ангажирани институции да е именно повишаването на жизнения стандарт и благополучието на нуждаещите се български граждани чрез мерки за насърчаване на социалното включване. Това означава с подходящите средства да правим необходимото за изкореняване на бедността, за предотвратяване на дискриминацията, както и за преодоляване на социалната изолация на хората, които се намират в неравностойно положение. Всички граждани на България трябва да се ползват от равни права и ние сме длъжни да им предоставим тези условия и ако е необходимо, да насърчаваме този процес, за да могат всички да бъдат еднакво полезни за обществото ни. Много български граждани от ромски произход, които са завършили образование, имат необходимата квалификация, дори и езикова култура, но не могат да се реализират на пазара на труда именно поради негативната обществена нагласа, продиктувана от хора, които развиват антитези срещу ромското население и променят психологическото мислене на мнозинството. Влагат етнически и дискриминационен елемент при назначаването на работа от икономически субекти и държавни институции.
Основна грешка е, че липсва медийна политика за интеграция на ромското население. При повечето средства за масова информация има почти пълно игнориране на адекватни послания към мнозинството за подобряване статуса на ромите в България. Немислимо е да постигнем каквато и да е интеграция, ако, от една страна, имаме подозрителност и защитно "затваряне" от страна на ромите и недоверие, а, от друга - неприемане от страна на мнозинството.
- Тоест от средата на 2009 г. държавата не провежда политики за интеграция на ромите?
- Настоящето правителство през изминалия период доказаха своята неподготвеност към проблематиката по социалното включване и интеграционните въпроси на ромите и етническите малцинства. През последните месеци в управлението се забелязва липса на административен механизъм за координация и интегриран междуведомствен подход по политиките на социалното включване и интеграция. Прехвърлянето на дирекция "Етническа и демографска политика" от Министерския съвет към Министерството на труда и социалната политика и после нейното връщане пак в Министерския съвет е доказателство, че правителството показва некомпетентност и неподготвеност по тези въпроси. Не се извършва качествен мониторинг и координация на изпълнението на ангажиментите на държавата, защото няма разработени количествени и качествени индикатори за такъв мониторинг. А въпросът с интеграцията на ромите и етническите малцинства изисква все по-голямо внимание от страна на управляващите, независимо на какво ниво работят.
 

Освободено е ръководството на БЕХ

автор:Дума

visibility 370

Очакват 2% годишна инфлация

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 140

Купуваме по-скъпи телевизори на изплащане

автор:Дума

visibility 377

/ брой: 140

Новата COVID вълна вече е тук

автор:Дума

visibility 359

Италия въвежда зелени пропуски за ваксинирани

автор:Дума

visibility 317

Заев пожела на Албания успех по пътя към Евросъюза

автор:Дума

visibility 435

/ брой: 140

Варшава: Русия победи в спора за "Северен поток 2"

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 140

Последна въздишка

автор:Ина Михайлова

visibility 1541

/ брой: 140

Злодеите разстрелват поетите заради песните им

visibility 706

/ брой: 140

Федерализиране или разделяне на Украйна?

автор:Чавдар Добрев

visibility 505

/ брой: 140

Арогантност

автор:Деси Велева

visibility 474

/ брой: 140

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ