"Подкрепа" е против продажбата на товарни превози
Железничарският синдикат към конфедерацията е готов за нова ефективна стачка заради ниските заплати и калпавото ръководство на БДЖ
/ брой: 137
Железничарските синдикати към "Подкрепа" не са доволни, че започна приватизация на товарните превози в БДЖ. Това заяви вчера пред ДУМА председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" Розен Зарков. Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол обяви във вторник конкурс за продажбата на "БДЖ Товарни превози". Планирано е срокът за подаване на оферти от потенциалните кандидати за придобиването на целия капитал на дружеството, което е част от "Холдинг БДЖ", да изтече през ноември.
Денят, в който бе обявен конкурсът, лидерът на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев обяви, че ангажиментите, които ще трябва да поеме бъдещият купувач, са съобразени с профсъюзите и дори, че те са ги определили. Той каза още, че синдикалистите са настояли като неустойка в договора за продажба да се запише, че всеки съкратен ще получи обезщетение в размер на минималните заплати за две години.
От Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа" обаче не са доволни, че товарните превози ще се приватизират, каза Зарков. По неговите думи в стратегията на ЕС "Транспорт 2050" приоритет получава железопътният транспорт и 50% от превоза на пътници и товари на средни междуградски разстояния трябва да се извършва от железопътен и воден транспорт, вместо от автомобилен. Предстои пускането на "Дунав-мост 2", през който товарите от Западна Европа ще отиват към Средния Изток. В същото време ние започваме приватизация. Защо се продават печелившите товарни превози, попита лидерът на синдиката.
Според Зарков ангажимента към бъдещия купувач ще трае три години и той не е уверен, че след този период синдикатът ще може да защитава работниците в товарните превози. Въобще не знам някой работник да е спечелил от приватизация в България, каза той и допълни: тази дума у нас е станала нарицателна. Цените на горивата вървят нагоре и ще продължат да поскъпват, а железопътният транспорт е евтин и екологичен. Не виждам логика в тази продажба, коментира Зарков. По неговите думи има много съмнения и много въпроси как и защо се прави тази приватизация. Според него до приватизация е можело да не се стигне, ако в ръководството на БДЖ е имало достатъчно добри специалисти. Това ръководство започна да прави безсмислени реформи, допълни той.
Розен Зарков обяви, че е възможна нова ефективна стачка в железниците. Нашият синдикат взе такова решение заедно с 1200 машинисти. Защото влаковете ги спират машинистите, ръководителите на движение и началниците на влаковете, поясни той. Все още обаче не били ясни детайлите заради започналия почивен сезон. Аргументите за стачката са свързани с условията на труд, ниските доходи и калпавото ръководство. Възнагражденията не са увеличавани от 3-4 години, а може и повече, каза Зарков. Средният доход на работещите в железницата е 450-500 лв. Аргумент за протеста ни е и неправилното управление на железницата, което доведе до намаляване на влаковете, а след това и намаляване на персонала, каза още синдикалистът.