Може ли една цигара? Очаква се всеки момент в руските будки за цигари да се появят "БТ" и "Inter"
"Родопи" се завръщат в Русия
Българските цигари, които много пушачи помнят още от съветските времена, се завръщат в Русия. ВТБ Капитал се готви да завладее пазара на тютюневи изделия
/ брой: 269
Иван Иванов
Неотдавна Българската агенция за приватизация и следприватизационен контрол, в качеството си на продавач, прехвърли на базираната в Австрия "БТ Инвест" (представляваща интересите на "ВТБ Капитал") 5 881 380 акции, което се равнява на 79,83% от капитала на "Булгартабак холдинг". И ето, че в Роспатент вече са подадени 23 заявки за регистрация на търговски марки и названия. Освен предизвикващите носталгия у гражданите от бившия СССР "Родопи" и "БТ", в пакета заявки присъстват марки, известни по-скоро само на честите посетители на българските курорти - Inter, Seven hills, New Line, Femina, Prestige и други. Представителят на "ВТБ Капитал" твърди, че стратегията на компанията е насочена към разширяване на бизнеса и стъпване на нови пазари, включително в Централна и Източна Европа. "Булгартабак" владее 34% от българския пазар на тютюневи изделия. През 2010 г. компанията е с приходи в размер на 30,6 милиона долара, като чистата печалба възлиза на 4,2 милиона долара.
Експертите са изключително скептично настроени относно перспективите за завръщането на българските цигари в Русия, където пазарът отдавна е поделен между трима транснационални играча. По данни на компанията за маркетингови проучвания Nielsen, общият дял на Japan Tobacco, Philip Morris и British American Tobacco през 2010 г. се равнява на 87% в цифрово изражение и на 82,5% - в натурално. Участниците на пазара смятат, че продукцията на "Булгартабак" ще може да се продава в Русия в средния и в ниския ценови сегмент, тоест за около 20-30 рубли (1-1,5 лева) за пакет. По съветско време всичко беше различно. "БТ бяха едни от най-скъпите на пазара - 40 копейки, по-скъпи бяха само нашите "Космос". Българската "Стюардеса" струваше 35 копейки", - припомня си председателя на асоциация "Табакпром" Вадим Желнин. Все пак, до голяма степен успехът на българските цигари се обясняваше с острия дефицит в СССР на мощности за производство на цигари с филтър. Делът на вноса, по-голямата част от който се падаше на България, достигаше до 40% от пазара на тютюневи изделия в СССР. "Сега пазарът е много конкурентен и наситен, представени са повече от 1000 марки цигари във всички ценови сегменти", - обобщава Желин. Ако в близко бъдеще "Родопи" и "БТ" се появят на пазара, това ще бъде втория опит на "Булгартабак" да се завърне на руския пазар след разпадането на СССР. В началото на първото десетилетие (от новия век - бел.пр.) Подолската и Белгородската цигарени фабрики произвеждаха в малки обеми "Родопи", "Стюардеса", "БТ" и "М&М" по лиценз на българския холдинг. Но продажбите на тези марки бяха нищожни и лицензите за тяхното производство бяха анулирани.