26 Април 2024петък06:57 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Половината 15-годишни не разбират какво четат

За три години полуграмотните са се увеличили от 41 на 47 на сто

/ брой: 233

автор:Деси Велева

visibility 1617

Близо половината от 15-годишните ученици у нас не разбират какво четат, показват данните от международното проучване PISA за 2018 г. То е изследвало основно четивната грамотност на децата, както и уменията им по математика и природни науки. Проучването показва спад в резултатите на деветокласниците и в трите области в сравнение с 2015 г.

Тенденцията сочи още, че от 2000 г. досега резултатите по четене само един път са били по-ниски от тези през 2018 г. Сега 47 на сто от  деветокласниците не покриват минималното ниво на четивна грамотност и на практика не разбират какво четат. Преди три години процентът им е бил 41,5. 

Проучването се прави на всеки три години, като през миналата е изследвана основно четивната грамотност на децата. 6900 15-годишни български ученици са се явили на препитването през април и май 2018 г. от 197 училища в цялата страна. 

Резултатите сочат, че нашите ученици заемат между 50-о и 60-о място сред 79 държави, като са получили средно 420 точки по четене, 436 т. по математика и 424 т. по природни науки. И в трите области се отбелязва спад в оценките им спрямо проучването през 2015 г., най-съществен е той в природните науки, съобщиха от МОН. Справка в сайта на ОИСР, която провежда PISA, обаче показва, че деветокласниците ни по четене са на 86-о място сред връстниците си от 128 държави. Резултатите им са най-ниските в ЕС и в Европа изобщо, като само децата от Косово са след тях.    

Тенденцията сочи още, че от 2000 г. досега резултатите по четене само един път са били по-ниски от тези през 2018 г., а спадът от 2015 г. досега е с 12 т. По математика слизането е с пет пункта, а по природни науки българчетата от 446 падат на 424 точки. Въпреки това, според МОН, България запазва стабилни резултати през целия период на участие в проучването за 18 години. 

Данните показват, че 47 на сто от нашите деветокласници не покриват минималното ниво на четивна грамотност (т.е. не разбират какво четат), а през 2015 г. са били 41,5%. Увеличението е с 5,5 процента. За математиката този процент сега е 44. Най-високите две равнища по четене - пето и шесто, са покрили едва 2% от учениците. Около 5 на сто от децата попадат в последните две поднива на първо равнище, което показва, че те са на практика напълно неграмотни.

В последното проучване са били включени въпросници, които да покажат как средата влияе върху оценките на децата. Според резултатите у нас социално-икономическите фактори оказват много силно влияние върху успехите на учениците, т.е. колкото е по-бедно семейството, толкова по-зле се справят децата. Необразованите родители също оказват негативно влияние върху резултата на учениците. Същото важи и за деца от семейства, в които се говори на език, различен от българския. По-ниски резултати традиционно имат 15-годишните от непрофилираните и професионалните училища. 

Министър Красимир Вълчев определи резултатите като разочароващи, но не и изненадващи. Те са инерция на старата система, а не дъно, коментира той. Според него е налице голямо закъснение на промените, от които се нуждаело образованието. Министърът призна, че българската система е настроена да дава знания, но не и умения, и затова резултатите от PISA са такива. Вълчев оправда лошите оценки и с дълги ваканции, недостиг на часове, промяна в етнокултурния профил на учениците, в чиито семейства липсва интерес към образованието. 

От ведомството отбелязват, че съпоставка с изследването PIRLS на четвъртокласници показва, че след началното образование нивото на учениците спада съществено. "Къде се губят децата по пътя?", се питат от МОН и признават, че подобна тенденция в другите изследвани държави липсвала. От МОН не отбелязаха, че последното изследване PIRLS показа спад в резултата на децата ни и в началното училище.

За поредна година класацията в PISA водят учениците от Китай, Сингапур и Финландия, като този път се намесва и Естония. В дъното на таблицата са Филипините.

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ