Пак променят изпитите след седми клас
Поредна промяна в изпитите след седми клас предвиждат от МОН. Така наречените интегрирани тестове трябва да са факт през учебната 2022/2023 година. Идеята е те да включват въпроси не само от български език, литература и математика, а по повече предмети. Това обяви просветният министър Красимир Вълчев. В изпита по БЕЛ ще се включат и въпроси от обществените науки като история и география, а в теста по математика ще се провевярат и знанията по биология, химия и физика. Промяната трябва да влезе в сила при изпитите на децата, които догодина ще са пети клас.
Мотивите на МОН са, че българският език и литературата, както и математиката са базови дисциплини, но не са достатъчни. Министър Вълчев добави, че въвеждането на интегрираните тестове след 3 години „дава възможност за апробирането на различни модели за тестовете, а от друга страна, "системата да е подготвена за промяната".
Образователното министерство има намерение да вдигне и прага за тройка на матурите. В момента държавните зрелостни изпити се смятат за издържани, ако учениците са успели да натрупат 23 от 100 възможни точки. Предвижда се след две години прагът за тройка да е 30 точки при максимум от 100 точки. Аргументът е, че сега критериите за минаване на матурите са занижени, а 23 точки реално се равняват на оценка под среден 3.00.
Предвиждат се и промени в учебните планове за прогимназиалните класове. Така например ще се увеличат часовете по математика с по половин учебен час на година. На практика това означава един час повече математика през единия учебен срок. Целта е да има повече време за затвърждаване на материала, тъй като в момента се налагало учителите да препускат по темите. Според образователния министър това демотивира учениците и те трупат дефицити. По география също ще има увеличение на часовете.
Вълчев каза още, че Според него планираните промени в учебните планове в прогимназиалните класове включват отпадане на излишна фактология, "която изисква заучаване и не е свързана с придобиването на умения и даже пречи". Министърът уточни, че няма да се предлага отпадане на теми, които се учат в момента, а само на определени понятия.
Учениците от V до VII клас ще изучават и нов предмет "Дигитални технологии и креативност". Целта е да се надградят знанията по компютърно моделиране, което се изучава до IV клас. Новият предмет ще замести "Информационни технологии" и за него ще бъде отделен половин учебен час повече на година в сравнение с настоящия предмет.
Стана ясно, че предметът „Околен свят“, който се изучава от първи до четвърти клас вече ще носи старото си наименование „Родинознание“. Но това няма да доведе до промени в учебните планове.
Предстои обществено обсъждане на анонсираните изменения, които трябва да станат факт след промени в нормативни актове на министерството.