20 Февруари 2020четвъртък20:24 ч.

ПОДБОР, КОЙТО РЕСПЕКТИРА

Богата и разнообразна в тематично и жанрово отношение програма поднася 28-ото издание на "Киномания"

/ брой: 275

автор:Олга Маркова

visibility 1392

Още щом хвърлих поглед на заглавията, включени в богатата и твърде разнообразна в тематично и жанрово отношение програма на тазгодишната "Киномания", се убедих, че до 30 ноември залите ще бъдат пълни, както със специалисти, така и с любители на седмото изкуство. От селекционираните в нея 57 филма едва 11 ще бъдат разпространени по нашите екрани. И ако си позволявам да оценявам събитието преди неговия финал, то е тъй като значителна част от тези произведения вече съм гледала на международни форуми, които са ги удостоили с престижни награди. В преобладаващата си част те доказват активната гражданска позиция на техните автори към парливите проблеми на днешното глобално общество в личен и в социален план, преди всичко - към бедността и корупцията ("Измет", реализиран от английския режисьор Стивън Долдри, по романа "Сметището" на Анди Мълиган, който наскоро бе удостоен с голямата награда на фестивала в Рим; "Човешкият капитал", където с изключително интересен структурообразуващ художествен похват авторът на "Най-красивото нещо" Паоло Вирдзи разкрива смъртта на случаен човек през съдбите на герои от две семейства, свързани с трагедията, акцентирайки върху различната стойност на човешкия живот при различните социални слоеве в днешна Италия; "Мангелхорн" на Дейвид Грийн, който с горчив хумор и мрачна проницателност открива нови страни от многократно доказания талант на Ал Пачино, постигащ една от най-силните си актьорски интерпретации); както и към загубата на етични ориентири и духовни ценности в съвременния свят ("Чуждо тяло" на Кшищоф Зануси). Всъщност тази позиция - отговорната роля на твореца в изключително усложнената атмосфера на днешното общество - е синтезирана умело в плаката на Теодор Ушев, който рязко се откроява сред компютърните плакати, шестващи из софийските улици, с реклами на какво ли не...
И тъй като все още вярваме в силата на изкуството, а на тази "Киномания" то категорично преобладава, ще си позволя да отбележа двете си пристрастия: "Белите нощи на пощальона Алексей Тряпицин" на Андрей Кончаловски и "Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството" на най-яркия за мен представител на съвременното ново мексиканско поколение режисьори Алехандро Гонсалес Иняриту. Обърнете внимание на заглавията на двата филма - едновременно концептуални и крилати! Ето как Големите в изкуството дефинират посланието си, т.е. онова, което искат да ни кажат от екрана. Крайно време е да се поучим от тях.
След известно лутане в територията и техническите възможности на съвременното кино ("Лешникотрошачката 3D" бе първата му кинотворба, заснета по новия технически начин и оценена от критиката като прекалено мрачна), с новото си произведение, което пристигна от Венецианския фестивал, авторът на безсмъртната "Сибириада" отново намери същността си с трактовката на темата за руската провинция и нейните обитатели. Провинция, в която местният пощальон олицетворява и властта, и социалните служби - той е единствената връзка на селяните със света. Те могат да достигнат континента само ако прекосят езерото с лодка. Но когато ненадейно открадват моторницата, героят вече не е в състояние да доставя пощата - факт, който преобръща както неговото, така и битието на съселяните му. "Този филм е моят опит да огледам обкръжаващия ни свят с очите на новородено дете, да се опитам да проуча живота, без да бързам занякъде и за някого - твърди режисьорът. -  Съзерцанието е състояние, в което човек успява да усети сливането си в Вселената..." С тази чудесна история и вплетените в нея персонажи Кончаловски, който преди години като кинематографист разочарова Холивуд, отново показва скритите си резерви и умение да изследва живота деликатно, човеколюбиво, проникновено. Не толкова деликатно, но със същата категоричност и емоционална сила в "Бърдмен..." Иняриту разкрива трагикомичния хаос зад кулисите на изкуството, виртуозно показан на екрана от Фелини през Олтман до Боб Фос. С чудесен актьорски екип, включващ имена като Майкъл Кийтън в главната и най-добрата в кариерата му досега роля - на залязлата холивудска екшън звезда Рикан Томсън, Зак Галифанакис, Едуард Нортън, Ема Стоун, Наоми Уотс, той безмилостно внушава цената на риска при опита да се докажеш като актьор на Бродуей. А всеки сам да отсъди струва ли си това мъчително жонглиране между някогашната любовница, ужасения адвокат, главната актриса с колебаеща се позиция, прекалено уверения, влюбен в себе си партньор - доказана звезда, огорчената бивша съпруга и собствената дъщеря, която никога не спестява истината. Сложен кръговрат от образи и взаимоотношения. Режисьорът майсторски оркестрира комплицирания сценарий, силно повлиян от Пирандело, безспорно с помощта на новаторската операторска работа на Емануел Лубецки, удостоен миналата година с "Оскар" за "Гравитация".
 Друга отличителна черта на тазгодишната "Киномания" е специалната почит към взаимоотношението филмово изкуство-литература. И трите екранизации, предложени на вниманието на нашите зрители: "Госпожица Юлия" (копродукция на Норвегия, Великобритания, Ирландия и Франция) на Лив Улман, по едноименната пиеса на Аугуст Стриндберг, с Джесика Частейн, Колин Фарел и Саманта Мортън; "Принизяването" (САЩ) на Бари Левинсън, по романа на Филип Рот, където Ал Пачино е в стихията си, и "Стогодишният старец, който скочи през прозореца и изчезна" (Швеция) на Феликс Хернгрен, по романа на Юнас Юнасон - будят уважение с кинематографичното си старание да съхранят на екрана богатството от образи и идеи на твърде значимите словесни първоизточници.
 Специално и отделно внимание заслужава четвъртото издание на Фестивала на френския филм, който се вписа в цялостната панорама с десет нови произведения. За най-виртуозното сред тях - уникалния дебют на Гийом Галиен в територията на дефицитния днес комедиен жанр "Момчета и Гийом, заповядайте на масата!" изказах възторга си в статия, публикувана в ДУМА на 30 април т.г., непосредствено след завръщането ми от Истанбулския фестивал, където бях член на журито на ФИПРЕССИ. Всички колеги там бяхме очаровани от крилатия артистизъм, остроумните ситуации и позитивната енергия, бликащи на екрана. Експресивно адаптираното "one man stage show" на изключителния талант Гийом Галиен от "Комеди франсез" показва високата класа на този световноизвестен театър. Удивителен е фактът, че в екранната си изява младият актьор не внася и капка театралност! Тази буйна автобиографична комедия, проследяваща историята на един актьор, който решава да ревизира своята сексуалност в юношеските си години, въпреки че никога не е преставал да обича жените, задълго ще се запомни!
Радвам се, че фестивалът бе открит с "Потъването на Созопол" на Костадин Бонев, по романа на Ина Вълчанова, удостоен със "Златна роза" за сценария, както и за изпълнението на главната женска роля от Снежина Петрова. Във време като днешното, когато никой не поема вина за срутването на държавата ни, темата на тази творба звучи особено актуално. "Във филма става дума за нашето живеене, за нашите вини, за ударите, нанасяни от нас върху хората, които обичаме" - твърди режисьорът. На фона на най-новата световна кинопродукция българският филм заслужено изтръгна адмирациите на публиката. Другите наши произведения, включени в програмата на "Киномания" като специални прожекции, бяха документални: "Чуй" (76 минути) на Диана Иванова за историята на радио "Свободна Европа", смятано за един от най-опасните врагове на комунистическа България; "Портрет на една дама - филм за Татяна Лолова" (80 мин.) на Ема Константинова и Георги Тошев, с който се чества в кино "Люмиер" 80-ата годишнина на реалната българска звезда на сцената и на екрана; "Гражданинът Кино" (81 мин.) на Коста Биков за вечно "живата енциклопедия" на световното екранно изкуство Тодор Андрейков, вдъхновил толкова свои последователи (сред които - и мен); "Париж на Богдана Карадочева (45 мин.) на същите автори и "АББА Р.S." (80 мин.) на Георги Тошев и Явор Веселинов за една обикновена среща на необикновени таланти, изградили с много труд най-известната поп група в света.


"Белите нощи на пощальона Алексей Тряпицин" - реж. Андрей Кончаловски

"Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството" - реж. Алехандро Гонсалес Иняриту

"Момчета и Гийом, заповядайте на масата!"
Снимки "Киномания"
 

Румен Радев: Управляващите да се замислят

автор:Павлета Давидова

visibility 45

/ брой: 36

БАС в София: Спрете Луковмарш!

автор:Велиана Христова

visibility 44

/ брой: 36

Фандъкова забавила с година решението за винетките

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 36

Властта отложи влизането в чакалнята за еврото

автор:Дума

visibility 60

/ брой: 36

Харчим 3 пъти повече за почивка в чужбина

автор:Дума

visibility 37

/ брой: 36

ГЕРБ променя нелегално данъци и акцизи

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 36

Германски неонацист уби деветима мигранти

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 36

Евролидерите обсъждат бюджета на ЕС

автор:Дума

visibility 38

/ брой: 36

Дипломатическа активност заради Сирия

автор:Дума

visibility 33

/ брой: 36

Кратки новини

автор:Дума

visibility 36

/ брой: 36

Тъпанари*

автор:Ина Михайлова

visibility 70

/ брой: 36

Сагата с винетките

автор:Ростислава Иванова

visibility 35

/ брой: 36

Организираният хаос в поземлената реформа

visibility 38

/ брой: 36

Костенските ножари

автор:Михо Червенков

visibility 36

/ брой: 36

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ