Повишават пътните такси за камионите
Ремонтът за 200 милиона на "Тракия" от Чирпан до Стара Загора бил без гаранционен срок
/ брой: 201
МРРБ обмисля разширяване на обхвата на тол системата в страната и увеличение на таксите за автобуси и камиони. Засега увеличение на цените на винетките не се планира. Това заяви регионалният министър арх. Виолета Комитова пред БНТ. Тол системата обхваща малко под 3 хил. км. от пътната мрежа в страната, а още преди месеци от министерството обявиха, че тежкотоварните камиони, които рушат най-много пътищата, плащат най-малко.
Комитова коментира, че автобус, пътуващ между София и Бургас, плаща по 1 ст./км, т.е. цялата такса за изминатите 360 км. е 3,60 лв. Тя посочи, че тол системата не е достатъчно ефективна. Вместо приходи от 1,3 млрд. лв., които бяха заложени при проектирането й, тя носи годишно около 380 млн. лв. Около 75% от тези пари идват от винетките, които заплащат леките автомобили, а не от тежкотоварния трафик. Заради това желанието на ведомството е да събира двойно повече от досегашните приходи, като по-голяма част от парите да идват от автобуси и тежкотоварни превозни средства. Така ще има и повече пари за ремонт и поддръжка на пътища в страната.
МРРБ обмисля да реализира приходи и от претоварени камиони. По думите на Комитова от началото на годината в страната са влезли около 27 хил. такива камиона. Имало е възможност от тях да бъдат събрани около 50 млн. лв., но заради слаб контрол тези пари липсват.
"Почти всички пътни ремонти, които са на стойност 1,5 млрд. лв. годишно в нашата държава, минават под прикритие - като неосновни ремонти. Това означава, че милиард и половина даваме годишно за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията и няма отговорност да си поеме безплатно ремонта", каза Комитова. Примерът, който даде тя, е с ремонтираната тази година "вълнообразна" отсечка от магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора. "Тази отсечка на стойност 200 млн., които казвам, че нямаме възможност да ги платим в момента, тъй като те трябва да се определят в бюджет, през Народното събрание и така нататък. Тя ще трябва да се заплати един ден на всичките 10 фирми, които са работили в тази отсечка. Но тя е минала под параграф на някакъв текущ ремонт и поддръжка, поради което няма одобрен проект и няма разрешение за строеж, и няма Акт 16 за въвеждане в експлоатация", каза тя. Комитова обясни, че ще се платят от бюджета тези 200 млн. за ремонт, но ако възникнат повреди в следващите 5 или 10 г., ще се дадат нови милиони, за да се поправи отсечката. "Няма гаранция, защото минава под думата "поддръжка". Това е порочна практика, която се прави от години - тя е с цел уж по-бързо да се правят ремонтите, защото проектите до разрешение за строеж изискват време, но специално за Чирпан-Стара Загора имахме време да подготвим тези проекти", смята Комитова.
Според нея такива основни, тежки и скъпи ремонти трябва да се правят с технически проект, разрешение за строеж, с въвеждане в експлоатация и оттам нататък да тече гаранция. По думите ѝ тази практика за милиард и половина годишно поглъща много пари и създава продукт, в който няма никакво качество. Колкото до конкретната отсечка от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора тя посочи, че е изпълнена много хубаво и похвали фирма "Автомагистрали - Черно море".
Коментар - в статията на Мая Йовановска "Разчистване на обора".