Резерват
/ брой: 199
За n-ти път разярена контрольорка свали пред очите ми от автобус, движещ се по линия номер 213, млад германец, защото според нея е нередовен пътник. Реагирах обяснително. Същото сториха и неколцина други пътници, но властната представителка на Центъра на градска мобилност разпореди: "Колега, спри!" След кратко колебание шофьорът отвори първата врата на автобуса и немецът беше изблъскан от превозното средство, обслужващо столичния градски транспорт. Използвам думата немец неслучайно. Някога така сме наричали германците, защото не сме разбирали езика им...
Това се случи в неделя, около 10,30 ч. Овластената дама не забрави за довиждане да кресне на редовните пътници да си гледаме работата, както тя своята, и чевръсто скочи след младия мъж, за да му "обясни" на чист български как трябва да бъде глобен с 20 лв. Дали срещу исканата банкнота чужденецът е получил документ - историята мълчи.
Мъжът впрочем й подаде билетчето си, след като го бе подържал в странната техника, наричана от нас перфоратор. Навсякъде по света тя не "дупчи", а чекира талончето, изписвайки върху него часа и датата на пътуването. Сцената беше грозна. На подобни истории често ставам неволен свидетел, без досега да съм успяла да убедя нито един контрольор, че може да прояви обикновен патриотизъм. И като не знае език поне да покаже какво се прави с билета в столицата на държавата България, член на ЕС вече шеста година.
"В автобусите пише какво се прави с билета", е неизменният груб отговор. Пише, на български и английски. Схема за приложението на нещото перфоратор обаче няма, а на гражданите на изпреварилите ни технологично страни не им се налага непрекъснато да доказват своята интелигентност. Затова в София ги глобяват безцеремонно. Засрамих се и вчера. Останалите в автобуса също мълчаха виновно, все едно ние бяхме изблъскали германеца. Глупостта победи отново и този път скрита зад "стриктно изпълнение на служебни задължения".
Знаете какво е резерват, нали? На такива места група хора живеят насилствено или доброволно...
След минути поговорих с друга контрольорска "бригада" по въпроса. Защитиха колежката си, обясниха ми, че има надписи, че изпълняват норма, че ЕООД-то е общинско и ме... изпратиха при Фандъкова. Затова пиша на вас, уважаеми.
В голям китайски град общественият транспорт струва 2 юана ($0,40). Парите, приготвени точно, се подават на водача, като всички се качват задължително през първата врата. Ако са повече, не ти връщат ресто, ако са по-малко - оставаш на спирката. Който пътува с карта, нарочно устройство потвърждава редовността й с писукане, както при нас. Единици от попадналите в Китай чужденци говорят мандарински, а още по-малко китайци - английски. Представяте ли си как е организирано т.нар. таксуване на пътници, за да няма конфликти?
Примерът не е сполучлив ли? В Италия например, ако не си чекирал билета си по описания по-горе начин и се пазариш с контролата, думата "карабинери" е парола. Подаваш 50 евро и забравяш за случилото се, защото там престъплението "пътуване без билет" е криминално...
Просто в другите резервати животът е по-разбираем, нали?