Потребност и лукс
/ брой: 285
Току-що приключилият Софийски панаир на книгата, в който участваха над 130 наши и чуждестранни изложители, постави актуални въпроси за съдбата на книгата. И по-точно за съдбата й на българския книжен пазар. Издатели дискутираха идва ли краят на книгите и защо българите все по-малко четат.
Защо ние, възрастните, все по-рядко посягаме към наш роман или световен бестселър? Избираме какви ли не развлечения само и само да избягаме от компанията на добре написаната книга и мъдростта, която ще намерим в нея. И децата подминават с лекота безценно съкровище - това, което са ни завещали големите литературни класици. Израстват, без да познават творбите на Вазов, Йовков, Вапцаровите стихотворения... Нашите ученици не знаят и за образците на руската и западноевропейската литература. За сметка на това пък тийнейджърите ни без проблем се учат да пият и пушат. Смело раздават юмруци и се хвалят кой кого е набил и колко алкохол е изпил...
За слабия интерес към четенето алармираха и българските издатели. Те определят отиващата си година като тежка в продажбите. Повечето отчитат спад заради неотминаващата икономическа криза. Към нея трябва да прибавим и лошото състояние на библиотеките в страната, високия данък добавена стойност върху книгите (България е втора в Европа с 20 процента ДДС след Дания, която води с 25%), електронните издания, които все повече набират скорост в интернет пространството... Не на последно място има значение и високата цена, която трябва да заплатим за избраната от нас книга. Всичко това неминуемо се отразява отрицателно и върху продажбите, и върху желанието ни за четене.
Средностатистическият българин трудно отделя средства за литература и за каквото и било изкуство. Зает с физическото си оцеляване, нашенецът все по-малко се сеща за духовното си развитие. А книгите все по-рядко влизат в българския дом - и като подарък, и като покупка. Те се превръщат не в потребност и празник за душата, а в излишен лукс.
Може би и за това последните тенденции дават приоритет на виртуалната мрежа и по отношение на книгите. Там, където всичко се случва на един клик разстояние, все повече потребители предпочитат тази форма не само за общуване, но и за четене. Електронните книги настигат и надминават печатните по продажби и популярност. Според специалисти още трудно може да се определи броят на онлайн клиентите, но те са сигурни, че техният брой се увеличава непрекъснато. Това основно са хора на 25-50 години, предимно работещи целодневно с компютър. Проучванията показват, че физическото и електронното копие на книги трябва да вървят паралелно.
И затова е добре специалистите да помислят как могат да съживят пазара, предлагайки качествена литература на достъпни цени. А управляващите да направят това, което зависи от тях - максимално да облекчат и издатели, и потребители с адекватна културна политика.