31 Май 2025събота06:19 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Проучване: Едва 28% от българите готови да се ваксинират

автор:Дума

visibility 870

 Едва 28% от българите са готови да се ваксинират срещу КОВИД, категорично биха отказали 58 на сто. Това показва проучване на изследователкия институтит РЕГО, проведено между 07.12 и 11.12 сред 1006 пълнолетни българи от всички области на страната.

Институт „РЕГО“ проведе кратко проучване на тема „Ваксинирането срещу Ковид 19“. На въпроса „Бихте ли се ваксинирали срешу Ковид 19?" повече от половината от респондентите (56,3%) заявяват, че не биха се ваксинирали, утвърдително отговарят 28,8%, 14,7% се колебаят дали да се ваксинират, а 0,2% са на мнение, че Ковид 19 не съществува. Високият дял на респондентите, които не искат да се ваксинират, е в разрез с дългодишната и устойчива култура на ваксиниране в България.

Имунизационният календар у нас е дори по-добре приложим и пълен в сравнение с този в някои от развитите страни. Следователно ваксинирането конкретно срещу Ковид 19 е извадено пред скоби и има своя уникална специфика в контекста на Ковид кризата и съвременнините комуникации.

Високият дял на отказите вероятно е вследствие на грешки на комуникационно ниво по отношение на ваксинирането и ваксините, и в липсата на доверие в системата (на публична комуникация, на властта, на ваксините, които се разработват),  сочи анализът на социолозите.

Демократичните общества се базират на доверие и дефицитът му по въпроса за ваксинирнето у нас ще направи борбата с вируса много трудна и тромава. Ако не се смени тази тенденция, ваксинирането няма да може да постигне целите си, а именно да се ограничи и спре разпространението на заразата, предупреждават анализаторите.

Мнението на изследваните лица изглежда повече от консолидирано по отношение на въпроса „Доброволно или задължително за всички трябва да бъде ваксинирането срещу Ковид 19?“. Повече от две трети от интервюираните (87,4%) са категорични, че ваксинирането трябва да бъде доброволно. На противоположното мнение, че трябва да бъде задължително, са едва 6,4%. Не могат да преценят коя от двете възможности е по-добра 5,1% от респондетите, а 1,1% от тях считат, че Ковид 19 не съществува. Очевидно е, че промени по отношение на този въпрос в българската политика биха били непопулярни и неприемливи за огромното мнозинство граждани. Характерът на ваксинирането в обозримо бъдеще у нас ще е доброволен.

На въпроса „Намирате ли необходимата Ви информация за ваксинирането срещу Ковид 19?“, по-голямата част от респондентите отговарят, че намират цялата им необходимата информация за ваксинирането срещу Ковид 19 – 37,6%, сравнително по-малко са тези, които откриват само част от информацията – 13,1%, а 28,4% въобще не я намират. Не са търсили информация за ваксинирането или въобще не се интересуват от подобна информация съответно 16,1% и 4,8% от интервюираните лица.

Тези данни разкриват известен проблем с достъпа до информация за ваксинирането срещу коронавируса. Въпреки морето от информации, което залива денонощно българското обществото по темата за ваксините и ваксинирането, е налице липса на единни и авторитетни информационни източници. В случая можем да говорим за комуникационна дисперсия, казват изследователите.

Ясно е, че има нужда от спокойно, научно обосновано, авторитетно лидерство, което да събира и дава информация с цел внасяне на повече яснота по въпросите за ваксините и ваксинирането в европейски и глобален мащаб, с даване на примери, споделяне на международен опит, научна аргументация и съпоставяне на плюсове и минуси от различните ваксини, както и съотвените рискове, които носят.

Прави впечателение, че 56,3% от респондените не искат да се ваксинират, но само 37,6% декларират, че имат необходимата информация по темата. Несъответствието е възможно да се дължи на ирационални инстинкти по отношение на ваксинирането и на недостатъчната информация. Имайки предвид и големия дял на изследваните лица, които не намират необходимата им информация за ваксинирането срещу Ковид 19 (28,4%), може да се заключи, че е необходима целева политика на обяснение и разяснение по изследваната тема.

Изследването на Институт „Рего“ е реализирано в периода от 07.12.2020 г. до 11.12.2020 г. сред 1006 пълнолетни български граждани от всичките 28 области на страната.

Извадката е непредставителна от типа на отзовалите се и е реализирана чрез телефонно интервю.

Източник: Епицентър.бг

               

Атина затяга мерките срещу мигрантите

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 96

Путин обяви мерките за мир с Украйна

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 96

Франция осъди лекар за педофилия

автор:Дума

visibility 506

/ брой: 96

Накратко

автор:Дума

visibility 493

/ брой: 96

Безпомощност

автор:Александър Симов

visibility 541

/ брой: 96

Локален проблем

visibility 535

/ брой: 96

Обречен диалог

автор:Юри Михалков

visibility 559

/ брой: 96

България в очакване на по-високи доходи

автор:Димитър Събев

visibility 543

/ брой: 96

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ