Плевнелиев се спазарил за "Хемус" и четири скоростни пътя
Парите могат да дойдат от бъдещи европейски фондове за България, обясни министърът
/ брой: 87
Техническите преговори на ЕК с държавите-членки на ЕС за актуализираната, нова трансевропейска пътна мрежа приключиха. С това се похвали вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. "За България това бяха успешно проведени и приключени преговори", а резултатът е, че автомагистрала "Хемус" и четири скоростни пътя: Русе-Шумен, Варна-Дуранкулак, Пловдив-Асеновград-Рудозем и Дупница-Ихтиман ще са част от разширената пътна мрежа.
"Изпратих Плевнелиев на всяка цена да договори "Хемус", а той се е върна с одобрението от ЕК за още четири скоростни пътя", не можа да сдържи възторга си премиерът.
С успешните преговори кабинетът щял да икономиса на данъкоплатците минимум 2 млрд. евро, подчерта министърът. По бюджет магистралата и четирите пътя стрували 2,5 млрд. евро, но досега трябвало да се финансират от националния бюджет, понеже не били част от трансевропейската пътна мрежа. Тези проекти вече получили "европейската си перспектива и 80% от парите за тях биха могли да дойдат по линия на бъдещите европейски фондове за България", обясни Плевнелиев.
До края на юни ЕК ще даде окончателното си политическо решение за одобряването на разширената трансевропейска пътна мрежа, каза строителният министър и пак подчерта, че 7 магистрали и 4 скоростни пътя у нас са част от трансевропейската пътна мрежа.
"В европейски план се говори да се намалят магистралите, а у нас още няма магистрала, която да стига от столицата до крайна точка", каза Борисов, в чието присъствие Плевнелиев съобщи "радостните новини". Премиерът показа на картата на България неизградените, но включени в трансевропейската пътна мрежа нови участъци и с апломб заключи, че те "са от изключително значение за страната". Там, където има магистрали, бизнесът винаги идва и инвестира в тези региони, натърти Борисов. "Със строителството на магистрали идват и съпътстващите екстри - такси, хотели, мотели, кафета, бензиностанции", уточни премиерът. "Огромни усилия се положиха, ще продължат да се работят проекти и апликационните форми по най-бързия начин да се правят", обърна се премиерът към строителния министър.
За Страстната седмица се планира проверката на "Тракия", се разбра от официалния брифинг в МРРБ. Да инспектират автомагистралата и да вземат проби за качеството на строителните материали щели да бъдат поканени медии, експерти и представители на опозицията. Според Плевнелиев становището на всички експерти било, че магистрала "Тракия" се изгражда в график и отговаря на всички стандарти и на техническата спецификация. "116 км в момента се строят, където ни кажете, там отиваме, спираме, взимаме проби, дават се на независими лаборатории и три седмици чакаме резултатите", обеща министърът.
Построяването на скоростен двоен път Добрич- Варна да бъде включено в приоритетите на националната програма за развитие на пътната инфраструктура в периода до 2020 г. Около тази идея се обединиха вчера представители на осемте общини на Добричка област, участвали в заседанието на Областния съвет за развитие в Добрич. Те подчертаха ролята на Добрич като свързващо звено между Варна и румънския град Констанца, пристанищни точки, откъдето минават важни транспортни връзки.