12 Май 2025понеделник19:04 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Резбарството - вълнуващо чародейно изкуство

Обща изложба на секция "Резба" към СБХ е подредена в галерията на "Шипка" 6

/ брой: 170

автор:Йонко Бонов

visibility 2575

Наричат дърворезбата чародейно изкуство. Разбира се, всички изкуства са призвани за чародейство, но характерното чародейство на резбата е както в нейната самобитност, чиито корени се откриват дълбоко в културната древност по нашите земи, така и за присъщия й хармоничен синтез с архитектурното творчество още от Възраждането ни, та до ден днешен. "С пластичния си език резбата не само допълва архитектурата, но е и неразделна част от нея - пише един от най-големите майстори в областта на дърворезбеното изкуство, ръководител на катедра "Приложни изкуства към Националната художествена академия, починал наскоро, проф. Кънчо Цанев. - Да се свържат тези две изкуства, означава да се установи връзка между тяхното съдържание и тяхната форма. Ако те не са изградени на една обща идейна основа, липсва и синтезът. Тук не става въпрос за механична връзка, а за създаване на органично единство. Възрожденският майстор с еднаква отговорност решава и архитектурата, и интериора като цялостен художествен резбарски момент."

Станислав Недев, "Структури"

Съвременният развой на архитектурното формообразуване, използването на нови технологии в строителството е предпоставка за търсене на нови възможности за синтез между архитектурата и резбата.
Какви са тенденциите и проблемите, на които са посветили изкуството си нашите художници резбари сега? Какви са композиционно-пластичните им търсения и каква е реалната взаимност между резбата с архитектурата? Отговора на тези въпроси потърсихме на втория етаж на Националния изложбен център за съвременно изкуство на ул. "Шипка" 6 в столицата, където е подредена изложбата на секция "Резба" към СБХ, преминала под мотото "110 години специалност "Резба". Насоките на работа и творческите интереси на авторите са както към традиционни мотиви, така и към съвременни визуално-пластични решения. Използвани са пълноценно възможностите на материала за многопластово проникване в структурата му. Формите са изчистени и овладени, с балансирано изграждане на композиционната рамка.

Иван Зографов, "Ограничено пространство"

Пластиката на проф. Кънчо Цанев, наречена "Възкресение", прави символична връзка в експозицията между възрожденска традиция и съвременен развой. С подчертано естетическо въздействие в представителна интериорна среда би изглеждало абстрактното декоративно пано на Станислав Недев "Структури", триптихът "Контакт" на Димитър Митов, както и драматичният синтез между различни по структура и колорит материали, постигнат в паната на Роман Синапов.
Роберт Цанев пък пресъздава различни състояния на природата, използвайки обобщени форми - "Изгрев", "Залез". Чисто скулптурна изразителност и добра пластическа култура демонстрират Иван Зографов в "Ограничено пространство", Деян Христов в "Пластика", Валентин Митев в "Ново начало", Васил Попов в "Динамика" и др. Сред декоративните пластики с иносказателна изразителност се открояват творбите на Митьо Митев - "Приказна градина", и на Георги Митев - "Архангел Михаил - интерпретация".

Камен Симов, "Целувката"
Снимки Авторът

От произведенията с приложен характер е редно да се отличат "Болярски съд" на Иван Бубев, декоративните съдове на Илия Кралев и др.
Специалността "Резба" се въвежда за първи път у нас през 1908 г. в Художественото индустриално училище. Значителна заслуга за утвърждаването на дисциплината има народният художник проф. Асен Василев. Под ръководството на този голям творец и педагог се утвърдиха плеяда творци, които превърнаха резбарството във вълнуващо приложно и уникално изкуство.



 

Путин предлага преговори с Украйна в Истанбул

автор:Дума

visibility 1238

/ брой: 83

Над една пета от българите са бедни

автор:Дума

visibility 1042

/ брой: 83

Извадиха 15 тротинетки от водата във Варна

автор:Дума

visibility 699

/ брой: 83

Много пътища са без Акт 16

автор:Дума

visibility 1499

/ брой: 83

Небанковият финансов сектор е готов за еврото

автор:Дума

visibility 780

/ брой: 83

11 млн. кв. м са санирани досега

автор:Дума

visibility 1850

/ брой: 83

Румъния преговаря за въглищните централи

автор:Дума

visibility 1256

/ брой: 83

Путин предложи на Украйна преговори на 15 май в Истанбул

автор:Дума

visibility 972

/ брой: 83

Индия и Пакистан сключиха крехко примирие

автор:Дума

visibility 1039

/ брой: 83

Еди Рама се бори за четвърти мандат в Албания

автор:Дума

visibility 688

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1607

/ брой: 83

Дребни политически сметки

автор:Александър Симов

visibility 769

/ брой: 83

Има ли от какво да се плаши Западът?

автор:Таня Глухчева

visibility 1621

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ