16 Юли 2025сряда05:07 ч.

Новите млади или "Форсиране на избора"

Националните есенни изложби в Пловдив живописват града до края на септември

/ брой: 212

автор:Пенка Калинкова

visibility 2491

"Форсиране на избора" е мотото на тазгодишните Национални есенни изложби в Стария град, които продължават до края на месеца. Изборът е на артдиректорката доц. Галина Лардева. Тя е избрала и поканила 10 млади художници на възраст от 25 до 40 години, спокойно можем да ги приемем за творци от едно поколение. Има родени, школувани и работещи в Пловдив, в София и на други места в Европа, неколцина са възпитаници на проф. Андрей Даниел, както и на други именити български художници. Изборът на тези художници според Галина Лардева, която е изкуствоведка, има за цел да наложи принципната равнопоставеност на класическите форми на изобразителното изкуство, като при това да се търси всеки израз на тяхното възможно обновление, да се набележат тенденциите на художествено развитие на ново поколение не само за себе си, нито пък за целите на противопоставянето спрямо други поколения, а в един съвременен и актуален контекст, в който са възможни условия за пълноценна комуникация. Сред десетте "нови млади", както също могат да бъдат наречени, преобладават живописците, но има и графици, скулптор, който се представя с инсталации и обекти, в случая промишлени опаковки. Това, което обединява десетте нови млади, е най-общо съвременната тема, изразена чрез подчертаното любопитство към урбанистиката, дизайна, интериорите и екстериорите, заобикалящите ни предмети от съвременния бит. То е много определящо при пловдивчанина Димитър Генчев, живеещ и работещ в Амстердам. "Гараж", "Варел", "На покрива" са като съвременни илюстрации към "Жерминал" на Зола - един натурализъм, една инструментална, доминирана от желязото среда. Веществен и въздействащ е авторът и с изобразяването на стъклени и порцеланови предмети.

Картина от "Златната серия" на Калия Калъчева


Калия Калъчева, възпитаничка на проф. Андрей Даниел, се представя със "златна" серия. Тя е в своята "златна" възраст - има картина с това име "Golden age", на 27 г. е,  и тук "играта" със "златните" неща е по линия на обекти на изображение - небостъргачи, стълбища, подлези, метрополитен, железопътни линии, и на средства за изображение - използването, играта на "златната" боя чрез вписването й в различни цветови комбинации.
Ученичка на Андрей Даниел е и Елеонора Друмева - също много интересна художничка. В нейната експозиция прави силно впечатление "Работя за просветлението" - много подробно изобразен магазин за осветителни тела, работен кът с лаптоп и в перспектива движещ се покрай витрината на магазина човек. Три плана има този мизансцен и усещането за театралност е пълно. Може да се забележи и четвърти план - на самия екран на лаптопа е запечатана картина на Брьогел. Така че "просветлението" е и просвещение, по много линии, чрез различни средства. В "Не бързаме за никъде" се чувства иронично намигане към пасторала - голф игрището е в съседство със зарязан строеж, серията "Долче вита" показва живота отвън през прозрачността на червена завеса и през телена ограда. Александър Петков е също възпитаник на проф. Андрей Даниел, живее и работи в София и Мюнхен. Изложбата му има силно автобиографичен привкус, подчертан и от заглавия в "аз" - форма. Неговият личен свят е много веществен, пространствата са наситени с актуални предмети на бита - лаптоп, библиотечка, тренажор, диван... "За 80 минути около света" - наистина това може да се случи с помощта на лаптоп и фейсбук. 
Двама графици, представени в Националните есенни изложби в Пловдив, са свързани с града на хълмовете. Зина Неделчева е родена, живее и работи в Пловдив. А Любомир Кръстев е русенец, завършил и преподаващ в АМТИИ - Пловдив. Неделчева е чудесна рисувачка - нейните обекти са истински "Ноеви" ковчези, макар че по-скоро свързани с летенето. Любимите й персонажи са маскирани със заешки уши, слонски хоботи. Тези паноптикуми на хора, животни, птици и риби напомнят стълпотворенията на Йеронимус Бош и на Брьогел. Любомир Кръстев също е омаян изследовател на съвременното - решетки, железа, един постпромишлен свят, който е много изкусителен за графично интерпретиране. Текстурите му са различни и това допълнително насища творбите при цялата им статика и монохроматичност с динамика и разнообразие. Пловдивчанка е и Лора Пармакова - дръзка млада художничка, която използва различни изразни средства. Тук тя участва с пластични пространствени решения, нейните изящни "пируети" прорязват красиво дворното пространство на къщата "Хиндлиян". Графичните листове на Дарина Пеева в сводестата зала на Балабановата къща от серията "Външни интервенции" също се родеят със съвременната постиндустриална епоха. Консуматорското общество намира израз и образ и в нагънатите, смачкани опаковки и хартийки на скулптора Стоян Дечев, възпитаник на проф. Крум Дамянов. Сериите "За еднократна употреба" и "Колекция хартийки" имат своя естествен завършек в светещата ефектно кофа за боклук. Малко встрани от тези "игри" с урбанистиката и характеристиките на съвременността е чистата живопис на Нина Русева, ученичка на академик Светлин Русев. Нейните "айсберги" са живописно сочни, ярко експресивни и весели. Първата среща с тази млада генерация е интригуваща въображението и надеждите ни. Очакваме следващите им изяви.
 

Правителството с нови мерки срещу спекулата

автор:Дума

visibility 1649

/ брой: 128

Прасковите ще стигат 8 лева за килограм изкупна цена

автор:Дума

visibility 2145

/ брой: 128

До софийското летище вече има денонощен транспорт

автор:Дума

visibility 1576

/ брой: 128

Франция ще удвои бюджета за отбрана

автор:Дума

visibility 2045

/ брой: 128

Протест спря кораб с оръжие за Израел

автор:Дума

visibility 1837

/ брой: 128

Сблъсъци между мигранти и испанци

автор:Дума

visibility 1861

/ брой: 128

Френски затворник избяга, скрит в багажа на съкилийник

автор:Дума

visibility 1374

/ брой: 128

Скъпооо

автор:Аида Ованес

visibility 1821

/ брой: 128

Тъмни векове

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1720

/ брой: 128

Спортът ни не е умрял

автор:Владимир Николов

visibility 1772

/ брой: 128

Тихото задлъжняване на българските домакинства

visibility 2058

/ брой: 128

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ