08 Октомври 2024вторник15:09 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Михаил Миков:

Политическият пиар замества разумните решения

Вървим към тежка ескалация на еднолична власт, към недемократичен режим, за каквито в човешката история има предостатъчно примери за неподражание, казва зам.-председателят на ПГ на Коалиция за България

/ брой: 181

автор:Лилия Томова

visibility 2670

МИХАИЛ МИКОВ е роден на 16 юни 1960 г. Завършил е право в СУ "Св. Климент Охридски. Има специализации по правата на човека в Монпелие, Франция, по данъчно облагане - във Вашингтон, САЩ, по антикорупционни практики - в Италия. Старши асистент е по наказателно право в СУ "Св. Климент Охридски". Народен представител от Коалиция за България в 38-ото, 39-ото, 40-ото НС. До избирането му за министър на вътрешните работи през 2008 г. е председател на Парламентарната група на Коалиция за България. Внесените от него и в съавторство с други народни представители законопроекти са в областта на наказателното право и наказателния процес и засягат криминализацията на финансовите и компютърните престъпления; купуването на гласове по време на избори; реформа на съдебната власт, включително създаването на Висш съдебен съвет и Инспекторат. Михаил Миков е бил член на делегацията Парламентарно измерение на Централноевропейската инициатива и председател на Групата за приятелство с Република Сърбия. В сегашния парламент е зам.-председател на ПГ на Коалиция за България и член на комисията по правни въпроси и по вътрешна сигурност и обществен ред. Владее френски, руски, сръбски и хърватски език.

- Защо управляващите така намразиха съдебната власт, та чак й обявиха истинска война, г-н Миков? Те какво право имат да се месят в нейната независимост?
- Проблемът съществува от началото на тази година. Точно тогава ескалираха нападките срещу съдебната система. Става въпрос за несръчен опит за прехвърляне на отговорност, става въпрос и за част от пиар кампания, която е в основата на днешното управление. Тази кампания залага на това, че щом хората видят някого "арестуван по телевизията", той "непременно е виновен" и ще влезе в затвора. Това, разбира се, е оборима презумпция, върху която почива всяко демократично общество.
- Струва ми се, че властта бяга от Комисията за демокрация чрез право към Съвета на Европа, по-известна като Венецианската комисия, и от нейните решения. Защо ли?
- Защото вече имаше оценка по един законопроект на комисията, известна като "Кушлев"... Но всъщност не трябва непременно да разчитаме Венецианската комисия да решава всичките ни вътрешни въпроси. Честите нейни намеси, честото й търсене от наша страна е сигнал за проблеми с демокрацията в България. България, която е призната за утвърдена демокрация, не може през 2010 г. да минава през пермаментни изпити за законодателни решения, които очевидно са далеч от демократичните решения и практики.
- И тогава какво?
- Тогава... хората трябва да се замислят. Днес е "много хубаво", когато гражданите все още засищат усещането си за социална справедливост с гледки по телевизията и с други внушения от медиите. Но винаги минаването по този път води до една по-тежка ескалация на еднолична власт, на недемократичен режим, за каквито в човешката, а и в частност в европейската, история има предостатъчно примери за неподражание.
- Не мислите ли, че негодните доказателства, които се представят в съда, са отчасти и заради разбиваното методично през годините и следствие, и МВР? Оттук насетне - накъде?
- Има сериозни проблеми, те дори са, честно казано, фундаментални. Но могат да бъдат решавани в спокойна обстановка, когато всички власти протегнат ръка една към друга и започнат да търсят решенията. Капацитетът за събиране на доказателства е сериозно изпитание и то е посочено в доклада на Европейската комисия като една от критиките към България. Има какво да се прави, по-точно - трябва да се направи много. Необходимо е хората, които вършат тази изключително важна дейност, да имат статус, разумна натовареност и адекватно заплащане, за да има ефективен резултат от тяхната работа. А това не става за късо време, пък и, струва ми се,  днешната посока не е най-вярната. И пак се връщам към големия въпрос - за политическия пиар, който замества разумните и балансирани решения, когато всички власти помагат една на друга, намират решения и в крайна сметка се стига до един добър резултат по всички дела, а не само по така наречените знакови. Или по-скоро - по пиарските за властта дела.
- Така въжделеният за днешната власт Специализиран съд не повдига ли въпроса за основните принципи на правосъдието?
- Този извънреден съд - така, както е внесен законопроектът в Народното събрание, всъщност показва замисъла властта да финализира пиарските си процеси. И той едва ли може да даде достатъчно гаранции за справедливо правосъдие, за безпристрастност на съда, крайъгълен камък на всяка правова държава и демократична система.
- Вървим ли към едноличен режим със сплашване на населението и на мислещите различно? Или това са "волни приказки на вечно дисидентстващата интелигенция"?
- Вървим и това личи не само в отношението към съдебната власт. Вземете например отношението на министър-председателя към решенията на парламента, към министрите, предложени в кабинета. Той толкова често им "нарежда", макар че, предложени от него, те са избрани от Народното събрание! Кой знае, в крайна сметка това може би все още се харесва на гражданите - носталгията по "здравата ръка" очевидно още е източник на симпатии към поведението на министър-председателя. Но в никакъв случай конституцията не определя такъв тип отношения - между министър-председател и парламент, между изпълнителна и съдебна власт, между различните институции, на които са възложени съответните конституционни отговорности.
- Пресилено ли ще е, ако ви попитам дали няма опит за суспендиране на конституцията?
- Не мисля, че въпросът е "пресилен" или "прекален". Могат да се намерят такива примери - и дали се прави явно, или чрез действия, изявления, чрез търсене на скандали, които в публичното пространство може би трупат обществени симпатии, но по същество са израз на дълбоко неуважение към конституцията - това всичко е погазване на основния закон.
- Допустимо ли е според вас, макар че си давам сметка за риторичния си въпрос, министър-председател и вицепремиер да разпореждат на съдебната власт какво и как да решава? Как би погледнала демократична Европа на подобни направо набези върху независимостта на съдиите?
- Трайно стана поведението да се размахва пръст на съдебната власт, най-вече - на съда. Това поведение поставя под въпрос възможностите за реализация на справедлив процес в България. И колкото и борбата с престъпността да е неотменим приоритет за всички - и за политическите сили, и за народните представители, и за гражданите, много важно е, и това отличава всъщност държавата от престъпността, всичко да става в условията на правова държава и при разделение на властите, при независим и справедлив съд. Разбира се, в разумен срок.
- Няма как да избягаме и от "партийния въпрос" - какво става, погледнато от парламентарните банки, със стогодишната ни партия? Стъпихме ли вече на краката си, какви са очакванията, а и намеренията на парламентарната група за бъдещи опозиционни действия?
- Накратко казано - за новия сезон предвиждаме силна законодателна инициатива - като алтернативи за реализация на европейски решения в българското законодателство. Предвиждаме и парламентарен контрол, който да позволи на гражданите да разберат истината за днешното управление. И, разбира се, малко повече солидарност и бързина в чувствителността за проблемите на обикновения човек.

"Топлофикация София" е единствената губеща топлофикация в света

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 191

Властта спешно отпусна пари за земеделци и животновъди

автор:Дума

visibility 242

/ брой: 191

У нас можело да се съхранява отработеното ядрено гориво до 2032 г.

автор:Дума

visibility 228

/ брой: 191

Българите най-често изолират дома си, за да пестят ток

автор:Дума

visibility 223

/ брой: 191

Салвини обвини ЕК в "екотероризъм"

автор:Дума

visibility 192

/ брой: 191

Социалистите в Гърция избират нов лидер

автор:Дума

visibility 205

/ брой: 191

"Хизбула": Няма място за Израел в региона

автор:Дума

visibility 223

/ брой: 191

Накратко

автор:Дума

visibility 217

/ брой: 191

Кървава годишнина

автор:Юри Михалков

visibility 200

/ брой: 191

Контрол

автор:Барбара Пейчинова

visibility 243

/ брой: 191

50 нюанса тъпо

visibility 236

/ брой: 191

Млада вълна срещу обичайните заподозрени в 23 МИР

автор:Дума

visibility 244

/ брой: 191

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ