Подписват за тунела под Шипка
/ брой: 109
Договорите за строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка ще бъдат подписани днес, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това става след близо 3-годишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Изграждането на съоръжението е приоритет по новата програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г., която чака одобрението от Европейската комисия.
С подписването на договорите реално може да започне реализацията на проекта. Първо ще трябва да бъде направено проектирането на съоръжението, тъй като поръчката е на инженеринг, което се очаква да отнеме около година. Самото строителство ще започне през 2023 г. и би трябвало да приключи до 2027 г.
Проектът предвижда изграждането на участък с дължина от 10,5 км. От тях близо 8 км са ново строителство, а 2,5 км е реконструкция на съществуващия първокласен път Габрово-Казанлък. Заложено е изграждането на 5 тунела с обща дължина 4 км. Тунелът под Шипка ще е с дължина от 3,22 км, а останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени още 6 моста и един подлез.
Обществената поръчка за проектиране и строителство беше спечелена от ДЗЗД "Консорциум ПСВТ", в което участват "Пътни строежи - Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и "Пътинженерингстрой-Т" ЕАД. Стойността на договора с тях е 358 милиона лева с ДДС.
Срокът за проектиране на съоръжението е 240 дни (8 месеца), а на строителството - 1280 дни (около 3,5 години).