24 Април 2024сряда14:04 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Класици

Поезията на Смирненски - воля за борба

120 години от рождението на Христо Смирненски

/ брой: 174

автор:Кирил Момчилов

visibility 5492

1. Братчетата на Гаврош
В албума ми от студентските години в Русе съм запазил една снимка на две боси циганчета. Направи я състудентът ми Емил Цветков пред Окръжната библиотека. На гърба на снимката съм написал четиристишието:

Какво им даваш от разкоша си
- ти - толкоз щедър към едни,
а към бездомните гаврошовци
жесток от ранни младини?

Гледката, пред която стоях в онази далечна година, гледката с тези безкрайно тъжни и жалки деца, бе непредаваема с думи, затова помолих Емил да я запечати на фотолента. Може би такава е била картината и пред очите на Смирненски, когато пише стихотворението "Братчетата на Гаврош". Едно стихотворение, което и днес има потресаващо въздействие. Едно стихотворение, което не мога да забравя!
Нима тази печална картина не наблюдаваме навсякъде и днес! Преди повече от двадесет години видях за пръв път човек да излиза от кофа за боклук и то не къде да е, а пред Министерството на труда и социалната политика до Централната баня. От прозореца ми в квартал Дървеница в онези първи години на т.нар. "преход към демокрация" една сутрин преброих 11 (единадесет) души - млади и стари, един след друг да ровят кофите за боклук...

Ний всички сме деца на майката земя,
но чужда е за нас кърмящата й гръд...

Излишно е да казвам, че Христо Смирненски ми е бил от ученическите години и до днес любимия поет. Той бе и остава любим поет на поколения българи, защото като никой друг изразява въжделенията на онеправданите. А те през десетилетията и вековете стават все повече!

2. Уличната жена

На 3 ноември 1926 г. Антон Страшимиров  пише във вестник "Ведрина": "Христо Смирненски още в първите си творчески стъпки търси орисания двойник на поетското сърце - възторжеността на женското сърце. Търси я, разбира се, около себе си - пред бежанските бордеи, т.е. по калните улици на тъмните крайни квартали".
В стихотворението "Уличната жена" Смирненски описва с голямо психологическо проникновение падението на жената в капиталистическото общество, създаде образа на българската Фантина. Не ви ли побиват студени тръпки, когато четете следните редове:

Мизерията залюля те в свойта люлка
при първите лъчи
и на живота под фалшивата цигулка
танцуваш ти с разплакани очи...

През 1913 г., когато гърците подпалват Кукуш, семейство Измирлиеви напуска града и след десетина дни пристига пеша като бездомни бежанци в София. Излишно е да описваме, че никой в столицата не ги посреща, че от малък поетът е не само свидетел, но и участник в социалната трагедия. Как да не реди:

Нощта е твойта мащеха неумолима -
безрадостна и зла,
последний нарцис на душата ти отнима
и свлича те по черни стъпала.
Под блясъка на електрическите лампи
празнуваш вечен грях
и смееш се така, че ти сама едвам би
разбрала болката на своя смях.

Тази страшна истина може да постигне само поет, който гние в бежански бордеи... "Поставете в самата си душа - ако още можете! - погазената улична жена пред нейното детство и постигнете ужаса на бездната, която ви разкрива пролетарският поет" - пише Антон Страшимиров. Вдъхновението на 22-годишния с прогнили гърди поет идва от крайните квартали, от разкапания от удоволствия и разяден от социални контрасти столичен град.

3. Трите изгори
За огромното творчество, което Юношата създаде, има огромно количество критическа литература. Кой знае защо, с много малки изключения, изследователите не са разглеждали интимната му лирика. А тя, интимната лирика на поета, е и политическа лирика! Нима има истинско творчество без любовта на твореца в живота? Ще ми се да цитирам отново Антон Страшимиров, който дава пример с Христо Ботев и стихотворението "До моето първо либе". Големият писател и народовед твърди още, че "никое обществено движение не е жизнено, щом в него не са ангажирани жени и поети". И при Смирненски най-острите социални сюжети са преплетени с дълбоки интимни мотиви. На малцина от четящите обаче са известни някои факти около най-ярките стихотворения на поета "Червените ескадрони" и "През бурята", които публикува за пръв път в списание "Червен смях" - първото на 3 септември 1920 г., а второто - на 6 януари 1921 г.
В спомените на съвременниците му виждаме Христо като "много скромен и срамежлив" и в същото време "лудешки весел и безгрижен; свръхчувствителен - страдащ дълбоко, преживяващ любовните трепети". В поезията си - нерядко се изживява като бохема: дръзки закачки към ученички и слугини. Още в първата му книжка "Разнокалибрени въздишки в стихове и проза" (1918) срещаме закачки от рода на:

Ветре, духни, разхлади
потните чела!...
Развей, ти, из градини
рокличките бели,
та да блеснат пред очи ни
тез крачка дебели!

Три са момичетата, изгорите, за които има спомени, че Юношата се влюбва:
Първата е "синеоката девойка" Пенка Михайлова. Нарича я Лорелай, но не се осмелява да й открие любовта си. "Той беше стеснителен и не даваше външен израз на чувствата си - споделя Пенка Михайлова пред литературната историчка Елена Димитрова. - Като ме видеше, изчервяваше се, подаваше ми свои стихотворения, придружаваше ме няколко крачки и си отиваше..."
Втората му изгора била Пенка Генджева - "едно интересно, замислено момиче". На нея измислил прякор Задумич. Тя била съученичка на сестра му и често ходела у тях. В спомена си "Дружба с Христо" Пенка Генджева пише: "Познавам Христо Смирненски от 1917 г. Като ученичка в гимназията четях в тогавашните хумористични списания и вестници негови творби. Аз и съученичката ми Невяна Липошлиева разбрахме, че Ведбал е брат на нашата съученичка Надежда Измирлиева. Тя ни запозна с него. През тази година с него бяхме само обикновени познати. По-близките ни връзки започнаха през 1918 г., особено след Владайските събития..."  Невяна Липошлиева допълва: "Христо обичаше да кръщава познатите си с имена на Хамсунови герои: мене - Евдарга, Пенка Генджева - наричаше Задумич и я сравняваше с героините от "Госпожа Грижа". За него бяхме просто другари. За любовта Христо се изказваше с насмешка... Шегуваше се, а в сърцето си спотайваше дълбоко чувство към Пенка Генджева (Задумич), на която посвети "Червените ескадрони" и "През бурята": "На П. Г. Задумич" и "На другарката Задумич". Тези посвещения не водят ли към Пенка Генджева? И защо ли двамата толкова свенливо са спотайвали своята обич? Няма кой да ни каже. Останало е откровението на поета към любимата:

А ти, другарко скъпа - сетна ми утеха,
възторжена и смела отмини
към слънцето на пролетните дни.
Аз ще целуна твойта светла дреха
и утрото на празника ни пръв
с корални капчици димяща кръв.

Смирненски бил уверен, че ще загине в жестокия двубой, но с голяма нежност и рицарско благородство възпява своята любов.
Третата и последна любов на Христо Смирненски била Женя Дюстабанова - "ученичката с тъмни бръшлянови очи", с която се запознал през есента на 1921 г. Макар не всичко да било гладко във взаимоотношенията им - различни характери, ревност - поетът си останал все така благороден, великодушен, етичен и към нея; чувствал я толкова близка, толкова "светла и сродна: любима, сестра, другар", четем в писмата му до нея. И още: "Аз съм сантиментален, но повече, да не кажа винаги, в страданието". Името й Женя включвало в себе си "най-нежната музика и най-нежните чувства"...
Искам да завърша този триптих с оценката на проф. Здравко Петров: "Христо Смирненски е едно от чудесата на нашата поезия, ренесансовото избухване в средата на пролетариата... един роден поет, искрящо дарование или, както се казва, поет по милост божия".


Пенка Михайлова                                                 Женя Дюстабанова



Христо Смирненски




 

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 231

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 228

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 192

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 210

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 198

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 232

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ