08 Юли 2020сряда15:08 ч.

Акценти

Превозване или извозване

Транспортните неуредици в милионна София

/ брой: 28

автор:Иван Беловски

visibility 1435

Изключително много са проблемите на столичния град. Най-вече транспортни, които никнат всекидневно и затормозяват и без това изнервените софиянци.
Едно безумие от години тревожи живеещите на бул. "Скобелев". Решение на проблема едва ли ще бъде намерено, тъй като управниците залагат на принципа "От временното няма по-постоянно". Става дума за построяването на т.нар. временна (постоянна) линия с дължина 790 м от бул. "Витоша" по южното платно на бул. "Скобелев" (минаваща в опасна близост пред входовете на жилищните кооперации) до кръстовището на "Петте кьошета". Това "компетентно" предложение беше прието преди години заради строежа на втория лъч на метрото и спиране на трамвайното движение по бул. "Витоша" от НДК до ул. "Алабин", без необходимите по закон обществени обсъждания.
Йорданка Фандъкова се оправда, заявявайки, че обществените обсъждания за прокарване на линията не били проведени поради спешността на проекта. Още в началото на юли 2010 г. било решено трамваите с номера 1 и 7 да бъдат отклонени след НДК, но това не се случи заради протестите на живеещите в сградите, намиращи се непосредствено до релсите.
Тези протести бяха напълно справедливи, тъй като първоначалният замисъл на въпросния проект е бил променен. Ето какво казва тогавашният главен архитект на София Петър Диков: "Трамваят трябва да влезе от пилоните на НДК по една нова конструкция до "Петте кьошета" от страната на училището." За съжаление това не е направено и вместо по северното платно (от страната на училище "Тодор Минков") трамвайното трасе беше прокарано по другото, което е еднорелсов рисков участък със задължително изчакване на насрещните коли. В момента това трасе е претоварено, тъй като по него се движат и трамваите от линия 6 в двете посоки. Когато приключи строежът на метрото до "Овча купел", трамваите с номера 6 (ако не бъде закрита линията, каквито опасения имат живеещите в "Лозенец"), може да се върнат по стария маршрут. Докато тези с номера 1 и 7 пак ще използват "временното трасе", което минава под балконите и прозорците на гражданите. Има други безопасни варианти за трамвайна връзка от НДК до "Петте кьошета", но вместо това беше взето нечие грешно решение без обществено обсъждане.
Вместо да развиват трамвайния транспорт като най-евтин и екологичен, общинските управници вършат обратното. Ярък пример е драстичното увеличение на цените на билетите от юни 2016 г. на 1,60 лв. Притежателите на автомобили вместо да купуват скъпи билети се придвижват из града с личните си коли. По този начин се увеличават задръстванията и замърсяването на въздуха.
А проблемите на градския транспорт висят: отстраняване на зам.-кмет по транспорта, смяна на ръководството на Центъра за градска мобилност, конфликт на интереси при възлагане на строежа на спирки и пр., претовареност на отделни линии и т.н. За успокоение се подхвърлят кьорфишеци: София да бъде разделена на зони, като цената на билета да е различна спрямо разстоянията и броя на спирките; в центъра билетът да е по-евтин, за да се намали потокът от автомобили и пр. Да не говорим, че заради метрото София е разкопана и блокирана за превозни средства в четирите посоки.
Може ли в уреден град като Бургас транспортната фирма да превозва пътници до полунощ, а в столицата след 22,30 ч. (освен метрото) да няма обществен транспорт? Таксита има, но те не са по джоба на всеки. Да не говорим за изрядността на таксиметровите автомобили.
Идеята за окончателно премахване на трамваите по бул. "Витоша" не е приемлива по много причини. Първата и най-важната - лишава гражданите от кварталите "Иван Вазов", "Борово", "Гоце Делчев" и др. от пряка връзка с центъра. За да стигнат дотам, те трябва да таксуват втори билет в метрополитена. Не движението на трамваите беше причина бул. "Витоша" да не представлява градска пешеходна зона. Предвидените пешеходни пространства бяха заети от кафенета, от които общинарите взимат тлъсти такси. Да не говорим за комисионите. На какво прилича днес кокетният навремето столичен търговски булевард? На провинциално стъргало, плюс площи, заети от доходоносни кафетерии, питейни заведения, територия с всевъзможни улични музиканти, просяци и надошли от цялата страна клошари. Кой от столичната управа е чул гласовете на живеещите в кооперациите на бул. "Витоша" дали са доволни от преустрояването на тази знакова софийска зона и обезличаването й.
През м.г. частта на този булевард след пресечката с бул. "Пенчо Славейков" беше основно ремонтирана. Направени бяха и велоалеи, като за целта се намали едно от платната. Обособяването на трасе за велосипедисти е добра идея, но не трябва да става за сметка на останалите платна от булеварда. В момента велоалеите сериозно пречат на снегопочистващата техника, затрупани и неизползваеми са, предизвикват опашка от автомобили на съседното платно. Това е поредното доказателство за внедрените на практика недомислия, родени в главите на някои общински началници.
Много са проблемите на столичния град - безстопанствените кучета, вандалствата на гробищата, рушащите се и изоставени сгради, ликвидацията на всички столични кина, чистотата на града, общественият ред и бездействието на Общинска полиция. Време е някой от отговорните общинари да подаде оставка и за ескалиращите транспортни неуредици. И без това заместниците на г-жа Фандъкова са прекалено много.

Не пуснали туристи на плаж, бил резервиран

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 128

Внасяме 32 хиляди тона дрехи втора употреба

автор:Дума

visibility 434

/ брой: 128

ЕК: България ще се възстанови по-бавно от очакваното

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 128

Курортно лято

автор:Лозан Такев

visibility 248

/ брой: 128

Има решение за кризата

visibility 321

/ брой: 128

Новата цивилизация на хората с достойнство

visibility 205

/ брой: 128

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ