26 Април 2024петък13:41 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Проф. Светла Бъчварова:23 млн. лв. ще струва на земеделците борбата с градушките

Властта иска да натовари само стопаните с финансирането на градозащитата, казва депутатът от "БСП за България"

/ брой: 63

автор:Мая Йовановска

visibility 1640

Няколко месеца след протестите през 2016 г. заради мизерните условия на труд и заплати на служителите от агенция "Борба с градушките" тогавашната земеделска министърка Десислава Танева, която сега оглавява ресорната комисия в парламента, обяви, че държавата планира нова система за противоградова защита, която да обхване всички обработваеми земеделски площи в страната. Идеята беше освен по стария начин с противоградови ракети, тя да става и с 10 самолета. За целта бе обявено, че са необходими 30-31 млн. лв. годишно. Тогава бе обещано новата система да заработи още от следващия сезон, сиреч през 2017 г. Две години след огласяване на новите планове - през 2018 г., МС излезе с национална стратегия за развитие на градозащитата в страната, а малко по-късно Министерството на земеделието предложи концепция за покриване на щетите от природните бедствия в земеделието.

През миналия месец властта сколаса и предложи за разглеждане от парламента законопроект за превенция от неблагоприятните климатични събития. Той предвижда създаване на държавно предприятие, което да управлява риска от неблагоприятни климатични събития. В него пише, че дейността на предприятието ще се извършва чрез споделено финансиране между държавата и земеделските стопани. Макар публикуваният за обсъждане вариант да предвиждаше такса "градушка" да плащат фермерите и застрахователите, стана известно, че в предложения за обсъждане документ тежестта пада само върху земеделците. И вместо първоначално планираните 50 ст. на декар, те ще трябва да плащат по 75 ст. за такса "градушка". Предвижда се също разширяване на обхвата на системата за борба с градушките до 90% от обработваемите земеделски земи, както и за урбанизирани територии, за които съществува техническа възможност. Текстовете бяха разгледани миналата седмица и в ресорната комисия. 

По тази тема разговаряме с депутата от "БСП за България" проф. Светла Бъчварова, която е безспорен експерт в областта на земеделието. Тя е и заместник-председател на парламентарната комисия по земеделие и храни.

"Законопроектът за превенция от неблагоприятните климатични събития трябва да бъде оттеглен"

- Проф. Бъчварова, сякаш държавата занемари в последните години борбата срещу градушките (това най-вече личи по условията на труд и заплащането в агенцията и по недостига на противоградни ракети), и вече втора година чакаме обещаната от властта реформа в тази дейност. Ще бъдат ли решени проблемите с градушките, а и с другите възможни явления чрез предложения от Министерския съвет законопроект за превенция от неблагоприятните климатични събития? Адекватни ли са мотивите на вносителите?

- Мотивите към законопроекта могат да послужат за курсова работа на студент. Констатацията, че климатичните промени увеличават рисковете в земеделието и водят до фалити или намаляване на доходите, е вярна. Оставаме обаче с впечатление, че МЗХГ едва сега е разбрало, че тези процеси са факт в страната. Само искам да припомня, че  Селскостопанската академия започна още през 2008 г. да работи активно в тази област чрез целеви научни проекти за решаване на въпросите при зърнено-житните култури.

Има огромно разминаване между наименованието на законопроекта - Закон за превенция от неблагоприятните климатични събития, и действителните предложения. Оказва се, че неблагоприятен климатичен фактор в земеделието е единствено градушката. Проблемите със сушата или измръзванията, които са факт за тази стопанска година, не са в обхвата на законопроекта. 

В мотивите се предлагат решения за пълна градова защита над територията на цялата страна.  Според вносителите основна пречка това да се случи досега е в статута на Изпълнителната агенция "Борба с градушките", която трябва да се преструктурира в предприятие. За да функционира това предприятие, е необходим значителен финансов ресурс, като държавата скромно се включва в това начинание с "подпомага частично дейността". Основният въпрос е кой ще бъде основният финансиращ елемент от системата. Оказва се, че това са земеделските стопани, които ще заплащат такса в размер от 0,75 лв. на декар. Ако направим съвсем груби сметки, излиза, че те ще плащат данък годишно в размер от минимум 22-23 млн. лева. Въпросът е какво ще получат срещу тази такса земеделските стопани и как ще разчитат на 100% превенция. Отговор в мотивите няма.

Не искам да влизам в експертни разсъждения за самолетен способ на защита, но подходът да се гарантира противоградова защита именно чрез тези системи изисква сериозен дебат.

- Очевидно държавата няма да отдели всички необходими средства за разширяване и осъвременяване на защитата от градушки, но редно ли е само земеделците да плащат такси? Ще бъдат ли обезщетявани пострадалите, ако все пак настъпят щети?

- В законопроекта няма и намек за това какво се случва и как ще се компенсират земеделските стопани, ако все пак падне градушка в непробиваемата система. Отговор няма, защото подобна защита не е част от предложенията в закона. Логичният отговор е, че обезщетения няма да има. Следователно земеделските стопани трябва отделно да се застраховат, за да получат обезщетение. За да се реши този въпрос, системата на превенция, предвидена в закона, следва да има механизъм за обезщетение (държавна помощ), който да компенсира загубите за земеделските стопани.

С добри пожелания не е възможно решаването на какъвто и да е проблем. Този закон е едно добро пожелание в неопределено бъдеще относно дейността по борба с градушките, но без покритие. Защо държавата не осигури на ИА "Борба с градушките" адекватно финансиране за дейността и капиталов ресурс за изграждане на системата и едва тогава да търси възможности за нейното поддържане чрез заплащане на такса? Нека припомня, че ИА "Борба с градушките" е в непрекъснат дефицит на ресурси и средната работна заплата на заетите е най-ниска в системата на МЗХГ - 600 лева.

- Депутатите от "БСП за България", членове на парламентарната комисия по земеделие, излязоха със специално становище по законопроекта, който бе гледан вече в комисия, очаквате ли да чуят вашите аргументи? Трябва ли да има корекции в този проект?

- Законопроектът бе приет много набързо от Министерския съвет, без достатъчно публично обсъждане. В спешен порядък той бе внесен за обсъждане и в комисията по земеделие и храни в Народното събрание. От заседанието на комисията през миналата седмица се разбира, че по този вариант на закона не е воден дебат и то с тези, които са заинтересована страна. Налага се да се вземат предвид становищата на всички заинтересовани страни и техните доводи. 

Нашето становище (на членовете на комисията от БСП) е, че този закон не може да се приеме в този вид и трябва да бъде оттеглен. Между първо и второ четене е невъзможно да се коригира цялостната концепция по законопроекта. Възможен вариант е законът да влезе в сила след 2020 година, когато държавата инвестира в цялостна противоградова защита. В противен случай се получава, че тази система се изгражда от земеделските стопани, а това, което те получават, е един представител в Управителния съвет на предприятието. Те на практика стават акционери в предприятието, но нямат адекватните права.

Това е поредната структурна промяна, която ще акумулира значителен частен ресурс и ограничен публичен. Възможностите за усвояване на средствата са огромни, а това не работи за интересите на отрасъла. Рискът ще остане, загубите за земеделските стопани също, но за това те ще платят поредния данък.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 0

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 0

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 0

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ