29 Март 2024петък18:00 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Печатница или перачница

Местните избори и страховете на властта от недоволство провалиха старта на тол системата

/ брой: 160

автор:Евгени Гаврилов

visibility 2027

Масово назначаваш хора, както стана за електронните винетки, монтираш рамки, създаваш център за наблюдение и контрол, и печатницата за пари (по думите Му) е готова. Нещата с изграждането на тол системата обаче не се оказаха толкова прости. Хроничната управленска недостатъчност на сегашната власт се видя още в началото на тази година при въвеждането на електронните винетки, които трябваше да станат част и от електронното управление в страната. У нас съществува, поне на хартия, стратегия за неговото развитие и пътна карта към нея, която  би следвало да ръководи въвеждането на отделните електронни услуги, предлагани от администрацията. 

Разминаване

Събитията през последната половин година показаха, че между стратегията и действителността няма нищо общо. Резултатът е логичен, вместо подобряване на услугите - постоянни скандали. А тол системата е жизненоважна за това управление. Не само да Му лъска егото и имиджа, но и да осигурява приходи. Фактите обаче показват, че тя от печатница много лесно може да се превърне в перачница на пари. В момента провалът се очертава да бъде още по-мащабен от досегашните. Първият факт, който го очерта, е отлагането на старта на тол системата за ТИР-овете от 16 август за началото на март следващата година. Тогава, вероятно, ще са тестовете, но реалното влизане в сила на системата ще бъде още по-късно. Кога точно все още не е ясно, въпреки че управляващото мнозинство промени закона и наложи това да стане от 1 март.

Причини

Истинската причина за поредното отлагане на въвеждането на тол системата е политическа - местните избори през есента и вълненията на ДПС. Партията на Ахмед Доган се притеснява за местните превозвачи в малките населени места, разнасящи хляба, става ясно от думите на Танер Али, депутат от ДПС. "Проблемът е политически - да е тихо, спокойно, за да няма шум в системата до местния вот", твърди Дора Янкова от БСП. Разбира се, може да се окаже, че и този срок не е окончателен. Защото никой в тази държава не знае все още двете основни неща - колко точно пътища ще обхваща тази система и каква ще е таксата за преминаване на тежкотоварни автомобили. В момента текат тежки преговори с превозвачите по тези теми.  

На последното си заседание през юли правителството неочаквано отпусна близо 90 млн. лв. на "печатницата". Според официалното съобщение на правителствения пресцентър парите ще отидат за финансиране на дейността на специализираното звено "Национално тол управление", което ще действа като приходна агенция, по думите на председателя на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Георги Терзийски. Няма информация за какво точно ще бъдат похарчени допълнителните до 89 998 200 лева, които влизат в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В същото време членът на директорския борд на АПИ и доскорошен шеф на Националното тол управление Олег Асенов твърди, че това управление не тежи на бюджета и се издържа от наложените санкции. Издръжката на тол полицията изобщо не тежи на бюджета и годишно излиза между 7 млн. лв. и 10 млн. лв. Месечните разходи за заплата на назначените към момента 629 служители са 617 хил. лв., каза тогава проф. Асенов.

Извън строя

Друга вероятност е скоростно отпуснатите 90 млн. лв. да са необходими за внедряването на системите, с които ще се засичат автомобилите. Тяхното изграждане обаче по договор трябва да бъде поето от изпълнителя по изграждането на тол системата - обединение от фирми, свързани с австрийската "Капш". Там вече са платени 180 млн. лв., каквато е стойността на договора.

Той предвижда "Капш" да монтира 100 нови портални рамки, които са оборудвани с камери, лазерни скенери и WIM система ("кантар" в асфалта). Освен това трябва да се преоборудват 195 съществуващи рамки по пътищата, които бяха поставени преди няколко години, за да мерят трафика. Не е ясно обаче колко от тях са все още в строя, защото се оказа, че не всички от тях отговарят на изискванията за ветроустойчивост и натоварване. Освен това при съвместната проверка с АПИ на рамките е установено, че част от тях нямат електрическо захранване, а други вече са корозирали. Рамките бяха поставени преди четири-пет години с евросредства през миналия програмен период. "Капш" все още не са монтирали и нито един от 100-те "пътни кантара", както заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков нарича weigh-in-motion системата за претегляне на автомобилите в движение. 

Кантари

Т.нар. "кантари" са съоръжения, които се вграждат в асфалта. За да са точни, е необходимо да се преасфалтира около 50 м преди тях и 50 след тях. Преасфалтирането се прави, защото асфалтът трябва да е без неравности, за да са точни измерванията. Образно казано, едни килограми ще отчете кантара, ако скочиш върху него от дупка, и други, ако преминеш плавно през него. Цената на един кантар е 40 000 евро. Монтажът им изисква затваряне на пътни участъци и строително-монтажни дейности, както и организации на движението и електрозахранване, за което е необходимо поне около месец. Към момента все още не е монтирана и нито една от стоте метеорологични станции и стоте лазерни скенера. Освен това "пътните кантари" много трудно ще бъдат поставени при настъпващите след няколко месеца зимни условия. Просто техните сензори са изключително чувствителни и налагат изискването 50 метра преди и след "кантара" пътят да бъде абсолютно равен, за да е точно замерването. Това най-вероятно ще е причина за преасфалтиране на някои участъци. Така че работата за вършене е прекалено много и затова не се знае дали "печатницата за пари" ще тръгне и на 1 март. 

Антилогика

Обхватът на тол системата няма да е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол такси. Това са някои от евентуалните промени, които ще се случат, стана ясно след първата среща на т.нар. Обществен консултативен съвет по тол системата. Негов председател е регионалният зам.-министър (който беше понижен от министър след катастрофата край Своге миналата година) Николай Нанков.

Колкото повече се движи камионът по пътищата, толкова по-ниска тол такса ще се плаща. Това е новото, за което се разбраха превозвачите и управляващите покрай преговорите за тарифите. Това е  противно на логиката, която години наред управляващите обясняваха за въвеждането на тол таксите - колкото повече рушиш пътя и замърсяваш околната среда, толкова повече плащаш. Превозвачите предлагат автомобилите над 3.5 тона, които имат изминати над 10 000 километра на месец, да получат отстъпка от 30% при плащането на тол таксата. При изминати над 7500 километра отстъпката да бъде 20%, а при над 5000 км - 10%. И заместник-министърът на регионалното развитие Николай Нанков се съгласи. Това е второ отстъпление на държавата пред бизнеса за тол таксата. Преди това под натиска на превозвачите беше намален обхватът на платените пътища от 10 800 км на 5900 км. Това съответно доведе до прогнозирано намаление на приходите от "печатницата". Засега държавата все още не е отстъпила пред искането на бизнеса за намаляването на тол таксата за километър. Превозвачи предлагат тестова тарифа от 12-14 ст./км за тежкотоварни автомобили над 12 т от категория Евро VI. Правителството обаче засега иска по-висока цена от 20-23 ст./км за камион над 12 тона категория Евро VI.

Автобусните превозвачи, сключили договори с общините, имали "социална функция" и затова няма да плащат тол такси. Основна причина е, че имат договори за няколко години, като там няма как да има смяна на цените. Това вероятно включва и автобусните линии между големите градове. Автобусите за екскурзии, работници и ученици обаче ще дължат такси.

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ