17 Ноември 2019неделя17:53 ч.

Велосипеди

От "Паяка" на Гено Арабаджията до болида "Варна" на Георги Георгиев

Български художник, специализирал се в изработването на футуристични велосипеди, създаде най-бързия болид в света - той вдига скорост от 133,28 км в час

/ брой: 133

автор:Киро М. Иванов

visibility 3312

Първият български велосипед, известен като "Паяка", е създаден от Гено Стоянов-Арабаджията (1861-1947) - майстор-колар от Нова Загора, точно преди 135 години. Велосипедът-бицикъл е изработен изцяло от дърво с лагерни втулки на осите. Дървените педали са монтирани на предното голямо колело, отзад има стъпало-багажник, а спирачката е под седалката. Разказват, че една снимка на италиански колоездачи, гостували в България, е провокирала изобретателя ни, който се решил да го измайстори на тезгяха в наследената от баща си работилница.
От пожълтелите страници на вестниците научаваме още, че 20-годишният уста Гено обичал да яхва "щуротията си" и да обикаля по селата на Новозагорската околия, стигал до Сливен и Твърдица. Демонстрация на таланта му била и дрезината, с която кръстосвал през 1912 г. улиците на Нова Загора, преди да се появят първите автомобили.
По време на Балканската война петдесетгодишният Гено Арабаджията отишъл доброволец и като обущар правел за войниците обувки с дървени подметки. В края на живота си първият колоездач на България бил пазач на колодрума в родния си град...
Оригиналът на първия български велосипед - "Паяка" на уста Гено Арабаджията, се съхранява в Историческия музей на Нова Загора. А двете копия, дело на художника Христо Минчев-Стонса, са изложени в Националния политехнически музей и в Музея на спорта в София.
Според наскоро починалия историк на науката и техниката в България доц. д-р инж. Младен Цонев, "...осъществяването на самата конструкция с чисто домашни "коларски" похвати е техническо творчество в най-висша степен, още повече когато това се извършва далеч от европейските работилници". 
През 2007 г. излезе от печат книгата "Хомо луденс и апатията", подготвена от внука на уста Гено - Евгений, в която той възкресява спомена за знаменития си дядо и неговото изобретение. От тефтери-дневници на дядо си театралният режисьор е извлякъл ценни мисли, които и днес не са загубили своята актуалност:

х Работи със сърце, продавай с цена!

х Посади, тогаз умри!

х Имало е религия, имало е почит, имало е срам. Днес това го няма.

х Къде остана песента "Не щеме ний богатства, не щеме ний пари"? Потъпкано остана това обещание. Ние, българите, сега живеем в робство, в най-голяма скъпотия и омраза помежду си. На богатия и петелът му снася яйца. Каквото беше в България под турско, и сега е същото. Боже, вразуми управляващите ни и да напредне България!
Не е за вярване, но български художник, и то завършил Художествената академия в Белград, е изобретил най-бързия велосипед - "Варна". И то не в родния му град Варна, а в малка работилница на остров Габриола, близо до Ванкувър. Името на българина е Георги Георгиев. През 70-те години на миналия век той емигрирал в Канада и започнал "...да интегрира любовта към изкуството и скулптурата" със създаването на футуристични велосипеди. Всеки от тях носи името на родния му град: "Варна Мефисто", "Варна Диабло" и "Варна Темпест".
Болидът "Варна", като всеки велосипед, е с педали, скорости и гуми. Корпусът му е изработен от карбон и кевлар. Кабината за състезателя е тясна, но позволява свободно движение на краката. Колелата са дискови, изключително тънки, от въглеродна сплав. Дизайнът е направен без математически изчисления и без компютърен анализ. Оказало се, че художникът ни бил с уникални инженерни инстинкти за взаимодействието на формите при съпротивление от високи скорости.  
Учени от университета "Бритиш Кълъмбия" във Ванкувър провели изпитания на болида в специален аеродинамичен тунел и обявили своето заключение: "Варна" е най-съвършената аеродинамична форма, създадена от човека!
Не от вчера, а от първата година на новия век, всяка есен в Батъл Маунтин, Невада, на Магистрала 305 - най-дългото и равно, без никакви завой шосе в Северна Америка, се събират най-бързите хора на Земята, хора, които въртят педалите в странни футуристични возила, развиващи неподозирани скорости. Между тях особено изпъква българинът Георги Георгиев със своя болид "Варна" - ненадминатият рекордьор за най-бързо превозно средство, задвижвано от човек!
Велоболидът прилича повече на торпедо, но се управлява от жив човек - канадеца Сам Уитингъм, бивш пистов колоездач в националния отбор на Канада. От 1999 г. до днес тандемът Георгиев-Уитингъм е абсолютен първенец в престижните състезания в пустинята Невада. Невъобразимата скорост с колело от 133,28 км/час е била постигната с "Варна Темпест" през 2009 г.!
Трябва да се знае: скоростта при велосипедистите се измерва в рамките на 200 метра, след летящ старт и засилване от няколко километра.
А сега да си представим българина на път за поредното състезание: с помощта на пилота Сам Уитингам Георги товари болида в собствения си пикап, сменя два ферибота и кара 16 часа до мястото на старта... Не знаем каква завист изпитват чужденците след всяка спечелена битка от българина, но варненци се отсрамиха миналото лято - Георги Георгиев бе обявен за почетен гражданин на Варна!
Във видеообръщението си към своите съграждани изобретателят благодари за оказаната му висока чест:
"Градът е толкова дълбоко вплетен в мен, че аз всъщност никога не съм си тръгвал и нося Варна винаги дълбоко в моето сърце, където и да се намирам по света. Истината е, че винаги ще бъда във Варна и тя винаги ще бъде в мен".

 

Какво знаем и не знаем за "бързите крака"

За прародител на колелото се смята валякът.
Най-старото превозно средство, на възраст 5500 г., е намерено в Месопотамия. В земите на днешна България също е открито колело (според радиоактивния анализ то e на 5830 години при възможна грешка от 150 години повече или по-малко!)
В тетрадките на Леонардо да Винчи съществува рисунка на велосипед от 1493 г.
За "баща" на велосипеда историците приемат немския изобретател барон Карл Фридрих Драйз фон Зауербон.
 В 1839 г. ковачът от Дъмфрис, Шотландия, Къркпатрик Макмилан изработил за себе си велосипед - дървена рамка със седалка и две колела, като двата педала били прикрепени чрез колянообразни ръчки към задното колело.
В 1861 г. Ернст и Пиер Мишо, майстори на карети в Париж, разположили педалите на оста на предното колело, които се въртели непрекъснато, вместо да се движат само напред-назад.
От началото на 1868 г. спортни клубове започнали да организират колоездачни състезания в Европа, да издават и списание "Велосипед". У нас по време на Пловдивското изложение през 1892 г. били проведени първите междуградски състезания. Вестник "Български колоездач" започнал да излиза през 1898 г. Година по-късно в София открили и колодрум...
През 1880 г. бил измайсторен изцяло метален велосипед "Ариел", произведен от "Ковънтри машийн". Същата година било представено и колесно средство с верижно задвижване - велосипед с еднакви колела и зъбно-верижна предавка, задвижвана чрез въртящи се педали.
В България за пръв път се появил велосипед, когато чужденец го внесъл в страната, за да го кара тук. Това великолепно чудо, наричано "бързите крака", струвало 15 златни наполеона. Първият ни велосипедист бил г-н Митович...
Първият български велосипед с еднакви колела е изработен в началото на ХХ век от Ганьо Маринов Кондов - майстор-дърводелец от с. Старо Оряхово, Варненско. Велосипедът бил направен от дърво - само веригата била метална. Нямал гуми - колелата му били обвити с тънки пръчки...


Кой е талантливият българин

Малцина от читателите навярно знаят, че българската общност в Канада издава свой вестник "Пламък". Любопитно за нас е съобщението в него за изобретението на родения във Варна скулптор Георги Георгиев. На цели две страници в един от броевете от м.г. Иво Иванов от Канзас разказва за срещите си с българина.
- Георги не е физик - разказва авторът в очерка "Приказка за вятъра" - няма математически познания за геометрията на формите, не се интересува от формули и цифри и не е запознат с коефициентите на триене или съпротивление на въздуха.
- Просто следвам интуицията си - каза ми Георги. - Моите форми не идват от учебниците и от компютрите. Нещо невидимо, нещо дълбоко вътрешно ми подсказва как трябва да работя.
Всяка заварка, всяка сглобка и елемент са направени от Георги в собствения му гараж-работилница. Българинът отказва корпоративно спонсорство по философски причини и се самофинансира - при това с огромно усилие.
На въпроса ми как създава шедьоврите си, Георги вдига рамене.
- Нямам представа. Нещо отвъд мен, някакъв необясним, вътрешен усет дърпа конците. Може да е късмет, а може би просто е предназначение и интуиция. Нека ти кажа още нещо: Ако всеки на тази планета реши един ден да върши това, за което най-много го бива, целият свят ще се промени към по-добро. Много е важно човек да не пропилява таланта и живота си напразно.
Като подчертава новия световен рекорд на Георги Георгиев от 132,5 км/час и първата награда "Децимах" (за скорост над 82 мили = 131,97 км/час или една десета от скоростта на звука!), авторът ни връща в града, където е роден изобретателят. Слънчевата Варна не го е забравила - тя почита таланта на достойния мъж!
Нима могат да изчезнат от паметта щастливите детски години? - пита се изобретателят и разказва за читателите: 
- Спомням си как като дете направих серия от аеродинамични модели на свръхзвукови самолети, вдъхновени от ТУ-144... Клубът по аеронавтика във Варна бе толкова впечатлен, че ги сложи на витрината. Години по-късно забелязах същите форми, които аз бях направил инстинктивно, в моделите, разработени от "Боинг" и НАСА...


Кой на велосипед, кой на кон, но всички вдъхновени и щастливи


Изобретателят уста Гено Арабаджията с неговото творение и с 3-годишния му внук Евгений Генов, по-сетне автор на книгата "Хомо луденс и апатията", в която възкресява спомена за знаменития си дядо

Георги Георгиев и пилотът Сам Уитингъм

"Варна" на пистата

Основната конструкция

Машината прилича по-скоро на куршум на колела, отколкото на обикновен велосипед. За изработването й са използвани карбон и кевлар

Пилотът е затворен като в малка подводница и разчита само на мускулната сила на краката си

Компанията на Георгиев произвежда и велосипеди за инвалиди, и велосипеди за трудно подвижни хора

Георги Георгиев

Цените на храните тръгнаха нагоре

автор:Дума

visibility 117

БНБ не допуска отрицателни лихви по депозити на гражданите

автор:Дума

visibility 502

/ брой: 220

Бизнесът очаква 10 на сто по-малко инвестиции

автор:Дума

visibility 233

/ брой: 220

Промени за имигрантите след Брекзит

автор:Дума

visibility 77

Украйна си връща 3 бойни кораба

автор:Дума

visibility 81

Парламентарни избори в Беларус

автор:Дума

visibility 67

Пицомани

автор:Евгени Гаврилов

visibility 511

/ брой: 220

Ако...

автор:Лозан Такев

visibility 439

/ брой: 220

Каракачанов иска, ГЕРБ и ВМРО не дават

visibility 771

/ брой: 220

Двама чужденци създават... най-българската картина

автор:Петра Ташева

visibility 377

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ